De echte griep (Piquant)

We zijn de afgelopen maanden overvoerd over de mexicaanse griep. De zin en onzin van vacinatie werd breed uitgemeten. In mijn beleving wordt de ernst van alles ernstig overdreven en hebben we te maken met een hype. Natuurlijk word je van echte griep doodziek, veel mensen verwarren een verkoudheid met een griep en hebben een keer of drie per jaar griep.(!)
Je kan er ook dood aan gaan, maar dat gebeurt bij elke griep.
Nee dan de Spaanse griep, als we het over een dodelijke griep hebben, was dat er een.
In het najaar van 1918 wordt Nederland getroffen door een ramp. De verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog zijn nog niet ten einde als zich een virus razendsnel over alle continenten verspreidt.
De Eerste Wereldoorlog kostte negen miljoen mensen. De Spaanse griep kostte naar schatting, tussen de twintig en veertig miljoen mensen.
In de hele wereld, behalve Australië en een paar eilanden, vallen de doden bij bosjes.
Ook Nederland wordt getroffen maar niet overal in gelijke mate. In Amsterdam en het Noordoosten van Nederland wordt getroffen.
Iedereen overleed aan de bijkomende complicatie van de longontsteking. De adviezen van de artsen waren, van ‘zet dag en nacht de ramen open’ en een paar tips over hygene , tot ‘tafzijde op de borst om te broeien’. Medicatie was er niet. Ook nu zou er met de huidige medische kennis en medicatie weinig gedaan kunnen worden. Na veel onderzoek is er wel bekend geworden dat het een vogelgriepwas, maar welk virus precies is nooit gekend geworden.

Dat verklaart ook meteen de paniek van alle virulogen etc.; zij zijn bang dat zich weer een griep met de de catastrofale afloop van de Spaanse griep zich voltrekt. Gelukkig hebben we nu wel een vaccin wat een grote dekkingsgraad heeft dat een pandemie kan worden voorkomen.

Dus rijst de vraag vind jij dat de risicogroepen zich wel of niet moeten laten vaccineren. ?

64 Reacties to “De echte griep (Piquant)”

  1. Baat het niet, dan schaadt het niet. Heel eenvoudig. Ik zie het als een verzekering dus ik heb hem gehaald.

    Maar dan nog, het is een vrije keuze. Als je denkt dat het niet nodig is dan moet je hem vooral iemand anders gunnen.

  2. Als ik tot de risicogroep zou behoren, liet ik me niet vacineren_!

    Maar dat moet ieder voor zichzelf bepalen_!

  3. Ben geen viroloog maar als de griep een mutatie ondergaat ben je dan nog wel veilig?

    Spaansegriep
    Vogelgriep
    Varkensgriep

    whats next fishflu?

  4. @drempel

    Goetmurning, de Spaanse griep was een vogelgriep. Next komt er zeker een mutatie, maar deze heeft wel 90 jaar geduurd.

  5. @Piq

    Hey hoe is ie?
    De grote vraag is is dit virus geholpen of niet🙂

  6. *gaat nog effe wat alu rollen halen*

  7. Als deze muteert dan help de inenting ook niet.

  8. @drempel
    Vlunk heeft daar zeker een antwoord op.🙂

  9. Als je de tweede prik niet haalt ga je dan deaud?

  10. @drempel
    Als je niet tot de risicogroep hoort, ga je (bijna) zeker niet dood.

  11. Als hij niet muteert, ben je wel geholpen… vooropgesteld dat je besmet raakt. Kwestie van risicobeheersing.

    Als ik nu niet naar de kapper ga, loop ik niet het risico dat de kapper mij met een schaar in mijn kop steekt.

    Als je alles van te voren weet, ga je liggen voor je valt… of…

  12. *Sytze op zijn wenken bedient en met heggeschaar binnen komt lopen*

    Ik werd geroepen_?

  13. @ Sytze: Ja, je moet wel stil zitten, anders vraag je om ongelukken_!

    *Alvast de lengte bij het rechter oortje begint te knippen*

  14. dat kietelt…

  15. Dus als ik zo’n prikkie ga halen, ga ik niet dood? Het eeuwige leven, zou dat niet veel te lang duren vraag ik mij dan af. Heb nog een jaar of 30 te gaan volgens het CBS (man, niet rokend, matig zuipend, wel neuqend). Ik weet het niet hoor, je kunt je toch niet tegen all risico’s beschermen en het immunosysteem moet ook wat te doen hebben af en toe.

  16. Er is ook niks mis met een tuintje op je buik.

    Maar nu even niet.

  17. @ Laurecius: Precies, je kan het leven moeilijk levend verlaten, dus moet je toch ergens aan dood gaan_!

  18. *out4weekend*

  19. Tussen de 20 en 40 miljoen. Piq kan je niet wat preciezer zijn.
    Was het niet bijvoorbeeld tussen de nul en twintig miljoen. Ik bedoel maar.

  20. extra journaal: prins pils en prinses champagne verkopen hun huis in mozambique

  21. @vlunk

    het gaat hier over 20/40 miljoen doden.

  22. @ Vlunk: Klopt, de vastgoedprijzen zijn weer wat stabieler😉

  23. @kipzkop
    Destijds waren de stats niet nauwkeurig, maar ik heb een paar uur besteed aan het uitrekenen. Het waren er , om precies te zijn; 31.650.243 doden en daar zit jouw betovergrootvader ook bij. Hij was al 98 dus zeker is het niet dat het De griep was.🙂

  24. @ Kop: 31.650.244 gerelateerde doden als je nu niet ophoud met zanikken_!

  25. @Al_Caps

    Dan hakken we zijn kop eraf ?

  26. @kzk
    net voor 1918 was aspirine uit gevonden en was de bevolking, zeker de soldaten die cocaïne gevoerd kregen vanuit nederland, uitermate zwak qua gestel.
    Griep bestrijdt men het beste met vitame C en D (zonlicht) en aspirine breekt vitamine C af in het lichaam.

  27. @vlunk 14:50

    Voortaan neem ik nog uitsluitend aspirine C.

  28. @Piq 14:31

    Optellen en aftrekken hebben niets met statistiek van doen.

  29. Wat een kudt leven moet dat geweest zijn. De 1e wereldoorlog, de Spaanse griep en de 2e wereldoorlog. Daarbij nog de armoede. Als het een beetje tegenzat, allemaal in 1 leven.

  30. *zich pas zorgen gaat maken als het een sexueel overdraagbare ziekte word*

  31. @kipzkop
    Ik heb wortelgetrokken, staartdelingen gemaakt, vermenigvuldigd en er een wiskundige berekening op losgelaten. Wat nou, optrekken en aftellen ?

  32. @Piq 15:05

    Maar je had nog eens wat om over te praten .

  33. @Al_Caps
    Als je neuqt met iemand die het virus onder de leden heeft, is het een SOA.

  34. @kipzkop
    Bedoel je dat het voor jou een zegen zou zijn geweest ?🙂

  35. @ PiQ: Als je een boek wil lezen die de sfeer van WO1 goed beschrijft moet je het boek “Kanonnen van Augustus” eens lezen_!

  36. @Piq
    Neem nu alleen al dit topic. Was zonder “The great War ‘en de Spaanse
    griep niet totstand gekomen.

  37. @Al_Caps
    Als ik dat ga lezen, slaap ik een maand niet. Ik ken de beelden en heb erover gelezen . Wat een ramp in die loopgraven, slechte voeding, slechte gezondheid , slechte hygiene en slechte kleding. Daardoor altijd zeiknat en geen / nauwelijks medische behandeling. Dan ook nog die paarden die liggen te creperen…. Brrr

  38. @Al_Caps

    Zeer lezenswaardig is The first world war van A.J.P. Taylor

  39. @kipzkop
    Het is gewoon een zegen dat ik besta en daardoor Piquanterieen. Als je dat nu eens zou inzien….
    Out voor domestic reasons.

  40. @ PiQ: Nope, het gaat over het politieke spel en het begin van de oorlog en niet over de loopgraven.

    @ KzK: Die hou ik in mijn gedachten.

  41. Lorre zou zeggen:

    “Cogito, ergo sum”

  42. @all
    bon WE

  43. Overgrootvader Von Zeikhoven overleefde op 38-jarige leeftijd de Spaanse Griep niet. Hij was de enige in zijn gezin van verder vrouw en drie kinderen die de ziekte kreeg. Ongezond wastie naar verluidt niet, hij werkte als gemeente-ambtenaar in de buitendienst. Drie jaar geleden kwam ik in een stamboomboek van de familie van overgrootmoeder Von Zeikhoven een foto tegen van overgrootvader. Totdan toe was er in de Von Zeikhoven-familie niet bekend hoe hij er uit heeft gezien. Bijschrift bij de foto: “A. Von Zeikhoven, overl xx okt 1918 Spaanse Griep.” Ik denk dat we nauwelijks beseffen hoe bang de mensen die maanden geweest moeten zijn….

    Het Spaanse Griepvirus is een paar jaar geleden in bevroren toestand opgegraven in Alaska. Daar lag een Amerikaanse matroos die aan de ziekte bezweken was lekker te diepvriezen. Het virus werd voor onderzoek naar een lab – ergens – in de VS overgebracht, zodat we nu weten wat voor soort virus het was. Uiteraard was het virus net zo dood als z’n gastheer…

  44. ik zeg zelfbeschikking.

  45. Nu hoor ik net dat er inmiddels 6 mensen zijn overleden . Maar er werd wel bij gezegd dat die mensen ook leden aan iets anders. Ik wil nu boter bij de vis. Zijn zij overleden aan die niet te vemijden hartaanval , aan de zoveelste tia of aan de griep?

  46. Ben je ff over de grote plas, is het bij terugkomst hier helemaal opgedroogd. Iets gemist?

  47. Ik dacht dat die fiets , die je op de pica ziet, iets van recente tijden was.
    Groen-Links dames, die hun kids meenemen naar AH. Helemaal fout dus.

  48. PLOP is een poepzak!
    \

  49. Werkelijk een statement om een polemiek over te beginnen.

    >>>>>>>>>>>>

  50. @ Leo
    Kan hoor; PLOP is geen poepzak

  51. Kan ik nog iets toevoegen hier?

  52. @Piquant.
    Niet laten vaccineren. Dat is mijn menig.

  53. F. von Zeikhoven Zegt:

    vrijdag 20 november, 2009 @ 22:47 bij 10:47 pm
    O, das lekker. Fijn hoor, die onderzoekers. -NOT-

  54. @Soof
    Tnx voor je advies/mening.
    Slaap lekker, ga ik nu doen.

  55. @ Anti
    Ah, u komt ook wel eens op Niburu?😉 Viral Archeology, wat is daar mis mee? Je moet het maar willen herkennen…

  56. Ach, ja von Z.
    Met hetgeen ik tot nu toe weet ben ik liever eerder te voorzichtig dan te makkelijk als het om inentingen en/of medicatie gaat.

Reacties zijn gesloten.

