“These vagabond shoes…” (door Bedrijfsbuffel)

Bedrijfsbuffel as your average man in the street

Ik hou van New York. Eind jaren zeventig kwam ik er voor het eerst. Zoals bij elke eerste keer: onvergetelijk. Het moest toen nog op een goedkopie, dus ik reisde per trein ondergronds van JFK naar de Port Authority Bus Terminal voor mijn aansluiting naar Boston.
OK, picture this: je bent nog nooit in Amerika geweest en je komt de trap op naar straatniveau, op de hoek van 8th Avenue en de 34e straat.* Als je halverwege de trap de hoek omslaat en je slaat de blik naar boven richting buitenlucht, dan zie je alleen maar de wezenloos hoge wanden van gebouwen die doorgaan en doorgaan en wat je meteen hoort is die ongeëvenaarde city drone, doorspekt met de sirenes van ambulances en brandweerwagens die het nergens ter wereld zo druk lijken te hebben als hier op Manhattan.

Wat ik nu beschrijf is een beeld van voorbije tijden. Ik stapte uit dat gat de straat op, met die acht uur vliegtuigstoel nog voelbaar in de gewrichten, en probeerde mijn aandacht te verdelen tussen de ervaring dat je een filmscript binnenstapt en de wens om mij zo snel mogelijk te oriënteren om uit te vinden in welke richting ik verder moest. Voor dat laatste was ook zat aanleiding. Vlak voor mij, langs de stoeprand, lag een donkere jongen in rafelige kleren, met zijn hoofd in een plas bloed. Hij bewoog niet. Tien centimeter naast zijn oren reden bussen, taxi’s, en motoren voorbij. Iemand die zag dat ik naar die jongen stond te kijken, maande mij tot doorlopen. Daarna stapte er een man op mij af die aanbood mijn bagage te dragen, maar het zag er niet naar uit dat hij van plan was om er dezelfde kant mee op te gaan als ik. De wolkenkrabbers, waarvan ik een iets te luxe beeld gecultiveerd bleek te hebben, werden aan de voet omgeven door bouwvallige winkelpandjes met twijfelachtige bewoning op de eerste en tweede etage. In de deuropening van een filmtheatertje leunde de magerste hoer die ik tot dan toe gezien had (in Amsterdam waren we pas toe aan de opium en de speed, heroin chic was bij ons nog onbekend). Verderop renden twee dikke politieagenten met getrokken revolver een supermarktje binnen, waarvoor de Libanees ogende eigenaar een hoop misbaar stond te maken.

Ik vond uiteindelijk mijn weg naar het busstation, een inferno met vier of vijf verdiepingen ondergronds en zeker zes of zeven daarboven, overal vertrekperrons waar bussen uit onverwachte tunnels en viaducten zomaar recht op je af kwamen rijden, op het laatste moment het stuur omgooiend en dan weer langs een onverklaarbare route verdwijnend, soms voluit in de ankers gaand om zich van een lading passagiers te ontdoen, maar nooit eens even lekker wachtend zodat ik de chauffeur kon vragen mij een beetje wegwijs te maken. Ik dwaalde met mijn reistas door deze Boris Vian-achtige schepping, tot ik uiteindelijk in een leeg voetgangerstunneltje tussen de vierde en vijfde verdieping een geüniformeerde man met een bezem in de weer zag. Maar voordat ik “Hello” had gezegd draaide hij mij resoluut zijn rug toe onder het uitspreken van de legendarische begroeting “I don’t wanna hear your fuckin’ problem.”

That’s New York for you. Althans, eind jaren zeventig. Ik verfoeide zijn inwoners, maar ondanks dat leerde ik houden van hun stad. Ik kwam er regelmatig, was getuige van de teloorgang in de jaren tachtig, heb er mensen zien vermoorden, redde mijzelf ternauwernood uit de klauwen van kleine boefjes, wist dat de stad zo goed als failliet ging, verwonderde mij over de huizenhoge tegenstellingen en hoe al die klootzakken bij elkaar niettemin zoiets geweldigs als New York in de lucht wisten te houden. Aan het eind van de jaren negentig kregen we zero tolerance en wat meer financiële ruimte, en het werd ineens fashionable om naar Joodse sitcoms te kijken die in Manhattan spelen (Friends en Seinfeld en andere die in Nederland nooit te zien waren, veelal gelukkig maar ook). Toen barstte ineens de zeepbel van de internethype. En nog maar nauwelijks was de capital of capitalism van deze ontgoocheling bekomen of er vlogen twee vliegtuigen in het WTC: Beng!

mensen rennen om de bus te halen of zo

Meer nog dan dat die daad het aanzien de wereld veranderde, transformeerde die dag New York. Volkomen geschift waren die lui al, maar nu deed iedereen bovendien alsof half New York in de stofwolk was verdampt. Alsof ieder gezin en iedere school en ieder bedrijf en ieder vul-maar-in wel iemand kende die in deze tragedie was geslachtofferd. Niks van waar natuurlijk, maar het verraadde iets van wat dit eiland vol mofos al die tijd tekort gekomen was: saamhorigheid. Nou, ze konden hun lol op. Huggen op straat, blij kijken erbij, leven bij de dag, voorkomendheid, levenskunst, aardig zijn voor toeristen, het werd zomaar één groot warm bad, dat New York van mij. En de credit crunch heeft daar natuurlijk nog eens een schepje bovenop gedaan.

China Financial Crisis Art

Waren de slachtoffers van 9/11 alleen nog maar vertederende kleurenprintjes aan een lantarenpaal met vage foto’s van waarschijnlijk overleden mensen, de slachtoffers van vandaag bestaan in het echt en lopen rond tussen de miljoenen mazzelkonten (not) die nog werk hebben. Bereidwillig staan zij stil om de sandwichborden te lezen waarop voormalige collega’s hun wanhopig optimisme uitdragen. Is het vanuit genuinely heartfelt concerns of vanuit leedvermaak-vermomd-als-warme-belangstelling?

Wat maakt het uit, ik hou dus van die stad. En langzamerhand ook steeds meer van dat stelletje volkomen geschifte klootzakken dat er woont. Bovendien, de dollar staat laag.

De babbelbox staat vandaag in Battery Park. Piquanterieën wil graag weten: welke stad heeft uw hart gestolen?

 

* voor de wisecracks: het station ter hoogte van de 42e straat was wegens omstandigheden toentertijd gesloten, dus je moest op Penn Station uitstappen en daarvandaan 6 blokjes lopen.

85 Reacties to ““These vagabond shoes…” (door Bedrijfsbuffel)”

  1. Mogen het er ook meer zijn?

    Ik hou ervan om te slenteren in Parijs en tapas te eten in Sevilla. Het nachtleven van London boeit me mateloos en in Oaxaca heb ik nooit zin om weer weg te gaan. Gent is gezellig en Den Bosch gastvrij.

    Ik moet steden “bij de hand” hebben, erheen kunnen wanneer ik wil, binnen het weekend weer terug kunnen zijn. New York zou voor mij een verre liefde zijn, evenals Oaxaca dat is.

  2. Er zijn zoveel steden die ik nog niet ken dat ik mijn mening nog even opzout. Maar van de steden die ik tot nu gezien heb, staat met stip op 1 Rome.

    *Gaat weekendje Gent boeken*

  3. @Helenz: Idd. Rome….. oooooooooow….

  4. Rome, ik ben er twee keer geweest en ga binnenkort weer. Hoewel Rome een schat aan historie herbergt en hoewel het op het Piazza Navone en rondom het Piazza della Rotonda altijd goed toeven is, blijft het in mijn beleving toch altijd een toeristische stad en niet meer dan dat.

  5. Je leest wel lekker, buff, complimenten daarvoor. Leuk dat je hier een “stukkie” plaatst.

    De frustatoire Engelstalige zinsneden daargelaten, natuurlijk, maar in deze context bijna verschoonbaar.
    Oh en wisecracks is, denk ik, niet het woord dat je bedoelt.
    Deze alinea mag je negeren hoor, dat doet iedereen. Ik ben soms wat al te anaal retentief als het om taal gaat.

    Ik haat new york (geen typefouten). Te druk, te lawaaierig, te verkeerde mensen met te verkeerde mentaliteiten, te verkeerd land. Eén keer een paar dagen volgehouden.

    Doe mij maar Stockholm, Helsinki, Hamburg of München.

  6. @Sytze
    Moet je eens een Romein scoren, neeeee niet zo’n gids, maar gewoon een leuke Romein en daar dan mee door de stad wandelen. Buiten de gebaande paden kom je geen toerist tegen.

  7. @Helenz: Ik ging voor de historie, niet voor de horizontale geneugten.

  8. @Raar, ikke ook niet. Ik had het over LOPEN, niet liggen.

  9. Mogguh_!

    @ Raar: het is dan net je huwelijk….is ook geschiedenis dus zit je nu al weer een paar jaar zonder horizontale geneugten_!

    OT: Ze hebben 8000 kilo staal uit het puin van het wtc gehaald en dit gebruikt voor een nieuw marine schip. Waarom?……. Het was te weinig om er een nieuw beugeltje van te maken voor het dochtertje van Raar_!

  10. Hey Ai,

    doet raar niet zo plagen

  11. @Drempel: Noem jij dat plagen? Ik noem het gereutel van een verstandelijk uitgedaagde met een humorprobleem. My god. Wat een in en in triest figuur.

  12. Persoonlijk vond ik NY een but stad.

    Alhoewel je redelijk snel op long Island zat.
    dat viel dan weer wel mee.

  13. @raar

    Ik wil het niet op de spits drijven

  14. Parijs is ook zo’n stad daar zou ik nog niet kapot willen gaan.

  15. Munchen vind ik nou wel weer de moeite waard.

  16. drempelloos Zegt:
    dinsdag 13 oktober, 2009 @ 12:05 bij PM

    Ghegheghe.

  17. Fisher Island, Miami Florida is ook wel wat ik leuk vind.

  18. ghe ghe

    Bedrijven en consumenten die een geplunderde bankrekening willen voorkomen, kunnen tijdens het internetbankieren beter geen Windows gebruiken, zegt IT-journalist Brian Krebs.

  19. Amsterdam of Edmonton, ergens anders zou ik niet willen wonen_!

  20. @ Helen: Gent is niet zo heel erg groot, maar zeker de moeite waard_!

    Ja, ook als ik niet naast je in bed lig, is het nog te doen, maar dan heb je aan 2 dagen meer dan voldoende tijd_!

  21. Lol_!

    Een Duitser, een Engelsman en een Marokkaan zitten in een restaurant.
    Aan de overkant zit een man te eten die sterk op Jezus lijkt
    De Duitser kan het niet laten te zeggen dat hij écht wel sterk op Jezus lijkt.. “Ik ben Jezus”, zegt de man. Dat treft, zegt de Duitser, ik ben een goed katholiek en mocht je mij van mijn migraine kunnen afhelpen.. Jezus raakt zijn voorhoofd aan en meteen houdt de pijn op.
    De Duitser vertelt het verhaal aan zijn tafelgenoten en de Engelsman gaat nu op Jezus af: Ik heb een ongeneeslijke reuma, met uw genade zal ik genezen. Jezus raakt de schouder van de Engelsman aan en hij is meteen van z’n kwaal verlost. De Engelsman vertelt zijn verhaal, maar de Marokkaan geeft geen krimp.
    Na een poosje komt Jezus aan de tafel en vraagt aan de Marokkaan : Zeg vriend, heb jij geen enkele ziekte of pijn ? Waarop de Marokkaan zegt :waag het niet om mij aan te raken, ik ben in de ziektewet !!

  22. ghe, ik zie het al voor me hoe ik Sharon overhaal om met me mee naar canada te gaan_!

    Al_Caps: We gaan naar Canada Emigreren_!

    Sharon: Nou, ik weet niet of WE daar wel zo’n zin in hebben_!

    Al_Caps: Waarom niet_?

    Sharon: Ik heb een hekel aan koud weer, Ijshockey zuigt, Canada is saai, Edmonton heeft de bijnaam Deadmonton, blablabla, familie, blablabla, blablabla, vrienden, blablabla, blablabla, blablabla, baan, blablabla, blablabla, blablabla,blablabla, blablabla, blablabla,blablabla, blablabla, blablabla,blablabla, blablabla, blablabla,blablabla, blablabla, blablabla,blablabla, blablabla, blablabla, etc

    Al_Caps: wist je dat daar het grootste winkelcentrum van noord amerika zit met een vloeroppervlak van zo’n 540.000 m² vol winkels_?

    http://www.wem.ca/#/main/home/Main-Home

    Sharon: waneer vertrekken we_?

  23. Boston, New York, Houston en tig andere plaatsen, gehuchten en dorpen, been there and seen all that.
    De eerste keer dat ik door de povere buitenwijken NY binnenreed, werd mijn Europese beeld gelijk bevestigd door een man die met een mes werd neergestoken. Welcome to NY City!

    Stockholm, Göteborg, Antwerpen, Munchen, Londen, maar bovenal Utrecht zijn toch de steden waar ik het liefst verkeer.

  24. Alsof het neersteken van iemand niet in europa gebeurt_?

  25. Zo loop ik er al een tijdje aan te denken om eens een keertje in die hoogst spectaculaire wijk in Amsterdam te gaan kijken …

    De Pijp.

    Veel over gehoord.
    Wie kan mij vertellen of dat iets dergelijks de moeite waard zou zijn?

  26. Ik, gewoon doen_!

    Ik heb wel een tip, Ter hoogte van de brug, waar de van Woustraat over gaat in de rijnstraat, stoppen met de tour, vanaf dat gedeelte kom je alleen maar paupers tegen….Het stukje voor de brug ook, maar alles over de brug is een drama en hoort officieel niet bij de pijp_!

  27. @ Omerta: O, let ff op je accent, want er lopen daar genoeg mensen die een hekel hebben aan het Rotterdamse idioom.

    Tip:

    Broodje Donner bij Bakkerij leeman
    Albert Cuyp-markt
    Cofee shop The Greenhouse
    Cafee Tamarin

    In die laatste 2 is de kans aanwezig dat je mij tegen komt, doen we een biertje_!

  28. Maar jij woont daar toch, Al?

  29. O, en neem als je met een auto komt losgeld mee…..heel veel losgeld_!

  30. “Cofee shop The Greenhouse”

    Tjsa, Dat Caps een bedroevende emo is, is eigenlijk allang duidelijk. Dat hij zijn dope haalt bij een touristtrap is dan ook weinig verrassend.

  31. Nee, ik woon meer richting het centrum_!

  32. “In die laatste 2 is de kans aanwezig dat je mij tegen komt, doen we een biertje_!”

    Wat weer eens bewijst hoe vaak je echt buiten komt. Coffeeshops mogen namelijk allang geen alcohol meer schenken.

    TETO_! TEOT_!

  33. Ik kom er al sinds Steve Brown er begon met een filiaal van de Happy Familie, dat Arjan daarna aalees gedaan heeft om elke form van gezelligheid uit zijn tent te slaan, daar kan ik niets aan doen.

    En daarbij is zijn weed te roken, en dat kan je ook niet van elke cofeeshop meer zeggen_!

  34. @Al

    Sure, gebeurd ook in Europa, het ging mij om het beeld van Eurpeanen dat de USA een gewelddadig land is (teevee man!) en ik dat bevestigd kreeg.

  35. @ Kloot: The greenhouse was idd de laatste cofeeshop buiten het centrum met een tap vergunning, of bedoel je dat niet_?

    Mischien ook wel de rede dat we daar zo lang bleven plakken.

  36. Meer richting het centrum? Je bedoelt het centrum van Haarlem Caps?

  37. Da’s slotervaart kloot, daar woont mijn vader in de buurt_!

  38. Ghe, de Westland gracht is btw een van de betere wateren in NL om op karpers te vissen_!

  39. Caps,

    Vis jij? Een beetje treurig met een stok en een draadje aan een water hangen. Met zo’n groene paraplu, thermosje groentesoep. Bezigheidstherapie voor mensen zonder vrienden.

  40. Nee, ik ben te ongeduldig om te vissen, maar er staan dagelijks maloten met een tent langs de westland gracht_!

    Amsterdam West ken ik als mijn eigen broekzak

  41. @ Omerta: Waneer kom je langs_?

  42. Dagje vliegtuig, maar ik zie met genoegen dat mijn reisverhalen u niet gestoord hebben.

  43. Nah, ik ga er vandoor, ik hoor het donderdag wel_!

    Fijne avond_!

  44. Waarom is Oostende nog niet genoemd? Schitterend; zeker bij mist.

  45. Empel, lieverds, Empel, het paradijs op aarde.

  46. maar dan wel Elshout City

  47. @Kleaut
    Wil jij mijn geboortestad niet zo verneuken? Slotervaart, Haarlem noemen. Pfffffffffffffttttttt

  48. Berlicum, ook zo poëtisch

  49. Ik geef de voorkeur aan Praag. Tenminste als ik moet kiezen tussen
    Praag en Berlicum. Bovendien weet ik hoe ik in Praag moet komen.

  50. Lekker geschreven Bedrijfsbuffel.
    Voorlopig hoeg ik net naar NY, dat is me in elk geval duidelijk.

  51. De mooiste stad vind ik Antwerpen. Mijn hemel, wat een prachtige gebouwen daar. En leuke mensen ook. Heerlijk sfeer daar. En details voor het mooie ook. Hmmm.

  52. Berlicum en Empel zijn geen steden.
    Zo moeilijk was de vraag niet dacht ik.

  53. @Anti 23:13
    Antwerpen heeft wel iets; maar helaas geen mooie gebouwen ( wat een rot woord). In Ieper,Gent en Brugge valt er in dat opzicht meer te genieten.
    En vergeet Oostende niet, als het er mistig is.

  54. @Cookie

    Kop zonder kip is ook wel eens in New York geweest en wel in de tijd dat de Bronkx een no go area was. Lang geleden dus. Tegenwoordig valt er niks meer te beleven.

  55. Ik zeg Toulouse. La cité rose…

  56. Praag is ook wel aardig, eigenlijk.

    @Cookie (23:14): zeikwijf!
    Brussel is ook geen stad en Den Haag ook niet…

  57. Ik zeg Stresa. Zei Hemingway ook al; maar wie is Hemingway.

  58. Ode aan de schrijf(s)ter!

  59. Toulouse met de vele bakstenen🙂

  60. @Sytze 23:39

    Praag is helaas een touristenstad. Dat euvel kan je voorkomen door
    sóchtends om 5.00 uur op te staan.

  61. Vraag aan de auteur. ‘” Heeft u uw …. gekregen van de commenters?”

  62. @Kip ik hoop het!

  63. @ Kip 23:44

    Ssssst!
    Laten we eerst die ode eens rustig afwachten.

  64. Om 5 uur opstaan? In de vakantie?
    😛

  65. erkenning is erg belangrijk soms!

  66. *slapen gaat*

    lekker slapen snoodaards!

  67. @Sytze 23:45
    Behoor jij dan tot die types , die tijdens hun vakantie de godgandse dag
    in bed blijven liggen? Het zou me niks verbazen.

  68. hehehhehe @ cookie doe jij je eens bezigen met het personeel van een supermarkt.

  69. @kip zonder kop noop dan doet zietze vliegen facturen uitschrijven natuurlijk.

  70. @Stef

    Blokker is geen supermarkt.

  71. @ Stef;

    Ik heb ook het idee dat de werkzaamheden van Sytze uitsluitend bestaan uit het schrijven van facturen.

  72. Juistem Sytze @ 23:42 bij PM… Net als Albi of Villeneuve sur Lot.
    Toulouse is voor de regio dé grote stad, ook wel klein Parijs genoemd. Maar de bevolking zo veel anders. Veel gemoedelijker, veel vriendelijker.
    Veel cultureel goed, een rijke historie.

    Verder is Villereal ‘mijn’ stadje; een prachtige bastide, gezellige terassen en leuke restaurantjes…

  73. @Hoed 23:53
    En een leuke voetbalclub. Geldt ook voor Florence.

  74. @Kip ik weet nog steeds niet wat een blokker is behalve dan een keten blokker. Maar dat ligt aan mijn abstracte denkwijze aka blokker.
    en ziet ze diepen doet lachen!. En neem het hem maar eens kwalijk.
    @Zietze trusten!

  75. De vraag is vanaaf wanneer ik de man zonder hoed het Hof kan maken.

  76. @ Kip zonder…
    ‘K hou niet van voetbal.

    @ Stef…
    Als de vrouw met de sjaal me gedumpt heeft😛

  77. @de man zonder hoed. als je je al laaat dumpem door een sjaal;-)

  78. En m’n hoed heeft ingepikt bij de boedelscheiding…

  79. Kijk wel uit… Die sjaal brengt veel te veel binnen😛

  80. @man zonder hoed ik ga slapies doen.
    @Kip en @ all het was me weer een waar genoegen!
    *sweet dreams*

  81. Slaap Ze!

Reacties zijn gesloten.

