Oude liefde en lust

pomtidom

 

De mengeling van liefde en lust die als het goed is het begin van een relatie kenmerkt, kan niet blijven duren, zo denken veel mensen. Maar dat blijkt niet in alle gevallen te kloppen. Want volgens de Sunday Times is nu wetenschappelijk bewezen dat ook bij koppels die 20 jaar of langer samen zijn de vonk niet altijd is uitgedoofd.

Dat er sleet komt op passie werd tot nu toe beschouwd als een feit, en er zijn wetenschappelijke onderzoeken die daar zelfs een soort tijdsschema voor hebben uitgewerkt. De romantische fase, met vlinders in de buik, stemmingswisselingen en soms obsessief gedrag, die begint na zo’n 12 tot 15 maanden te slijten en na tien jaar samen is die specifieke chemische reactie dan helemaal weg om plaats te maken voor kameraadschap.

Hersenscans
Klopt niet, zo blijkt uit onderzoek dat werd uitgevoerd aan de Newyorkse Stony Brook universiteit. De vorsers maakten daar hersenscans van koppels die al twintig jaar of langer samen zijn, en vergeleken die met de hersenactiviteiten van jonge minnaars. Daaruit bleek dat zich bij één op de tien oudere koppels precies dezelfde reacties in de hersens voordeden bij het bekijken van foto’s van hun partner als bij de koppels die aan het begin stonden van een romantische affaire. Want de MRI scans gaven in beide gevallen een toevloed aan van dopamine, die de mens pleziergevoelens bezorgt.

‘Zwanen’ noemt Arthur Arno, een van de psychologen die dit onderzoek uitvoerden, die oudere koppels omdat hun gedrag veel lijkt op dat van dieren die levenslange relaties onderhouden, zoals de zwaan. En hij voegt daaraan toe dat “deze conclusie lijnrecht ingaat tegen de traditionele opvatting over romantiek, namelijk dat die al tijdens de de eerste tien jaar samen afzwakt, maar we zijn er zeker van dat ze juist zijn”.’ (belga/jv)

107 Reacties naar “Oude liefde en lust”

  1. Bij 9 op de tien dus niet?

  2. De zogenaamde romantische liefde is welbeschouwd niets meer dan egoïsme à deux.

    Luister liever naar

  3. Feitelijk toont dit aan dat het gros van de mensen van nature helemaal niet monogaam is ingesteld. Als 1 op de 10 namelijk reageert als “zwanen” (die wel voor een leven lang samen kiezen) reageren er 9 van de 10 niet zo. Zij zijn derhalve niet van de levenslang durende liefde en dus feitelijk níet monogaam, zelfs als ze zich wel zo gedragen.

  4. De meeste problemen in een monogame relatie komen voort uit de noodzaak het een te zeggen en het andere te doen.

    Luister liever naar

  5. Ik wens you alleen vele liefde en lust en nog vele meer goede wensen voor het nieuwe jaar!

    En nu wil ik expliciete prn lezen over mieke en jacquelieke en Nieke enzo.

  6. @Stop

    Jij ook!
    PrOn zo vroeg op de ochtend? Ik zou het niet doen:)

  7. Nou, eindelijk eens een ander geluid.
    De programma’s over relaties de laatste tig jaar zijn eigenlijk een pleidooi voor overspel en scheiding. ‘De mens is per definitie geen monogaam wezen’ en al dat soort quasi wetenschappelijke onzin. Dopamine uit de jaren 60 zullen we dan maar zeggen.

  8. Erl wat is dat nu voor een flutfragment van een vent met een jas bij een bergbeek en een muziekje dat maar niet op gang komt….

  9. @Pieke: er kan nooit genoeg Prn geschreven worden. Mara dan wel GOEDE prn. Prn die mij ontroert, Prn die mij aanspreekt, Prn, geschreven door mensen die er VERSTAND van hebben.
    [vrij naar Theeuwen]

  10. @mvg, het toont helemaal niet feitelijk aan de het gros van de mensen niet monogaam is ingesteld. Het toont aan dat echte liefde die een leven lang stand houdt (en de bijbehorende chemische reactie in de hersenen te weeg brengt) voor een klein deel van de mensheid wél is weggelegd. De anderen zijn niet per definitie niet monogaam, maar hebben die reactie na een langere periode niet meer.

    *Lucky bastards die zwanen*

  11. + lust gevoel na hersenen

  12. @Helen, vort, en nu zoenen jij!
    *Helen haaks op de bek pakt*

    Gelukkig Nieuwjaar!

  13. @Stop, goh kun jij lekker zoenen zeg! Smelt *warmt in haar eentje de hele zuidpool op*
    Een goed zoenjaar gewenst Stop!

  14. @helen:
    het toont aan dat ware liefde wel bestaat, maar dat het gros van de mensen die niet vindt en verder rommelt met iets dat ze eigenlijk helemaal niet willen.

    terwijl ze dus eigenlijk gewoon bij diegene weg moeten gaan omdat ze daar helemaal niet (opperst) gelukkig mee zijn.

    en ja, ik chargeer, en ja, dat is leuk voor de discussie, en nee, ik ben niet van mening dat iedereen die het zo “gezellig” dan wel “gemakkelijk” heeft dan wel “vastgeroest zit” bij zijn partner daar weg moet gaan, maar ik adviseer die mensen wel eens HEEL goed naar hun eigen leven te kijken en zichzelf (dagelijks) de vraag te blijven stellen: wil ik dit eigenlijk nog wel of doe ik dit gewoon omdat ik eraan gewend ben?

  15. overigens wil ik daarmee niemand veroordelen, soms is het namelijk heel opportuun om bij iemand te blijven om moverende redenen die niets met liefde/lust te maken hebben.

    ps: wat hebben die wetenschappers eigenlijk gemeten? de verliefdheid of de lust?

  16. @mvg, daar ben ik het dus wel weer mee eens. Iedere ochtend wakker worden, naast je kijken en je afvragen, wil ik vanavond nog wel bij je thuis komen? Dat heet bewust leven. En al weer eens dat te weinig mensen die dat doen. Makkelijk, bang, wat zullen de buren zeggen? Of de kinderen.
    Oh en in het kader van chargeren en discussie, iedereen die langer dan 10 jaar bij elkaar zit en geen chemische verbinding meer voelt is wel vastgeroest.

    Gaat een roestige vergadering in.

  17. MVG
    Stel jezelf dagelijks de vraag:
    ‘Wil ik dit eigenlijk nog wel of doe ik dit gewoon omdat ik eraan gewend ben?’ En als je dan moet toegeven dat je eraan gewend bent dan moet je gaan scheiden. Dan ben je tenminste eerlijk tegenover jezelf. *out to dentista.*

  18. @helen:
    maar wat bedoel je met een chemische verbinding?
    een prikkeling in de onderbuik?

    ik vind dat iedereen (zonder getalsgrens) die ergens blijft hangen waar diegene weet dat hij/zij niet thuishoort vastgeroest is (uitzondering: de mensen die proberen weg te komen, maar waarbij het even niet lukt).

    Ik bedoel: waarom zou je in godesnaam iets blijven doen waarvan je van te voren weet dat het vruchte(n)loos zal zijn. zo zonde van je tijd (en die van een ander).

  19. @Heln: youve been stop-kissed!
    Geniet ervan, want zo heul veul vrouwne hebben dit genoegen niet mogen smaken.

    Tot mijn spijt. :(

  20. @einde van de domheid:
    en wat als het antwoord is: ik ben eraan gewend en het bevalt me prima en zo kan ik nog wel een aantal jaar doorgaan? moet je dan ook scheiden (leuk, dat je aan woordkeuze kan zien waar iemand in zijn leven is, ik zou gewoon gezegd hebben: “uit elkaar gaan”)?

    of als je denkt: ik wil dit nog wel, juist omdat ik eraan gewend ben?
    of: ik wil dit niet, maar ik houd nog zo veel van hem/haar?

    er zijn meer grijsnuances te bedenken, dan er zwart- en wittinten zijn…

  21. @ EADD

    #$&@^&*$!!!

    Dat is Wagner (de appellerende doch dubbelzinnig dreigende muziek halverwege, niet de man in okerbruine jas) en prachtig onheilszwangere fragment uit Nosferatu…

  22. @Erl: doe mij maar Die Walküre.

  23. Elke ochtend wakker worden en je afvragen of het leven wat je leidt nog wel bij je past. Je ralatie, werk, vrienden etc.
    Als ik dat doe als ik wakker word besluit ik elke ochtend de boel helemaal om te gooien en zit ik elke avond in een puinhoop te janken, pffff. Wel erg vermoeiend.

    * nu ik er over nadenk, staat de bank al jaaaaren op een verkeerde plaats; begin meteen met veranderen* .

  24. @Pieke; pft, wat een matte insteek.
    *flesje peut over bankstel uitgiet, aanstekerT erbij, WOEF*

    ZO doen we dat!

    *tong diep in Piekes huig steekt*
    Zo, er moet méér gezoend worden in 2009!
    *na wilde zoenpartij met Pieke zijn Eagle Eye in het rond zwiept, op zoek naar andere gewillige popjes*

  25. *even wat olie op vuur gooit*

    Statistisch hebben verstandshuwelijken veel meer kans op continuïteit dan romantische huwelijken.

    Merk trouwens op dat in het woord ‘huwelijk’ reeds het resultaat ligt besloten: lijk.

    Harharhar!

  26. @stop
    Wacht er even mee tot de bank is verplaatst. Doe eerst maar de andere – gewillige – popjes.

  27. @Pieke: te laat.
    @Pieke: ook te laat! (Maar mjammie, wat smaakt you huig lekker frisch! (Tictac of Smint?))

  28. @Erl

    Dat is waar wat je zegt. Ook veel gearrangeerde huwelijken, blijken uiteindelijk succesvoller dan die zijn voortgekomen uit verliefdheid.

    * verhuis onmiddellijk naar India en ga me in de hoogste kaste inlikken*

  29. @Pieke: hohohohoho.. verdiscontieer je dan wel vantevoren nog even eventuele dwang die in die gearrangeerde huwelijken plaatsvind, en definieer je “succesvol” even, voordat ik hierin met je mee kan gaan?

  30. @stop

    Jij vermaakt je wel op je werk denk ik. Alle popjes daar al een nieuwjaars huigzoen gegeven?
    Ik vanmorgen pas 1, die aan de krantenjongen. (hoefde daarna geen fooi meer)

  31. @Pieke: betaalt de krantenjongen YOU fooi?!?
    @Pieke: welzeker vermaak ik me hier. Maar een fijne lieve lekkere virtuele tonglebber is natuurlijk ook nooit weg, zeker als het hier een Pieke betreft.

  32. @stop

    Er zijn vele manieren van gearrangeerde huwelijken. Ik heb het natuurlijk niet over de gedwongen huwelijken met neef en nicht in het Rifgebergte.

    Er zijn culturen waar een selectie door de familie plaatsvindt, al dan niet met een bemiddelaar(ster) en waar de as. bruid en bruidegom, mee moeten instemmen.
    Die huwelijken blijken vaker te leiden tot een harmonieus huwelijk. Waarschijnlijk zonder veel hoogte- en dieptepunten.

  33. @Pieke: de zg verstandshuwelijken dus. Tja. Wat is de prijs die partijen moeten betalen bij beëindiging van dit contract?
    Overigens lijkt mij de Franse Slag in deze wel geinig: je blijft bij je eigen man/vrouw om de kids op te voeden. Als het met de passie en liefde wat midner wordt, blijf je bij elkaar maar neem je een maitresse of word je er een. Das wat meer maatschappelijk geaccepteerd dan in NL.

  34. @stop

    Meer maatschappelijk geaccepteerd in NL? Me hoela! Oogluikend en niemand mag het weten. Voor mannen wordt er nog wel een oogje dicht geknepen, maar voor vrouwen echt niet hoor!!! Zeker niet als er kinderen zijn.
    Wishfull thinking , heet zoiets.

  35. DAN in Nl he, DAN in NL. Dat het dus in LDF wat meer geaccepteerd is.

  36. lezen, goed lezen, wie doet het nog….

  37. @mvg: Welnee, welnee, ik vrees Pieke helemaal niet.

  38. @stop

    Oke, ik heb het verkeerd gelezen. Vroeger wel in Frankrijk, maar allang geen usence meer hoor.
    Natuurlijk gebeurt het daar en overal en er zijn culturen waar een buitenvrouw wel is geaccepteerd, maar dat is weer iets anders.
    Dan hebben we nog de poly-huwelijken en andere vormen. Er zijn nomaden volken, die een vrouw in de thuis basis hebben, met kinderen en daar blijft dan een jongere broer , ter bescherming,bij. Tijdens de reis, gaat er een andere vrouw mee, want wat is een man zonder vrouw? Het gevolg is wel,maar is volledig geaccepteerd, dat er bij beide vrouwen kinderen ook van andere mannen zijn. De broer let nl niet alleen op of het huishouden naar behoren gaat:).

  39. WAT EEN VUILE SCHUINSMARCHERENDE INCESTUEUZE BENDE DAARO!

    *Pieke nog maar even gulzig zoent*

  40. @stop:
    nou, ik wel hoor!

  41. *mvg vriendschappelijk beschermd met een arm om heur schoudertjes heen, en zijn tong om haar tong gewikkeld*

    Als een vrouw “ik wel hoor” zegt, dan bedoelt ze “ik wel hoor”!!

    Gelukkig Nieuwjaar, lieve mvg!

  42. Als je geen broer hebt en toch regelmatig van huis bent , wat dan?

    * business ruikt *

  43. @BB: wil jij een tehuis voor rtijdleijk alleengelaten gewillige popjes opstarten?

    Heb je een zakenpartner nodig?

  44. Ik had nog een stelling, om over te diskuzeuren: liefde is eigenbelang,…

    Op de puntjes kan naar eigen inzicht nog van alles worden ingevuld, maar dat heb ik terwille van de diskus even niet gedaan.

    * naarmate hij ouder wordt steeds beter gaat zien *

  45. @ stop

    Ik had meer een ambulante functie in gedachten.

  46. Komtie he:
    “Liefde is eigenbelang, en Stop gaat even lunchen”

    Dames en heren, komt u maar met uw standpunten in deze discussie!

  47. @BB: dat ik voor you regelmatig van huis zal zijn ofzo??

    Nou, geef me een vette leasebak and Im your man!

  48. Een beetje een plat getreden pad dit soort onderwerpen maar altjd leuk!
    Na bijna 6 jaar met mijn, inmiddels bij vele bekende, uber mooie, negert samen te wonen, moet ik toegeven dat soms de sleet er ff inzit. Maar het is dan aan ons samen om daar weer een spetterende avond tegenaan te gooien en daarmee te bewijzen dat we toch nog steeds voor elkaar kiezen en er ook nog geen spijt van hebben dat toen te hebben gedaan.
    Niet voor niets roept men een relatie krijgen is makkelijk een relatie houden vergt onderhoud en fantasie.
    Daarnaast hebben wij twee honden en ook nog eens mijn puberende kind uit een vorige relatie. Tis soms schipperen maar zeker de moeite waard!

  49. Lust en liefde voor een persoon slijten altijd, ok of het fenomeen twinsoul moet echt bestaan, maar daar hoef je niet eens een huwelijksband mee aan te gaan. Dus elk lang huwelijk is uiteindelijk een verstandshuwelijk waarin je wikt en weegt. En heeft het uiteindelijk met liefde nog maar 10 procent te maken..hooguit..
    Kan niet anders.
    Mijn zus bijvoorbeeld, die is nu gescheiden, maar zij heeft weer de tik dat ze het niet los kan laten mede omdat ze voor god en de kerk het jawoord heeft gegeven.
    En dat vind ik dan nog het allerergst.
    Een huwelijk heeft dus ook zekers nog met religieuze indoctrinatie te maken..
    En mensen die om kinderen alleen maar samen blijven zijn helemaal gek, alsof die kinderen daar beter bij gebaat zijn, ik zou zeggen juist niet..

    Wel hulde voor de vrouw van Stop, je moet het maar met zo n zenuwpatient weten uit te houden..lol..maar daar mogen we het eigenlijk niet over hebben..dus…ssstt…

  50. *Def een fijn kopje Camillethee geeft*
    Daaro, mien jong, en nu lief zijn he.

  51. *liefste gezicht opzet*

    Tuurlijk, we zitten hier op een net log, dus gedraag je ook een beetje, slik een pilletje anders…
    En bedankt voor de thee..

    Later..

  52. @ defenz 15:13
    Ben ik het niet mee eens. Mijn ouders zijn nu 81 en 78 en beide heel kras en gezond. Zij lopen nog hand in hand kunnen soms weer heel verliefd zijn en kisse-bissen nog vaak zoals twee echte geliefde doen. Zij zijn zeer aan elkaar gewaagd in elk opzicht en ik geloof dan ook zeer zeker in kismet of hoe je het noemen wilt.
    Al die mensen die zo bitter zijn over de liefde doet mij meewarrig mijn hoofd schudden. Misschien is liefde dan niet voor altijd maar ik geef mijn relatie’s toch altijd zeer zeker een kans en waarom niet. Ondanks eerdere stuk gelopen relaties ben ik ervan overtuigd dat dit wel eens een blijvertje kan zijn.

  53. Einde van de Domheid Zegt:

    Erlkonig,
    Ik heb een diepe, zeer diepe hekel aan Wagner.
    Zijn vriend Liszt -wiens dochter hij trouwde- bejegende hij zwijgzaam en vol onbegrip toen hij zijn mooiste late werken voorspeelde. Ook schreef hij: ‘Ik heb niets aan vriendschap, stuur geld’. Het was gewoon een enorme vervelende azijnzeiker. Zijn werken hebben me nooit geboeid. Dat laatste staat geheel los van die verhalen. (Bijvoorbeeld ook bij dit saaie fragment.) Die verhalen plaatsten het beter, dat dan weer wel! Dan liever Stockhausen. Ik ruil ‘aus Licht’ graag in voor dat megalomane katholieke gedweep!

  54. Einde van de Domheid Zegt:

    mvg Zegt:
    dinsdag 6 januari, 2009 @ 12:40 bij PM

    Mij post was ironisch.

  55. @sijtje
    Uiteindelijk is het ook een berusting die deze mensen kunnen hebben.
    En tuurlijk kan je nooit alles over een kam scheren. Er zullen altijd mensen zijn die een andere beleving hebben. En ook tijdsgebonden.
    Want in deze tijd is het in de meeste gevallen echter niet zo. Bovendien wil het ook niet zeggen dat je blik op de liefde somber is.
    Je zou alleen, vind ik, je eigen natuurlijke vrijheid hierin moeten kunnen volgen. Onvoorwaardelijk.

  56. Een onderwerp waar iedereen wel een mening over heeft, al dan niet uit ervaring.
    Ik wil gewoon een van die 10% zijn en zou niet weten waarom ik dat niet kan.

    *blijf altijd optimistisch*

  57. optimistisch = romantisch (net als Wagner)

    Dan maar dit: http://nl.youtube.com/watch?v=itW0ThHVF-8

    * blijft altijd opus 1 *

  58. Het gaat gewoon om variatie, verrassing en uitdaging. Variatie, verrassing en uitdaging, meer niet. Dan is het niet moeilijk om één op de tien te zijn.

    Maar ja, wat weet ik daar nu van? Langer dan 7 jaar heb ik het nooit volgehouden en 7 maanden is eerder een gemiddelde.

    Maar ik denk wel dat het moet kunnen, op zich.

  59. Kwestie van de juiste ‘klik’ en bovenal elkaar ‘gunnen’.
    Na twee eerdere huwelijken (3 en 5 jaar) die kapot zijn gegaan door puur egoïsme van ‘de ander’ ben ik nu alweer ruim 23 samen met mevroi RonZo III waarvan zeventien en een half jaar getrouwd.
    En we hebben het perfect samen!
    Twee totaal verschillende mensen met totaal verschillende interesses maar ook een flink aantal raakvlakken.
    Genegenheid, verliefdheid (nog steeds!) maar ook boeren verstand heeft ons al die jaren in goed en slecht bij elkaar gehouden en zal dat ook tot de dood ons uit elkaar rukt blijven doen.
    Astrologisch zouden we een rampstel moeten zijn maar nee, we passen gewoon perfect bij elkaar.
    We geven elkaar alle ruimte zonder de eigen ik te verloochenen omdat we daar beiden rekening mee houden.
    Niet praten met anderen over sommige ongenoegens binnen je relatie maar gewoon samen praten en er ook samen uit komen.
    En daar zit ‘m ook in veel gevallen het probleem, als je samen niet kunt praten en je alleen maar door ‘derden’ je laat aanleunen dan is je huwelijk gedoemd te sterven.

  60. @ Sytze

    Dan is voor jou het Cello concert misschien ook wel weggelegd…

    * de kou ingaat *

  61. Maakt niet uit BB, als het maar varieert. De keer daarop zal het wel rock zijn.

  62. @ Sytze

    Jij je zin: http://nl.youtube.com/watch?v=GMpoRggs9s4&feature=related

    * ook aan 90% piquant denkt *

  63. Nou ja, misschien komen sommige mensen wel aan het vierde deel toe…

    * niet verder dan het tweede is: http://nl.youtube.com/watch?v=NOj3WBdxvrI&feature=related *

  64. Mijn dank is verpletterend BB

  65. Misschien een beetje voorspelbaar, maar kom er eens om: http://www.youtube.com/watch?v=AQtCldVsjOg&feature=related

    * Sytze vergiffenis vraagt *

  66. BTW, anyone for Serotonine?

  67. Gooi maar deze kant op!

  68. @ HZS

    Mond open, ogen dicht: http://www.lilly.nl/Nitro/lilly.nl/medicijnen_content.jsp?page=2194

    * haar een tijdje niet meer hoopt te zien *

  69. *houdt mond van Helen dicht en opent haar de ogen even voor deze:*

    http://www.hyperiplant.nl/

  70. http://www.hyperiplant.nl/node/12

    Hyperiplant (WS®5570) is een gestandaardiseerd extract (van St. Janskruid) en bevat een gegarandeerde hoeveelheid hypericine en hyperforine.

    Tot zo ver de Apotheek FM.

    OT
    Bovenstaande draad geeft wel aan dat maar een enkeling dé zwaan vindt.
    Het is gek.
    Mijn ervaring is dat een ‘verliefdheid’ nog zeker 10 jaar kan duren nadat de geliefde allang verdwenen (verder rond neuqend en hertrouwd) is.

    Of dát geen wetenschappelijk onderzoek eist!

  71. @ Kudtkip

    Ja, en dan jij stiekum de snoepjes inpikken hè?

    * je om een boodschap kunt sturen *

  72. Terzake: http://www.bromet.nl/home/index.php?page_id=47

    * godzijdank de weg terug naar het topic gevonden heeft *

  73. (22:00) Bennie, stiekum welke snoepjes inpikken?
    Boodschap sturen?

    *is geen überbeveiligde postduif*

    Maar!
    In een straal van 80 km rond de Bredaase Jelle en Puck is wel alles tot 2050 gezegend met biochemische powerrrrr.
    Ozo.

  74. @ KK

    De snoepjes die jij zo leep voor de poorten van HSZ’s open mond had willen wegslepen, om ze voor whatever te verwisselen. Het werkt trouwens allemaal even goed, mits het praatje erbij van voldoende niveau is. Zie http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=j21oj93d – dit bericht komt uit België waar ze gemiddeld nóg meer van die rommel slikken dan bij ons, dat je even weet hoe slim je d’r voor moet zijn om eraan te beginnen…

    * verdorie weer afdwaalt *

  75. (22:26) Bennie, het verschil wat ik dan toch wil aanmerken is dat Prozac chemisch is en Hyperiplant op doorontwikkelde, natuurlijke basis – geen lullig valeriaantje.

    Externe “Blijmakertjes” zijn in de regel niet advertentiewaardig.

    Luister liever naar…

    (har ghe har)

  76. Of deze. Voor de verandering.

  77. Lieve BB en KK, nee ik ben niet depressief dank jullie wel. Het shoot was omdat ik mijn avatar niet kan veranderen. En BB ik dacht gewoon dat serotonine dus net zoals wat als melatonine of iets leuks wat je krijgt als je in runners high bent.

  78. En @BB nu ben ik even niet geweest, ben je nu gelukkig? I do hope so.

  79. (22:49) Helen, het is ook maar een reageren op erlkaar dat men dingen zegt en doet met urls.

    Langlopende liefde. Om dan toch nog een echte ontopic te maken, zie ik de bestendigehid bij mijn ouders. Ongeveer gelijk met Sijtje.

    Zelf ken ik het niet. Wat verder soms het gemis van de wereld is.
    Maar meestal niet. Man, kinderen (huis, tuin, huisidier?), nèh.

    Wat uiteraard het volgende scenario oplevert dat bij een simpel keukentrapongevalletje ik weken voor dood lig zonder dat iemand het merkt.

    Want hé.
    Zelfstandig wief ey?

    Van die dingen.
    Toch!
    Met rake liefde is alles goed.
    Levenslang.

  80. @Kusdtkip

    Keukentrapongevalletje , zoals jij beschrijft, is % minder dan de gegarandeerde narigheid MET man :)

  81. (23:20) Piquant, hoeveel procent minder dan mét man?

    Maar ook daar gaat het allemaal niet om.
    Ik geloof namelijk wel in eindeloze liefde tussen mensen die elkaar tegenkomen in hun tijd. Ken er zat.

  82. @Kudtkip

    Ik geloof er ook in hoor.
    Maar “zat”ken ik er nu ook weer niet.

  83. (23:30) Piquant, mijn ouwelui, mijn broers met vrouw, vriendinnen met man en aanverwante familie. Jawel. Het bestaat. En ook nog non-officiëel.

    Misschien wel door dat laatste, dat ik het zelf enigszins echt ken.
    De potentie van levenslange liefde.
    Ook weer een onderwerp.

    ‘n Nacht.

  84. Eigenlijk heb ik eindeloze liefde voor heel veel mensen :-) Dus het bestaat.

  85. Ajam Pedis…

    * zomaar wat associeert *

  86. Erls inzake dit – gaap – interessante topicum voorlopige slotconclusie is dan ook :

    het kan vriezen, het kan dooien.

    Waarbij veelal:

    Al siet men de lui, ment kent se niet.

    Oftewel:

    Het kan verkeren.

    Aldus:

    Liefde is een droom, het huwelijk de wekker.

    En toch ook soms:

    En ze leefden nog lang en gelukkig.

  87. Dusch, dankje Erl, voor deze prima samenvatting.
    Over tot de orde van de dag en een nieuw topic. Of ben ik verwend?

  88. @Stop

    Ja je bent verwend en je er komt vanmiddag een nieuw topic.

  89. Zeg Erl, als je je verveeld, kijk dan nog een naar mijn post over de geestelijke en sociale hygiene van je vriend Wagner….

  90. MEDEDELING

    Straks nieuw topic !!

  91. *Pieke hoogvijft*

  92. Ik wacht in spanning…

  93. @Swieswe: jij wacht altijd in spanning daar waar het gaat om liefde en vooral lust!

  94. VRAAG

    Waarom is het eigenlijk goed als het begin van een relatie gekenmerkt wordt door een mengeling van liefde en lust?

    * aan de Nazi-arts denken doet *

  95. @reauk:
    jij ook een fantastisch nieuw jaar gewenst!

  96. Bob plop is onbereikbaar en ik ben kutje noga met de zgn techniek. Ik zit met smart op Bob te wachten.

  97. @piquant:
    topic kun je dan beter morgen doen. we hebben nu toch al de piek van vanmorgen gemist.
    qua techniek is t niet heul ingewikkeld hoor, volgens mij moet je gewoon op “nieuw topic” klikken, het topic erin kopieren en vervolgens op publiceren drukken. het is in het het begin ff knoeien, maar meestal zijn deze programma’s vrij intuitief gemaakt.

  98. @mvg

    Ik kon het! Alles wat ik nu doe, zie ik of alleen de banner verschijnen of het topic in achterlijk kleine letters zonder banner en nu ben ik de hele tekst kwijt…….

  99. *gniffelt*
    AANGEBODEN! Eerste Hulp bij Blog Oentjes.

  100. @piquant:
    ronzo kan je absoluut ook helpen.

    hele tekst kwijt iesj nie goed… succes ermee! als je wilt dat ik even sleutel moet je me even mailen op liefelijk (ja, er zit een spelvaut in, dat vond ik grappig voor iemand die zijn brood verdient met taal) bij gmail.

  101. Dank je mvg ;)

    @ Pikantje
    RTFM wil nog al eens helpen!
    Ik heb geen ervaring met wordpress maar het lijkt mij niet veel anders te werken dan andere blog/fora scrippies.
    Desnoods heb ik Bob’s telefoonnummer voor je }>

  102. Ow wat een lieverds hier . @Ronzo, ik heb ook Bob’s nummer, maar durf hem hiervoor niet te bellen…

  103. Nieuwstopic geplaatst. Een klopje op een schouder, want perfect is het niet.

  104. @ EADD

    Wagner is ook niet Erls uitvaartfavoriet, edoch af en toe is hij best te pruimen, met name in de eerste helft van januari en in de periode van eind juli tot augustus. Daarvoor en daarna vindt Erl hem te gewaagd.

    Af en toe Wagner is wel van het hoogste belang: zijn muziek is ideaal om onze bloedband met onze mystieke bodem te her-inneren. Anders gezegd: om niet te verzanden in een bodemloos ongegrond leeg bestaan. Weer anders gezegd: om de Nachtelijke Aarde en al haar duistere krachten en machten niet te vergetelen, doch te eren en tegelijkertijd te vrezen. Nog heel anders gezegd: om tegen de Aarde te kunnen zeggen: Moeder, ik hou van jou.

    Je weerstand is dus in Erlsogen een verzet tegen onze broodnodige overgave aan de Aarde. Zonder te heilwortelen in de modder van het leven zijn we reuzen op lemen voeten. Kabouters met vlees noch vrees. Daarom: ontspan je tenen en geef je over. Laat de elfen voor je zingen!

Reacties zijn gesloten.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.