Bewaart, gij mortalen!

Het hoeft geen 2012 te zijn om de tijd aan z’n eind te laten komen. Zo passeerde ons nog geen tien dagen geleden al een moment van hel en verdoemenis. Zoals bekend turen de Nasa en Norad de hemelen af om te voorkomen dat die bij Asterix en Obelix op hun knar vallen, en proberen ze en passant de mensheid er ook nog een zuchtje langer mee te laten leven.

Er worden zelfs sinds jaar en dag fraaie lijstjes bijgehouden zoals deze waarop staat welk stuk ruimtesteen wanneer hoever of hoedichtbij langs de aarde zal scheren. Of er keihard bovenop knalt. Nu zijn niet alle banen van de in het oog springende objecten even stabiel, wat zeg ik, zelfs de planeten willen in de loop der tijden zodanig instabiel door hun baan om de zon zweven, dat wetenschappers voorspellen dat Venus ooit op de aarde zal komen buurten. Maar zover ist nog lang niet.

Want alle koekeloerders ten spijt was het afgelopen zes november weer eens zover, er was een valsspelert die een tweede bal in het veld kieperde op een moment dat niemand er op zat te wachten. Het ding, met een afmeting van slechts zes meter, kreeg de naam 2009 VA mee en werd slechts vijftien uur ontdekt vòòrdattie op nog geen 14.000 kilometer over het aardoppervlak scheerde. Een fraai gevalletje van ‘near miss’ zogezegd. Zelfs Nostradamus heeft de ruimterots niet aan zien komen!

Wat zou er gebeurd zijn alstie op ramkoers had gelegen? Volgens ingewijden zo hij met een enorme vuurbal in de atmosfeer ontploft zijn en hadtie de aardbodem nooit bereikt. Wel had hij aanzienlijke schade kunnen veroorzaken aan satellieten, aangezien hij ruimschoots binnen de ‘Clarke Belt’ van geosynchrone (5 x woordwaarde) satellieten langs scheerde.

Valt er verder nog wat positiefs van de hemelen te verwachten? Jawel. Dinsdagavond rond de klok van kwart over tien allemaal naar buiten en naar boven turen. Want de Leoniden zijn in aantocht. Wie richting sterrenbeeld Leeuw kijkt, wordt verblijd met een ware sterrenregen. Dit jaar verwachten sterrenkundigen een ratio van 500(!) vallende sterren per uur! Wie had er nog wat te wensen?
Update: Volgens exacte berekeningen is de piek van de sterrenregen te zien op 17 november 2009 tussen 22:34 en 22:44 uur CET. Dat is het moment dat de aarde vrijwel door het centrum van het stofspoor vliegt dat komeet Temple Tuttle daar in 1466 achterliet.
F. von Zeikhoven |15 november 2009 | 15:19 |

126 Reacties to “Bewaart, gij mortalen!”

  1. Helaas branden de Leoniden op in de dampkring, er zal op de grond niks van te vinden zijn…

  2. @VonZ
    Ik zag toen ik een paar weken geleden in België , richting NL reed, de meteoriet, althans een ietsie pietsie wat ervan was overgebleven, vallen.
    Het gekke is dat ik wel wist dat het iets uit de ruimte was, terwijl het honderden andere dingen had kunnen zijn.
    Maaaaaaar ik ben blij dat ik de hobby, om alles in de atmosfeer wat langskomt en te zien is, niet heb. Dat is 365,4 x 24h per jaar kijken en turen en mailen en bellen….
    Facinerend, dat natuurlijk wel.

  3. Normaal gesproken is de top van de Leoniden 17 november, maar het is raadzaam gewoon de 16e al te kijken. De weersverwachting is regenachtig. Toch loont het de moeite om er voor op te blijven….

  4. @ Zeik

    koekeloerders

    i.p.v.

    koekeloerderers

  5. @ Piq
    Tip: hou deze anders af en toe bij http://spaceweather.com/
    Overigens gaat als het goed is morgen ook de Spaceshuttle vlucht 129 de lucht in, richting Space Station. Die komen om het anderhalf uur langs, je kunt ze in het westen zien komen rond vijf voor acht in de avond. De ISS zie je straks vrijwel loodrecht overkomen rond vijf voor half zeven.

  6. @FVonZ
    Heb het bij mijn favo’s . Dank
    Hoi Erl.

  7. Maya kalender, Maya kalender (pffft) de kalender van mijn Chinees loopt 31 december aanstaande al af…

    * op een nieuwe hoopt *

  8. @ BB
    Dat klopt, de Maya’s hebben voor bepaalde individuen met de Chinezen samengezweerd…

  9. Wat nou als blijkt dat die Maya-wetenschapper gewoon geen papier meer had toen hij met 2012 klaar was?

  10. @ Piq
    Was wat jij een paar weken geleden zag zoiets als dit?

    Ik zag er zoéén in de zomer van 2007 aan de zuidwestelijke hemel ‘s-nachts om half twee ongeveer. Blijkt dat die is gezien van Vlaanderen tot in Amsterdam. Als er nog iets van over geweest is, is het in zee gestort helaas…

  11. Ik dacht eerst aan vuurwerk, maar dat gaat omhoog in plaats van schuin omlaag…😉

  12. @ Piq

    Faecinerend

    of

    Fascinerend

    i.p.v.

    Facinerend

  13. @Erl
    Ben niet zo gek op faeces en zeker niet omstreeks deze tijd. Een kop thee met een gemberbolus?

  14. @ Zeik

    Verbeidt U liever in liederlijke immortaliteit en luistert weshalve eindeloos naar

  15. @Erl
    mag ik ook luisteren?

  16. @ Piq

    Welbeschouwd bevat de fascinatie voor om het even welk object of fenomeen de intrinsieke kryptoreminiscentie aan de eerste defaecatieve lustervaringen van het kind dat elke vervolwassene ooit was en immer nog is.

    Ergo: fascinatie = faecinatie.

  17. @Erl
    Spinet ; clavecimbel etc doe je ons aller Cookie een groter plezier mee dan mij.

  18. @ Piq

    Luister jij liever naar het licht laxerende

  19. @ vluk

    Vertoont jouw bankrekening nog immer een saldo mortale?

    Harharhar!

  20. @ Piq

    Vind jij dat dan grappig: een stukje leedvermaak om het monetaire malheur van vluk, een ongeneeslijke vlerk die geestelijk reeds o zo veel te kort bekomt?

    Het doet Erl leed dat Piq zo liederlijk zich vergaapt aan vluks diepe, ja, gierputdiepe ellende.

  21. @ Erl
    Is die uitvoering van die clavecimbel nou zo bagger of wat is dat voor prut… Als ik programmeur was van een zaal en dit was een demo hadtie de tien seconden dus niet gehaald…

  22. @ Piq

    Erl zei reeds dat het stuk een laxatieve werking had…

    Luister liever on topic naar

  23. ….. gesproken is de top van de Leoniden 17 november, maar……

    Mijn beste, de top der Leoniden is Leo*, u wellicht bekend.

  24. @ Ole

    Waarom toch zijn de meeste narcisten onder het teken van de Leeuw geboren?

    € zelf wel lionesque edelmoedige karaktereigenschappen bezit edoch narcist noch Leeuw is €

  25. @Erl
    Mijn LOL was om @17.15

    @Leo*
    Ik kan veel hebben, maar om jou voorbij zien vliegen in het firmament, dat kan ik niet aan.😦

  26. @FVonZ
    Blij dat er een trashbak is.

  27. @FvanZ 17:34

    De piano is niet voor niets uitgevonden.

  28. @ Kip

    Luister dan toch naar

  29. Erl speelde menig Partita en Prelude van Bach reeds op negenjarige levenstijd op père’s zeventiende-eeuwse klavecimbel en ook op grandpère’s Steinwayvleugel – beide nog immer in het bezit van Erl.

    Op zevenjarige levenstijd kon Erl reeds alle Etudes én de Sinfonietas foutloos spelen, zowel van voor naar achter als in retrograde beweging. Niet veel later speelde Erl de Sonates voor klavecimbel en viool samen met zijn mère die een gevierd concertvioliste was.

    Dit waren Erls gelukkigste momenten.

  30. Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen.

    Goethe is een lul.

  31. Opgedragen aan alle mortalen:

  32. Ook hier een oorverdovende stilte.

    >>>>>>out

  33. € schop in hol van leeuw Leo verkoopt gewoon omdat het kont €

  34. @ Piq

    Ben jij nog immer gekweld door casu quo gezegend met PSAS?

  35. @ Cookie

    Wat vind je zelf?

  36. Wie is het net als Erl ook wel eens opgevallen dat de Bijbel 66 (!) boeken bevat?

    € langs Erlneus en Erllippen terloops even Apocalypse Code breekt €

  37. @ Piq

    SETI is de mannelijke variant van PSAS.

  38. @Erl
    Ik heb geen last van psoriasis.

  39. En dat dan ook nig eens met een dikke I natuurlijk.

  40. @Cookie
    O, ben ik niet mee bezig. Ik heb al moeite genoeg om aardse intelligentie te vinden.🙂

  41. en nig met een o

    en bovennatuurlijk zou ik bijna zeggen.

    Buitenaardse dicky

  42. @ Piq

    SETI is de hopeloze queeste van omertamannetjes naar een chronisch kosmisch orgasme.

    PSAS is de aardse, vrouwelijke variant – Zsa Zsa in het geheel niet vreemd.

  43. @Cookie
    Ik heb jou altijd al een beetje buitenaards gevonden.

  44. @Piquant

    1) Wat moet jij temidden van mijn dicky?
    2) Vooral gisterenavond viel het niet mee om aardse intelligentie te vinden geloof ik.

  45. @ Cookie

    Die buitenaardse dicky van jou bleek weer een slappe nattekranterige nachtkaars…

  46. @Erl

    Wat men niet kent, mist men niet🙂

  47. @ Piq

    Heb je dan niet bij Erl in oceanische vorm de aardse intelligentie gevonden die je hartje ooit begeerde en immer nog zal begeren?

  48. @Cookie
    Ik had een ‘discussie’ met Extraterrestrial Intelligence leek het wel.😉

  49. @Erl

    Als ik dat toegeef……

  50. @ Piq

    Dan…?

  51. @ Erlk 10:08
    Zolang die slappe dicky maar PSAS voelt is er niets aan de hand.

    @ Piquant 10:10
    Daar had het ook voor een buitenstaander wel wat van. Er moet nog gewerkt worden aan het communicatiemodel.
    * Even bellen met Professor Barrabas *

  52. @ Cuckoo

    Professor Barabas

    i.p.v.

    Professor Barrabas

  53. @Cookie
    De directeur PR geeft gevraagd en ONgevraagd adviezen over alles, het blog betreffende en alles daarbuiten.

  54. @ Erlk

    Ah, u kent de man persoonlijk?

  55. @ Piq

    Your place or the Casa Erlianum?

    € Cookie achteloos terzijde veegt en AM voor Piq voorrijden laat €

  56. @Erl
    Eerst Zsazsa met pensioen sturen🙂

  57. @ Piq

    Zsa Zsa is slechts Erls voetveeg. Piq kan Erls hoofdvoetveeg worden.

  58. @Erl
    Status quo lijkt mij het beste voor alle partijen.😉

  59. @ Piq

    Speciaal voor jou:

  60. @ Kokkie zonder Peppie

    AM = Aston Martin

    Jij ^@€&#@*!!!

  61. Middenwijl nadert het Uur U…

    Welke voorbehoedsmiddelen heeft Ú getroffen teneinde het einde der wereld niet af te verwachten?

  62. buitenaarse dickie

  63. @ Erlk
    Mooiste nummer ooit. Geweldige tekst vooral.

  64. @Erl
    Mijn gezonde verstand en enig defaitisme zorgt voor een (betrekkelijk) angstvrij leven. Daarbij dood gaan we toch. Valt niets aan te doen en om dat te versnellen moet je vooral in allerlei bangmakerijen geloven.

  65. Piquant Zegt: zondag 15 november, 2009 @ 22:14 bij 10:14 pm
    “De directeur PR geeft gevraagd en ONgevraagd adviezen over alles, het blog betreffende en alles daarbuiten.”

    Ach ja…

  66. @ Cookie

    Luister dan ook naar

  67. @man met de hoed

    Wat ‘ach ja’ ?

  68. @ Erlk
    Ah zo, ik dacht aan een Abeille-De Mesmay eigenlijk.
    Maar goed, ieder heeft recht op zijn eigen wansmaeck😉

  69. @ Piq

    Let op de voortreffelijke gelijkenis van de door de roodharige deerne gekuste ezelkop met Cookie in Erl 22:19 bij 10:19 pm.

    Harharhar!

  70. Pikantje @10:28 pm
    Gewoon… Ach ja…
    Daar zijn directeuren PR gewoon voor… Toch?

  71. @Erlk
    Let een beetje op de uitvoeringen ook, zou ik je aan willen bevelen.
    Mijn gevoelig oor verdraagt eigenlijk alleen door Eliot Gardiner en Trevor Pinnock gedirigeerde muziek.
    Vooruit, Frans Brüggen en Philippe Herreweghe mogen ook.

  72. Dat mag hoop ik gezegd. Zo onder audiokakkers.

  73. Mijn minder gevoelige oor daarentegen…

  74. @ Cookie

    U bent meer van de heren aldus? Luister dan liever naar

  75. @ Cookie

    Erls stal bergt naast Erls AM nog vijf vehikelen die elk stuk voor stuk twee Cookiejaarsalarissen kosten, edoch Erl zal daarover niet snel pochen zoals het plebs wel placht te doen.

  76. Maar goed, we dwalen af.
    De bedoeling is dus dat we aanstaande dinsdag allemaal naar buiten gaan om daar naar vallene sterren te kijken.
    Okee.
    En wie houdt de draad dan lopende?

  77. @ Erlk 22:38
    Nou nou.
    Het is me wat.
    en:
    Tjonge jonge zeg.

  78. @ Cookie

    U bent op Uw sterretje gevallen?

    Erl zal de draad lopende houden – zoals immer.

    € bij “gevallen ster” onwillekeurig aan een toekomstig aan lager wal geraakte Piq denken moet… €

  79. @Erl
    Ach, ik herken dat fenomeen van het heerlijk musiceren wel een beetje. Dan kan men totaal vrij en vervuld van de ‘ware’ geest de Godgegeven energie vrijelijk laten stromen zodat het universum mede bezield wordt met de hemelse klanken die er dan onstaan.

  80. Cookie

    De draad wordt bijgehouden door VonZ. Die heeft alles al tig keer voorbij zien komen. Een lichtflits gaat ook vervelen.

  81. € dat Cookies jaarsalaris minstens een ton bedraagt hopen doet €

  82. @ Soof 22:42
    Prima.
    Als je daarna je handen maar wast.

  83. @ Sof

    Ook U bent op Uw sterretje gevallen?

  84. @ Sof

    wordt met de hemelse klanken die er dan ontstaan

    i.p.v.

    wordt met de hemelse klanken die er dan onstaan

  85. @Erl

    Word jij nooit eens moe van je verbeterdrang?

  86. @ Sof

    Luister ook naar

  87. @Cookie,
    Ach, het zaad kan toch immers gezien worden als is het begin van het leven? De akker moet toch immers bevloeid? De regen moet vallen, de wind blazen en de geest stromen.

  88. @Lieve Piquant,
    Ik vind het wel fijn heur, zo een gratis ‘liefdevolle meester in de taal’.

  89. @ Piq

    Erl wordt nimmer moe van de strijd tegen het hedendaagse spellingsterrorisme.

    @ Sof

    hoor

    i.p.v.

    heur

  90. Erl verveelt zich langweilig…

    Waar is Oma Rita?

  91. @Soof 22:51

    The use the sweet blessing
    While now in possessing.
    No joys are above
    The pleasures of love.

  92. @ Cookie

    En U prefereert zeker Alfred Deller?

  93. I press her hand gently,
    look languishing down,
    and by passionate silence
    I make my love known.
    But oh! How I’m blest
    when so kind she does prove,
    by some willing mistake
    to discover her love.
    When in striving to hide,
    she reveals her flame,
    and in our eyes tell each other
    what neither dares name.

  94. Best moeilijk om librettisten, dirigenten en zangers uit elkaar te houden.

  95. @ Cookie

    Deller was een zanger, jij liederlijke onbenul!

  96. @F von Z,
    Bedankt weer voor dit mooie Topic.
    Ik was weer helemaal vergeten hoe klein ik was in vergelijking met de afmetingen van het Universum. Relatief is zo een verschrikkelijk mooi woord.
    Ik besef dat wij mensen zo eenzaam zijn in ons denken. We denken allemaal anders namelijk. En een ieder denkt dat hij of zij gelijk heeft. Zucht.
    Triest ergens wel.
    We bedenken onze afstand tot elkaar.
    Tóch?
    Érgens?
    Doch,
    Wie de grootheid kent, kent ook een beetje zichzelf, denk ik wel eens.
    Ja, de Hemel zet me altijd aan het denken en ik wordt er een beetje melacholiek door. Want de grootsheid van het al laat mij beseffen wat het betekent om te leven.
    Die ontelbare sterren, dat licht en die kleuren, de onmetelijke grootsheid van het al…
    Ja.
    Ik móest er even over denken.

  97. ik word. (enzo)

  98. Harharhar, Sof ervaart Het Sublieme in zijn liederlijke minusculiteit en absolute contingentie in het hemels gezwerk…

  99. @ Erlk 23:11
    En dat is grappig?

    Je kan het ook gewoon eens proberen.

  100. @Erl,
    Ja, dat zei ik.

  101. @ Sof

    Wist je dat in een takje salie – een deel – eo ipso het Universum – het geheel – besloten ligt?

    € kilo heksenboter op hoofd Sof smeren doet €

  102. @Erl,
    Ja, dat wist ik. Hoezo?
    Ik ben er trouwens wel door vervuld hoor. Dat ook wel.
    Ik weet het. In het geringste is het al aanwezig.
    Ik begrijp het nog niet helemaal. Maar het is zo.
    Goed.
    Goed.
    Goed…

  103. @ Sof

    Luister liever naar

  104. @ Sof

    Wist je dat in het Universum – het geheel – eo ipso een takje salie – een deel – besloten ligt?

    € kilo hop in hoofdkussen Sof stoppen doet €

  105. Dussss…

    Dinsdag zien we ze vliegen?

  106. @ Sof

    Lees woord voor woord de Brhidaranyaka Upanishad en de Chandôgya Upanishad ~

    TAT TVAM ASI ~

  107. @Doet u mij maar liever wat takjes Lieve Vrouwe Bedstro, als ik niet te brutaal ben? En doe er dan ook nog maar wat takkjes Heermoes bij, je weet nooit waar het goed voor kan zijn?

  108. @ Sytze 23:26
    Enkelen wel,
    enkelen niet.
    Anderen weer,
    de hele week.

  109. in dat geval ga ik maar slapen😉

    ik moet nog een hele week…

  110. om purnam adah purnam idam
    purnat purnam udachyate
    purnasya purnam adaya
    purnam evavasishyate

  111. Ik vind dat hele zweverige gedoe van die vaak toch wel oudere mensen die soms toch wel veel te diep nadenken voordat het hun tijd is toch maar ergens helemaal niet zo heel erg wijs. Het wordt vaak gezeur om nix.

  112. @Cookie
    Ik kan zo vrolijk worden van Bolllywoodfilms.

  113. If the radiance of a thousand suns
    were to burst at once into the sky,
    that would be like the splendor
    of the mighty one.

    Now I am become Death,
    the destroyer of worlds.

  114. @Erl

    Morgen een topic over wereldliteratuur !!!!

Reacties zijn gesloten.

