Zondag rustdag (Piquant)

boxer

In de kritiek op dit ogenschijnlijke relict uit vervlogen tijden, wordt nog wel eens uit het oog verloren dat in het verleden niet alleen religieuze motieven een rol speelden bij de handhaving van de zondag als verplichte rustdag. De behoefte aan een vast rustpunt in de week is evenmin typisch voor de christelijke wereld. Ook joden en moslims kennen een vaste vrije dag. Het feit dat daar een religieuze invulling aan is gegeven, neemt niet weg dat de behoefte aan vast weekritme bijna universeel is.

Dat de joodse sabbat in de christelijke wereld als verplichte rustdag is verplaatst naar de zondag, danken we aan Constantijn, de eerste christelijke Romeinse keizer. In 321 besloot hij dat de zondag voortaan voor alle onderdanen van het Romeinse rijk – christelijk of niet – een verplichte rustdag zou zijn. Alle arbeid, behalve die op het land, was op die dag verboden. Onder christenen was dit reeds praktijk en door er een voor iedereen geldende maatregel van te maken, hoopte Constantijn het christendom voor iedereen aanvaardbaar te maken en zo de eenheid in zijn rijk te bevorderen. Het keizerlijk decreet werd vier jaar later door de kerk bekrachtigd op het concilie van Nicea.

De theoloog C.B. Posthumus Meyjes wees er op dat de zondag in de christelijke wereld altijd twee gezichten heeft gehad: een dag waarop werd geprobeerd christenen met allerlei ge- en verboden in het gareel te houden, maar ook een dag waarop iedereen een moment van rust was gegund. Voor veel mensen in de Middeleeuwen bestond het leven uit weinig meer dan ploeteren in een staat van hele of halve onderhorigheid. Op zondag werd ‘voor één dag de klasseloze maatschappij gesticht’, zo stelde hij in zijn boek over de geschiedenis van de zondagsheiliging Een dag van staken.

De sociale dimensie van de vrije zondag vormde ook een belangrijk element in de eerste Nederlandse Zondagswet uit 1815. Hoewel in de eerste plaats werd verwezen naar de christelijke traditie – en mensen op die dag ongehinderd ter kerke moesten kunnen gaan – bevatte de wet een verbod op het verrichten van welke openbare arbeid dan ook. In een wijzigingsvoorstel uit 1886 – dat door het demissionair worden van het kabinet nooit in behandeling is genomen – werd het sociale aspect nog meer benadrukt: ‘Waar nu het individu niet bij machte is, zich altijd dien rustdag te verzekeren, is het de plicht van den Staat hem te hulp te komen.’

Het zou nog tot 1953 duren voor de huidige Zondagswet tot stand kwam. Krachtens deze wet is het nog altijd verboden op zondag ‘zonder genoegzame reden de openbare rust door arbeid in beroep of bedrijf te verstoren’. De wet bevat tegelijk zoveel uitzonderingsbepalingen dat in de praktijk de rust in veel gemeenten ver is te zoeken. In veel bedrijfstakken is werken op zondag bovendien onvermijdelijk.

bron: Willem de Bruin (redacteur Volkskrant)

166 Reacties to “Zondag rustdag (Piquant)”

  1. Cookie van eigen deeg Says:

    Los van relegie: Ik ben voor! Een dag van bezinning, rust en relatieve ledigheid. Winkels dicht, TV uit. Wandelen, meimeren, borrelen. En verder niets.

  2. Ik ben daar ook voor, alleen kies ik graag zelf op welke dag ik dat doe.

  3. Waarom moeten de winkels dicht als jij wilt mijmeren Cookie?

  4. @Helenz: Ja…. dat telt dus niet he, eigen tieten.
    .
    *Vandaag voor de rest niet OT gaat ouwenelen*

  5. @Cookie 12:49

    Niet vergeten computer uit te schakelen.

  6. Cookie van eigen deeg Says:

    @ HelenZ
    Winkels zijn gewoon stom.
    Dus één keer in de week een dagje dicht. Lijkt mij een goede zaak.

    @ Kip
    De PC staat uit hier.

  7. Mooi stuk. Zo krijgt de zondagsrust opeens een heel sociaal gezicht. Eéns per week een klasseloze maatschappij…

    Ik vind natuurlijk dat we dat zo moeten houden. Uitbreiden met nóg een dag zou wel heel vooruitstrevend zijn. We hebben nu immers machines die veel werk kunnen overnemen.

  8. *ziet Cookie op zondag samen met moeder de vrouw langs een weiland staan*

    Cookie: heb je gezien wat een enorme joekel van een lerp die stier heeft hangen, Cooksie?
    Cooksie: Nou, he?
    Cookie: Ik word ineens een beetje hitsig van die stier.
    Cooksie: hihi .. ik ook .. zullen we er eens op af lopen?
    Cookie: nou, zouden we dat nou wel doen? .. ik bedoel, ik loop niet zo makkelijk met één orthopedische schoen.
    Cooksie: ah, kom op .. dat beest doet niks.

    *Cookie en Cooksie klimmen met trillende ledemaatjes over het hek*

    Cookie: volgens mij stond er stroom op dat hek, Cooksie ..
    Cooksie: volgens mij ook, ik hoorde ineens Q-radio op mijn gehoorapparaat, Cookie!
    Cookie: hihi ..
    O jee, hij komt op ons af .. dat gaan we niet halen, Cooksie .. Rennen! .. hij heeft een keiharde pik!
    Cooksie: Nee, loop jij maar .. ik heb liever een kalf dan een hartaanval!

  9. @raar
    eigen tieten eerst verdorie.

  10. Bwahahaha. *tranen*

  11. LOLOLOL !
    *gooit pinda naar Rario*

  12. Oaki!! Ouwe keuteldeuker!! Waar was je nou?? Had je het druk ofzeau? Of nog erger, ben je flieft!?

  13. Wat was het hier een prachtige dag. In oktober , 28 gr. geluncht op een terras in de zon/schaduw.
    Zo stel ik me de zondagen voor, maar ja….. Het is al bijna weer over.

  14. Gelukkig maar. Dat geluier om niks af.

  15. @Raar
    Luieren is helemaal niet gemakkelijk🙂

  16. @Piq: Productief moet je zijn!! Dit land gaat ka-pot aan Frankrijkelijke nietsnutten, hoor je me!?

  17. @Raar 18:02

    Jouw comments zijn productief. Vooral , die je tijdens de tijd van je baas plemt.

  18. @Kip: Gaaaaaaaap. Ik plemp bijna niets in mijn baas zijn tijd. Lullo.

  19. @Raar

    Ik HOOR je. Weet je, als ik echt ga werken, dan kost het pas geld. Iedereen is beter af, (ikzelf voorop) als ik luier.

  20. Maakt iedereen nog wel even gebruik van de mogelijkheid zijn (haar mag ook) om zijn cupvoorkeur te vermelden?
    Van kip z kop bv. heb ik nog geen voorkeur gezien….

  21. @Piq: C/D. Kleine tepels, dito hoven. En geen nepperts.

  22. @Raar
    Dat weet ik nou wel🙂

  23. Hee Raar.
    Had na verhuizing ff geen i-net, maar nu is het geziggood…
    Een ook ik log niet op werk, is het ook veel te druk voor.
    En flieft ben ik alleen op stef, dat weet je toch. Niets om het over te hebben dus…

  24. En mijn cupmaat past prima bij me, niks meer aan doen zou ik zeggen.

  25. @Oakie
    Is het leuk(er) in je nieuwe woonplaats en werk?

  26. @Piq
    Nah. Het is weer de randstad🙂
    En de poes was snel adapted, prima dus !

  27. Kut, nog steeds een brakke bek van vannacht.
    Die laatste 3-dubbele gin-tonic was misschien nét te gortig…

  28. Raar, heb je de laatste Tarantino gezien ?
    Ik ga van de week met een prachtige deerne die ook Tarantino-freak is een bioscoopje pakken *grijns* en ik wil even weten offie goed te hachelen is, die “Basterds” ?

  29. @Oaki: Op stef….. Cuppie a dusch *grinnik*
    Nah fijn dat je er weer bent.

  30. @Piq

    Als ze maar gelijkvormig zijn. Van ellipsvormen houd ik niet. Ook het
    pyramidemodel kan me gestolen worden.

  31. @Oaki: HIJ IS TE GEK!!!! DOEN DOEN DOEN!!! Helaam fantastisch!!

  32. *kuch*
    Zelf noemt ze het een b-tje maar ik vind het niets om over te hebben😉

  33. @Raar
    Cool. Ik heb alleen niks met Brad, maar goed.
    Als zelfs T met ‘m iets kan maken zal het wel OK zijn🙂
    Woensdag it is…

  34. Zo.
    En nu ga ik die brakke bek wassen met bier.
    It’s a dirty job, but someone….

  35. @kip z kop
    Piramidemodel? Enfin, ik begrijp dat jij een van de weinigen bent, die het niet uitmaakt of het cup A of E is. Hm apart.

  36. Pit is enorm geestig in Bastards. Maar ja, ik vind Pit eigenlijk altijd cool.
    Fan sinds “California”.

  37. Maar Piq. Wat is jouw favo cupmaat?

  38. @Piq 18:30

    Ik wilde jou en de andere commenters attenderen op het feit dat de omvang
    niet allesbepalend is.

  39. @Piq

    Was jij trouwens niet heel vaak in Egypte geweest? Dan weet je toch hoe
    een piramyde er uit ziet.

  40. kip zonder kop Zegt:
    zondag 11 oktober, 2009 @ 18:39 bij PM

    Bwahahaha!! Tuurlijk. En de lengte maakt de dames ook niets uit *proest*

  41. “Ik wilde jou en de andere commenters attenderen op het feit dat de omvang
    niet allesbepalend is.”
    Hihihihi. http://www.ispub.com/ispub/ijpn/volume_7_number_1_12/a_case_of_bardet_biedl_syndrome/biedl-fig2.jpg

  42. @Raar

    Zielugh!!
    Ik heb geen favo cupmaat, val nl niet op vrouwen en dus ook niet op borsten.

  43. *Snikt van het lachen*
    omvang niet alles bepalend is…

  44. Wat mij betreft gaat het er meer om, wat er aan die tieten vast zit.

    /OT

    Heerlijk, die komende herfst.

    /OT

  45. @Leo*
    Idd heerlijk , muziek van Greco en helemaal als je in Frankrijk zit en uitkijkt over de bomen met de “feuilles mortes”.
    De wijnvelden zijn al vuurrood, zo prachtig.

  46. Wijnvelden?

    *ferme tik op de bibs

  47. @ leo

    Als ik nu hier vertel dat ik alsnog op het buizensysteem ben overgestapt, doet dan iets met je?

  48. @Oh Merde

    Kom op, bashen is your thing. Dit is wel erg lauw. Vooruit, je kunt het!

  49. @ Leo

    Nou, kijk .. ik ben licht ontdaan.
    Om de term teleurgesteld even niet te bezigen.

  50. Voorzetje dan.

    Wat ben jij een lul!

  51. @Leo

    Omerta is geen lul. Hij heeft er één. Dat is een wezenlijk verschil.

  52. Zondagsrust is gewoon flauwekul! Zelfs de ‘refo’s’ doen er niet aan want die rammen je om half tien je nest uit met klokgelui… Gaan die kerkgangers ook nog eens (expres?) onder je openstaande slaapkamerramen gezellig even staan te beppen en als je dan van daar uit roept; ‘sodemieter goedverdoemme op, ik wil mijn zondagsuitrustslaap’ dan is hel en verdoemenis je deel…

  53. Ow… En qua TietenTopic? Ik kijk niet naar tieten. Het interesseert me niet. Ik kijk alleen maar naar de ogen maar vooral de mond. Dat laatste om in te schatten of ‘hij’ er in past of niet😀

  54. Net naar de wekelijkse aflevering van “the Beagle”gekeken. De reis die o.a Darwin maakte. Dat, weten we allemaal gaf hele nieuwe inzichten. Zou Darwin , een zeer Gristelijk man, hebben kunnen bevroeden dat de evolutie op sommige punten nog net zo is als tienduizenden jaren geleden; het er eigenlijk alleen maar om gaat of “ie”in de mond past?

  55. Ik denk het wel😛

  56. * iets over voorkeur voor dierensex in database met bloggersprofielen opneemt *

  57. @ cookie
    Jij steekt je zelf toch ook liever in een hete oven? Wat voor een bloggersprofiel geeft dat jou dan?

  58. Kan iemand le oster doodmaken ? Dan kan ik doorpokeren…

  59. *Pakt de hoed van de man zonder hoed en steekt een hele dikke sigaar in zijn mond*

  60. @ De man met de hoeden

    Mijn profiel is (goddank) niet normaler dan dat van anderen. Maar om nou wetenswaardigheden over mijzelf op te nemen in een database gaat me iets te ver.

  61. @oakie dat gaat lukken!

  62. SHOOT waar hebben we het over?

  63. @ Piquant 21:50
    Ik heb me laten vertellen dat dat aan bod komt in aflevering 17.

  64. @de man tegenwoordig zonder hoed. je comment is discussiant!

    Ow… En qua TietenTopic? Ik kijk niet naar tieten. Het interesseert me niet. Ik kijk alleen maar naar de ogen maar vooral de mond. Dat laatste om in te schatten of ‘hij’ er in past of niet

  65. Volgens mij is dit al de tweede hoed die hier op de draad wordt ontvreemd.

  66. Uh maak er maar een hele hoop van;-)

  67. *kijkt naar hoedenplank*
    *telt 6 Stetsons*
    Godzijdank, ze zijn er allemaal nog…

  68. Wie nog afscheid wil nemen van Missy, het kan nu nog.
    Morgen sloopt Klittebandboy de site.

  69. @raar , altijd in voor een relletje😦

  70. @Cookie
    Je haalt me de woorden uit mijn toetsenbord.

  71. @Cookie 23:11

    Nu niet gaan lopen klagen. Jij was een voorstander van het eerste uur.

  72. Te veel zondagsrust?

    Momentje:

  73. zo, iedereen weer wakker, ook in de woonomgeving van de reaguurders, denk ik.

  74. hmmm, valt tegen…

  75. Cookie

    Was jij geen voorstander van de zondagsrust?

  76. N’avend! Het principe van zondag rustdag is simpel. Een dag rust per zes dagen werken geeft lichaam en geest extra tijd om afleiding te vinden en weer bij te laden voor de volgende zes dagen zwoegen. Of die rustdag nou op zondag, of zaterdag is, is een kwestie van economische keuze geweest. De Joden tellen de eerste werkdag op zondag, en de Gristenen kozen daar maandag voor. Ergo, rustdag op Sabbath is zaterdag, Dag des Heren is zondag. Voor alle andere (on)gelovigen maakt het allemaal nix uit, maar die ene, periodieke rustdag heeft den Mensch in ieder geval wel nodig. Wil je oud van dagen worden, dat is….

  77. @Raar

    En wanneer kunnen we definitief van jou afscheid nemen?

  78. Nog maar een dosisje dan:

  79. Ik vind overigens dat AOW ers geen recht op zondagsrust hebben. Op die dag zouden zij hun kinderen moeten bezoeken i.p.v andersom.

  80. Zijn er in ieder geval een paar wakker geworden.

  81. @ Kip zonder kop
    Die ene dag zonder files? Ik heb ooit een snelheidslimiet voor ouderen bedacht. -1 km op dat weggedeelte voor ieder jaar boven de 60.
    >90 mocht je niet meer op de autosnelweg komen. Was een zéér geslaagde 1-april grap in een huis-aan-huiskrant geworden hier opt Nationaallandschapseiland…

  82. @Kip
    Ik ben idd een warm voorstander van de zondagsrust.
    Even op adem komen. Daar mag best een muziekje aan te pas komen, maar geen gewerk, gewinkel, geneuzel.

  83. @Kop: Ik vrees voor jou dat ik nog wel even blijf.

    Out for now.

  84. Kan ik hier nog wat info kwijt over mijn favoriete cupmaten?

  85. Had ik al gezegd dat het bij mij niet gratis kan?

  86. @ Pleunie:

    Wat kan er niet gratis? Info plempen over cupmaten? Dan doe je het toch niet.

  87. Maandag: Einde van de zondagsrust en ook einde van mijn PC-uurtje.

    Truste @all, nou ja, all.

  88. In dürren Blättern säuselt der Wind ~

  89. @ Sof

    Eloi, eloi, lama sabachthani?

  90. @Erl,
    Waarom herhaal je Jezus’s laatste woorden?

  91. @ Sof

    Hebben wij dan niet allen een messiascomplex?

  92. @ Sof

    Jezus’ laatste woorden?

    i.p.v.

    Jezus’s laatste woorden?

  93. messiasdickie

  94. Voorgaand comment was een stom grapje. Laat maar. Cynische bijbeluitleg, meer niet.

    Maar de laatste woorden van een mens zijn vaak heel erg waardevol, denk ik.

  95. @Erlkönig Zegt:

    maandag 12 oktober, 2009 @ 00:45 bij AM

    Jeetje, wat ben jij goed in taal, zeg.
    Antisoofs’ woorden,
    Erlkönigs’ meninkje.
    Ja, dat lijkt goed.

    Ik plaag maar hè?

  96. @Erlkönig,
    Jij zegt:

    ‘maandag 12 oktober, 2009 @ 00:44 bij AM
    @ Sof

    Hebben wij dan niet allen een messiascomplex?’

    Ik weet dat niet. Is dat zo? Statistieken!

  97. @ Sof

    Eerstens, dit waren gans niet Jezus’ laatste woorden: Lucas volgende was het “Vader, in uw handen beveel ik mijn geest” en Johannes volgende “Het is volbracht”.

    Tweedens, heel technisch gesproken waren de woorden die Jezus sprak na zijn opstanding uit de dood en voorafgaande aan zijn hemelvaart zijn (voorlopig) laatste woorden.

  98. @ Soif

    Met “wij allen” doelde Erl op ons getweeën, dit in passend narcistisch perspectief.

    Pfff…

  99. @Erlkönig,

    Dat is waar.
    Maar, zo technisch correct als je bent rijst de vraag ‘snap je dat gedoe van Jezus?’. Want als je ’t citeert zul je er wel kennis van hebben.

  100. @ Sof

    Luister liever naar

  101. @ Sof

    Erl kent Jezus als zijn broekzak ~

  102. LOL, wij allen is narcistisch gezien wij tweeen. Lief.

  103. @ Sof

    Overigens waren de door jou vermeende Jezus’ laatste woorden wel degelijk Jezus’ laatste woorden indien wij Lucas en Mattheüs volgen zouden.

  104. @Erl
    He, daar ben je weer !

  105. @ Sof

    Heel technisch gesproken is immer sprake van niet-twee, en niet van twee.

    Weshalve moet voor ‘getweeën’ gelezen worden: geënen.

  106. @ Piq

    Kent ú Jezus?

  107. @Erl
    Wij kennen elkaar niet. * zucht* je kan niet iedereen kennen toch?

  108. @ Piq

    In ieder geval kent Jezus ú.

  109. @ Piq

    Was Jezus een narcist met een fijne messiascomplex?

  110. @erl
    Dat komt vaker voor , dat ik iemand tegenkom die mij schijnt te kennen en omgekeerd niet.

  111. @Erl
    Als ik iemand niet ken, kan ik ook geen uitspraak doen over zijn karakter of zijn abberaties.

  112. @Erl,
    Ik denk dat je zowel filosofisch gezien, zowel als technisch (zo gaat dat nu eenmaal in het brein) gelijk zou kunnen hebben. Toevallig schreef ik daar net een topic over.

  113. De lijkwade van/ in Turijn is ook al vals. Wat kan een mens nog geloven?

  114. @ Sof

    Schreef jij het topicum of schreef het topicum zichzelf?

  115. @Piquant,
    dat wist ik 5 jaar geleden ook al. Geloven? Als je je geloof verliest dan wordt het naar op deze wereld, toch?

  116. @Soof

    Een topic voor hier? Je gaat me toch niet vertellen dat je ook nog voor andere gremia schrijft ?

  117. @ Piq

    Wat iemand gelooft zal hij ervaren, net als hij zal geloven wat hij ervaart.

  118. @Erlkönig Zegt:

    maandag 12 oktober, 2009 @ 01:16 bij AM
    Zucht. Als ik deze wereld ben dan is dat zo. Alles is alles. Nogal wiedes.

  119. @Piquant,
    voor hier natuurlijk!

  120. @erl
    Denk je dat deze clip mij heeft bekeerd?

  121. @ Piq

    Sof gaat kennelijk keihard topisch vreemd onder het mom van “naastenliefde”…

    € wederom zeer teleurgesteld in bedroevend laag moreel allooi van medeblogmens is €

  122. @Soof

    Pak van mijn hart🙂

  123. @Erl@ 1.17
    Met die uitspraak ben ik het natuurlijk hardgrondig eens.

  124. @ Piq

    Ook jij bent in het diepst van je zelf Jezus, Mohammed, Boeddha of zelfs Erl.

  125. Nou, ik lees ’t nog ff door en mail je dan evt wel, Piquant. Welterusten, allen.

  126. Hoewel, ik lees nog ff mee.

  127. @ Piq

    hartgrondig

    i.p.v.

    hardgrondig

    € tenzij phun geïntendeerd? €

  128. @Erl
    Als je mede gelovers zoekt, raad ik je een ander blog aan. (af en toe dan he, om je te laven ) Op dit onderwerp, treffen wij elkaar niet.

  129. @ Sof

    Kent ú Jezus?

  130. @Erl

    Oke, jij je zin, hard en hart en zo je wil , ook nog hardt.

  131. @Soof,
    Trusten en ik wacht met smart.

  132. @ Piq

    Jij begon toch zelf een topicum over de heiligheid des zondagrustes?

  133. @ Piq

    Overigens moeten wij de zes scheppingsdagen en de zevende dag rustdag niet letterlijk als dagen nemen.

  134. @Erl
    Ja, het is ook prima dat je er dieper op ingaat, maar we kunnen toch niet op ELK vlak, gelijk gestemd zijn?

  135. @Erlkönig,
    Als je met Jezus de overwinnaar van de dood bedoelt dan denk ik dat ik hem wel enigszins begrijp ja. Maar het begrip ‘Jezus’ is zo breed.

  136. kruisdickie

  137. @Erl
    Zoveel weet ik wel van het scheppingsverhaal dat het zeker niet in mensen dagen gemeten moet worden. Alhoewel ik de indruk heb dat veel gelovigen dat wel doen.

  138. @ Piq

    Ogenschijnlijk zijn wij ongelijk gestemd, maar als wij slechts een el dieper duiken in de koele meren zullen wij ras het tegendeel bemerken ~

  139. @Erl
    Je bent een filosofische optimist.

  140. @Erl
    Zullen we onze vermoeide hoofden dan maar te rusten leggen en ons vleien in Morpheus’ armen?

  141. @ Piq

    Eerstens, scheidde G*D het licht en het duister dan wel op de eerste dag, edoch de ZON en daarmede de mogelijkheid voor de feitelijke dag zoals wij die pogen te kennen, pas op de vierde dag.

    Dit ‘scheppingsverhaal’ geeft in mythologische metaforen de overgang weder van prehistorie naar historie en de geschiedenis van het menselijk bewustzijn zoals dat paleontologisch ontwaakte aan de wereld zoals de eerste mensen die aantroffen rond en in zichzelf. Daarmede is het verhaal in psychologische en existentiële zin het projectief ontwaken van het zelfbewustzijn des mensen.

  142. @ Piq

    Morpheus’ armen

    i.p.v.

    Morphues’armen

    En waarom niet in de armen van zijn broers Icelos, Phobetor of Phantasos?

  143. @Erl
    Zo dit allemaal het werk van God is, is de uitleg mensenwerk. Het klinkt geweldig mooi en als metafoor voor het diepere (zelf)bewustzijn van de mens, kan ik een eind met je meegaan. Ik ga er een nacht over slapen.

  144. @Erl
    In wiens armen ook, kan me niet schelen. Btw ik slaap graag ruim en het liefst niet met knellende armen om me heen.

  145. @ Piq

    Weet dan dat de nacht met haar slaap gelijk is aan de dood. Vreest echter niet, schone vrouwe, in de ochtend zal het zelfbewustzijn weder ontwaken en de wereld en je ik weer worden geschapen casu quo zich weer vormen en laten onderscheiden.

    Droom en lerf zacht ~

  146. @ Piq

    In het holst dezer nacht zul je in Erls armen worden gewiegd ~

  147. @Erl
    Zo bezien is de dood een mooie uitvinding.
    Droom jij ook sweet en wat je wil. (o nee, de wil is in slaap verzonken)

  148. @Erl

    Als je me even zachtjes (half) wakker maakt, kan ik er ook nog van genieten en hebben er er beiden iets aan.🙂

  149. Vannacht zult gij met Mij in het paradijs zijn ~

  150. @Erl

    Ik word alweer achterdochtig dat MIJ in hoofdletters is geschreven.

  151. ik heb tot maandag gewacht om dit te alles te lezen. Was het maar weer zondag

Reacties zijn gesloten.

