VOC mentaliteit (Piquant)

De specerijenhandel

Kruidnagelen, foelie en nootmuskaat zijn tot omstreeks 1800 alleen te vinden in de Molukken, een eilandengroep in de Indonesische archipel. Specerijen kunnen op vele manieren worden gebruikt als medicijn, smaakmaker in eten en drinken, en als parfum. Kruidnagel zou helpen tegen geheugenverlies en kiespijn; foelie tegen zeeziekte en huiduitslag. Toch is in aanvankelijk het volume van de specerijenhandel klein, omdat alleen de elite zich deze luxe kan permitteren. Vanwege die beperkte afzetmogelijkheden kunnen kooplieden alleen veel geld verdienen als zij de aanvoer naar Europa weten te beheersen. Vanaf 1500 controleren de Portugezen de specerijenhandel. Omstreeks 1660 komt het monopolie in handen van de VOC. De Engelsen klagen dat geen kruidnagel meer verplaatst kan worden zonder Nederlandse toestemming.

Om het monopolie op de specerijenhandel in de Molukken te bemachtigen en zich van de Engelse concurrentie te ontdoen werd grof geweld ingezet, onder meer door gouverneur-generaal Jan Pietersz. Coen (1587-1629). De bevolking van Banda werd meedogenloos geknecht en zelfs gedeporteerd. Tijdens jaarlijkse hongi-tochten werden nagelbomen van tegenstanders omgehakt, plantages vernield en dorpen platgebrand. Hongi-tochten waren militaire inspectietochten met een vloot van gewapende prauwen – het woord komt van het Ternataanse ‘hongi’, dat ‘armada’ betekent. Nieuwe bomen hebben minstens tien jaar nodig voordat ze geoogst kunnen worden. De bewoners verliezen dus hun bron van inkomsten en verhongeren of trekken weg uit het gebied.

Dus dit bedoelt premier Balkenende met VOC mentaliteit?

Publicatie: Koninklijke bibliotheek.

179 Reacties to “VOC mentaliteit (Piquant)”

  1. Even wat aandacht voor de interpunctie en koppelwoorden Piq.😉

    Ik neem inderdaad aan dat JPB(oen) deze mentaliteit bedoelde maar dan hopelijk geplaatst in en aangepast aan de tijd waarin hij zelf leeft: 1932

  2. De geschiedenis herhaalt zich met het rekeningrijden. De specerijen van toen heten nu vrijheid.

  3. Ik zeg maar één ding: ik zeg “Q-koorts”.

    * het u te doen geeft *

  4. Ik bedoel maar: CDA heartlands…

    * varkensvlees verafschuwt *

  5. Hoort u mij zeggen dat die varkenshoudende CDA-maffia met vochtige lappen vol Coxiëlla burnetii op honghi-tocht langs de concurrentie trekt? Nee, dat hoort u mij niet zeggen…

    * zulke dingen niet eens denkt *

  6. Was het bereik van Piquanterieën nou wat groter, zouden we met Hongi-tocht een zekere kans op taalverrijking in handen hebben…
    “Wilders op Hongitocht bij VVD-Congres”

  7. Ha! Het pittoreske durrep van Von Zeikhoven is nog Q-koorts vrij!

  8. @F

    Ah, u heeft uw medical gehad?

  9. Ghe, wat dat betreft hebben we Portugal echt letterlijk uit Azie getrapt_!

    Nederland heeft, net als andere landen met kolonieen, zich idd alles behalve netjes gedragen, maar het klootjes volk thuis wist vaak niet wat er allemaal gebeurde.

    Mensen als de schrijver Multatuli bewezen gelukkig dat niet elke Nederlander met die kut mentaliteit rond loiep. Zijn boek “Max Havelaar” word tenslotte nog steeds wereldwijd gelezen.

  10. VOC is de grondlegger van de hedendaagse door het reich der Nederlanden nog steeds georganiseerde drugshandel.
    Willem de snuiver zal binnenkort de nieuwe koning worden. Volgend jaar oktober.

  11. Stiekem ben ik wel blij met de VOC. Als ik in het buitenland ben, valt me altijd weer op dat wij in NL meer/andere kruiden hebben dan de meeste landen en dan m.n. uit het ‘verre Oosten’ en ‘West Indië’. Waar vind je onze heerlijke nagelkaas; sambal; ketjap en idd ook foelie, nootmuskaat. En de afgeleide producten zoals pindasaus. Als in in Frankrijk aankom, lijk ik wel het kruidenvrouwtje. Tassenvol pindasaus, ketjap, sambal etc etc moet ik meebrengen. En niet te vergeten, in het land van de kaas (Fr) zijn ze werkelijk dol op onze Friese nagelkaas en de Leidse kummelkaas. *zou er zo een handeltje in kunnen beginnen*.

  12. @ PiQ: Ik ben er eigenlijk ook wel blij mee.

    Indische vrouwen behoren tot de mooiste in de wereld_!

  13. @piquant
    De fransen zijn ook dol op onze zo alom in de wereld bekende nederwiet. Lijkt me lucratiever dan een stinkkaashandeltje. Of echte versgebrande xtc, dutch trademark. Zijn ze ook dol op.
    Als je er toch vaker komt, waarom niet. Nederland is er groot mee geworden.
    De wiet heeft de kaas toch al van de kaart geveegd.

  14. @Piq

    Voor de goede orde; ten tijde van de V.O.C. bestond Indonesië nog niet.
    Zo voerde Napoleon ook geen oorlog met de DDR, maar met Pruisen en
    werd België ten tijde van de 80-jarige oorlog ook niet zo genoemd.
    Verder kan ik me niets voorstellen bij de combinatie JP-VOC.
    Balkenende lijkt me meer iemand voor de haastige aftocht.

  15. Ik word toch niet goed van het generaliseren. De VOC waren geen nederlanders maar een groepje zakenlieden van Nederlandse afkomst. Dus die mentaliteit is geen Nedederlandse mentaliteit maar die van een groepje mensen.
    Voorbeeld:
    De fransen, de nederlanders? Die bestaan helemaal niet.
    Als duitsland oorlog voerde dan waren dat dus niet de duitsers die vochten of oorlog voerden, maar de leiding in duitsland die soldaten liet vechten.

  16. @Ego

    Ik weet het, maar het gaat me niet om lucratiever. Je hebt wel gelijk. De Fransen zijn waarschijnlijk de grootste afnemers van onze nederwiet. Maar dat bied ik ze niet aan om mee te nemen🙂.

  17. Ik hoor trouwens net op radio1 dat de nederlandse wet één van de ruimste is qua het aannemen van geld door de politiek. Ja, dan begrijpt men sommige wetten wel. Mijn hemel. Wanneer de VOC mentaliteit de wetten maakt, dan weet je het wel.

  18. @kipzkop

    Right. Daarom heb ik het eerder ook over het verre oosten🙂

    @Soof
    Je hebt gelijk maar dat praat zo lastig. Een groepje zakkenvullers/zakenlieden die de Oost aandeden. BTW wel met subsidie van de overheid !!!

  19. @Piq

    Voor de goede orde Indonesië en de V.O.C. hebben nimmer tegelijkertijd bestaan. En nu niet roepen ; dat ik spijkers op laag water aan het zoeken ben. Je zegt per slot van rekening ook niet dat Napoleon oorlog voerde met de Bondsrepubliek als je het over Pruisen hebt.

    Verder kan ik me bij de vergelijking Coen-Balkenende niets voorstellen.
    Balkenende associeer ik altijd met de witte vlag en de overhaaste aftocht.

  20. @kipzkop
    Ik zie wel een vergelijking met Coen en Balkenende. Balkenende deed ook een poging om in het buitenland te heersen🙂

  21. @Kip,

    Dat is net wat ik bedoel.
    Dat stomme onjuiste gepraat is de ziekte in Nederland.
    Maar, iedereen doet het. Met de politiek vooraan. Daarom zijn we weerloos.

  22. @piQ

    Balkie kan alleen heersen als ie balle hep.

  23. @drempel
    Die moet ie dan wel ergens hebben. Hij ‘heerst’ al jaren (veel te lang naar mijn zin).

  24. @Piq

    Hij heerst niet, hij zit met zonder ballen en doet wat hem wordt opgedragen.

    *pakt nieuwe rol alu*

  25. @drempel

    Oké dan geen ballen, maar wel hele goeie gluton of kit of wat het ook mag zijn.

  26. @Piq

    btw het volk heeft hem toch gekozen.
    Waarom heeft het volk geen ballen genoeg om hem een schop onder zijn klote te geven?

  27. @PIQ

    Waarschijnlijk indische specerijen.
    Als ie op staat is het waarschijnlijk een rechte lijn naar de plee

  28. @drempel
    Wilde ik net zeggen. Het volk heeft hem gekozen, dus ‘we ‘willen hem en we kunnen niet zeggen dat we niet wisten wat voor leider het is, want hij wordt herkozen en herkozen. Wel een foeniksje.

  29. *komt binnen 10 minuten een bekende van dit blog koffiedrinken en ik heb hem ook nog nooit IRl ontmoet*. Rara wie is het ?

  30. Uhmmm
    Raar?

  31. @drempel
    Nope. Geen Piquanto gewonnen.
    *herkansing geeft*

  32. *peinst*
    Maar Vlunk drinkt toch geen koffie?

  33. Ik ga het niet redden in tien minuten.

  34. Ha piq!
    Koffie? Lekker!

  35. Eclair erbij, toe maar!

  36. @ PiQ: Rukkie van Kwakwijk_?

  37. @drempel

    Vlunk drinkt geen koffie? #*@*#****~~

  38. Mag ik er een flinke scheut rum in, piq?
    Hè, gezellig.

  39. @Piq

    Ow heb ik nu teveel verraden?

  40. @kzk

    Ja hoor….
    *Wilde de hele blog noemen behalve Fvon*

  41. ~@kipzkop
    8 Piquanto’s gewonnen.

  42. *dan maar weer weg is*

  43. @Piq

    Ik begrijp het wel; jij wil ook wel eens wat bijleren over het heelal.

  44. @kipzkop
    Te kort geweest om ook maar iets bij te leren. Ik kan je aanbevelen VonZ eens op de koffie uit te nodigen.

  45. Ik hoop dat het lang genoeg was om sterren te kunnen zien Piq.😛

  46. @piq

    goh mog vonZ zonder bewaking?

  47. @vonZ

    *zet kopje klaar*

    doet eens langs rijden

  48. uh huh😉

  49. Om in De Oost te blijven: Ajam Boemboe Bali

    Ingrediënten voor dit recept:
    4 kippenpoten of 8 drumsticks,
    zout, peper,
    olie om te frituren,
    2 uien,
    1 theelepel sambal oelek,
    2 teentjes knoflook,
    1 blikje tomatenpuree,
    1 eetlepel palmsuiker (eventueel rietsuiker),
    1 theelepel djahe,
    1 theelepel trassi,
    3 eetlepels ketjap asin,
    5 deciliter kippenbouillon,
    1 blik ontvelde tomaten (fijngehakt),
    1 deciliter dikke santen,
    koriander of peterselie.

  50. De stukken kip bestrooien met zout en peper en bruin en iets krokant bakken in de olie.

    De kip laten uitlekken en warm houden.

    De uien hakken en samen met de sambal en de gehakte knoflook 3 minuten in 3 eetlepels olie fruiten.

    De tomatenpuree erdoor roeren en enkele minuten laten bakken.

    Nu de suiker,djahe,trassi en ketjap erbij.
    Vervolgens de kippenbouillon toevoegen. Eventueel op smaak maken met nog wat zout en peper.

    Laat de saus 10 minuten zachtjes koken.

    Voeg de stukken kip toe en laat het zachtjes gaar stoven.

    Voeg de gehakte tomaten en de santen toe en laat nog enkele minuten koken.

    Garneer met koriander of peterselie.

  51. Ik neem wel een cheeseburger…

  52. @Ego
    VOC/ St Nicolaas/Banditisme in een. Klopt als een bus met Oosterse kruiden.

  53. @piq 16:26

    Ik mis kemirie en citroensap of Kemangi
    Tomaat is optioneeli

  54. @drempel
    Doen we dat erbij. Tomaat, groeit het daar wel?

  55. @Piq

    In blik?🙂
    tuuurrrrrrrrrrlijk

  56. nah vooruit,
    Babi ketjap

    Ingrediënten:
    1½ kg varkenskarbonade en 4/5 lapjes spek
    4 eetl olie
    3 eetl water
    3 uien gesnipperd
    4 teentjes knoflook geperst
    ½ theel peper
    4 stukjes verse djahé (gember)
    1 theel gemberpoeder
    3 eetl azijn
    5 eetl ketjap manis
    zout

    Snij het vlees in iets grotere blokjes en het spek in reepjes. Bestrooi het met peper en zout,
    gemberpoeder en een scheutje ketjap. Laat dit ca 2 uur trekken.
    Doe de olie in de wadjang en bak het vlees aan. Steeds kleine beetjes in de wadjang doen,
    anders gaat het vlees koken. Doe de uien en de knoflook in de pan en bak dit even mee.
    Voeg nu het water, de verse djahé, azijn en de ketjap toe.
    Laat het vlees ca 20 min sudderen met eventueel een deksel op de wadjang .
    Haal na 20 min de deksel eraf en laat de saus wat indikken.

  57. *krijgt honger, gaat pannen opzetten*

  58. Wat een lastige recepten allemaal. Denk dat ik maar eens een blikje ravioli opentrek.

  59. Een gedeelte van het immense miljardenkapitaal van het koningshuis is gebaseerd op drugsinkomsten. De basis van dat vermogen werd verdiend vanaf de 19e eeuw met de Nederlandsche Handels Maatschappij die werd opgericht door koning Willem I. Die Nederlandsche Handels Maatschappij handelde er lustig op los met opium dat vooral vanuit Nederlands-Indie werd geexporteerd naar de Chinese opiumkitten. Die handel met opium ging vrolijk door in de 20e eeuw. En op opium schuivende Chinezen werd deels de basis van het Oranjekapitaal gevestigd

    Het roer gaat overgenomen woorden toekomstige koning Willem de snuiver.

  60. worden door is beter chinees.

  61. Een artikel over een aller-allergróótste cocaine- en opium fabriek heeft overigens gewoon in een zaterdagbijlage van de Telegraaf ingestaan, begin 21e eeuw. Dat was naar aanleiding van een spannende film hierover waarbij zelfs een Japaneesche documetairefilmploeg op bezoek in de Betuwe bij die filmmaakster op de theevisite kwam.
    Die cocainefabriek stond aan de Schinkelskade nr. 100 in Amsterdam en is gebouwd in het jaar 1900 – wat er nu staat weet ik niet dus zelf kijken.
    De Gigafabriek is gefinancierd door de Koloniale Bank waarvan het kleine prinsesje Wilhelmina met 55% grootaandeelhoudster van was, de Koloniale Bank is later opgegaan in de ABN die weer later fuseerde met de AmRobank. Dit alles stond in dat Telegraafartikel.
    Overigens betekent VOC iets anders namelijk de ‘Varende Opium & Cocainehandel’ – het gedachte woord Compagnie is een Frans leenwoord dat eerst met de inval van Napoleon-1e ons taalgebied heeft verrijkt. De naamsverandering is ons in 1945 door de Britse bezetter opgelegd die toendertijd ons land een poosje hebben geregeerd met prins Bernhard als gouverneur v/h Britse gezag.
    Vreemd dat weinigen van geschiedenis afweten? Wat leren ze daar op die scholen tegenwoordig?

  62. Oh my gawd…

    Welkom bij de club Ego. Heb je nog nieuws?

  63. Ja ja..

    Vast staat dat Colijn (de latere min.president) een brief schreef aan zijn verloofde hoe hij verslag doet dat ze een heel dorp van 450 mensen incl. baby’s en grijsaards hadden afgeschoten ondanks dat de burgemeester zijn handen in de lucht had gestoken: “We moesten een voorbeeld stellen” schrijft Colijn aan zijn verloofde.
    Daarna marcheerde zijn regiment onder zijn bevel naar het volgende dorpje en slachten ook daar alles af “tot er niets meer bewoog”. Beide voorvallen op 1 dag vonden plaats rond 1908 en ikzelf heb deze regels eind ’80er uit het Reformatorisch Dagblad die het uit een boek/scriptie hadden geciteerd van een historicus.
    Overigens wist ik van provinciaal Utrechts verzetscommandant/marinierscommando G.J.Jager dat Colijn rond 1942 in Engeland als landverrader is ontmaskerd en gezien de reputatie van Bernhard zal ditte vast wel niet goed zijn afgelopen – maar daar wist Jager verder niets van: die had er na de oorlog een dagtaak aan om alle foute rechters en officieren om te leggen die na WO-2 weer gewoon aan het werk in rechtspaleizen waren gegaan, daar had hij tot 1955 toestemming voor gekregen en dat was wel nodig ook.

  64. 1942? Zat Colijn toen niet gevangen in Duitsland dan?

  65. De naam klopt niet helemaal Ego. En van de rest klopt ook niets. Wie ben jij dan, als ik zo vrij mag zijn?

  66. Oh, dan ben je iemand anders…sorry, nou ja had toch gekund. Ik dacht dat hij zich ook sytze vliegen noemde.
    Ik ben een maat van iemand die met je vrouw neukt. Hans heet ik.

  67. Ik heb geen maat die Hans heet…

  68. Nou ja ik bedoel met de vrouw van die Barry, die jij dan niet bent.

  69. aha…

    Wat voor pillen gebruik jij?

  70. Dat zeg ik ook niet, tjeez, je bent het wel, want die Barry zou ook al niet de snuggerste zijn, wat dus ook al klopt.

  71. Och tsjeesus,

    Oude garde is in da house.

  72. @FZ

    Don’t feed him, mate.

  73. @Sytze

    Ik zet in op seroxat! En daar moet je mee uitkijken, met die mensen. Die slaan gezinnen met een botte bijl de hersens in.

  74. Nou wel ontopic blijven he mensen, ik heb mijn bijdragen al geleverd, nu jullie.
    Graag iets meer diepgang dan een verlepte babi pangang.

  75. Over babi pangang gesproken, het is een mooi moment om te gaan eten.

    Tabee snoodaards

    *tegen vogelkooitje schopt*

  76. Jazeker, dan is het stil en vliegt Barry er weer vandoor.
    Dan niet.

  77. The trolls kick in.

    Ik zeg: je kunt je eraan ergeren, maar het is op een ondoorgrondelijke manier ook wel weer vermakelijk, toch?

  78. Ik heb enorm de behoefte om jullie te vertellen dat ik me voor had genomen om hier een werkelijk enórme berg letters neer te gaan zetten.

    Welnu, de vraag is: mag ik mijn frustraties bot vieren?

  79. @ Leo

    Jij weiwaterpisser ..
    Voor mij is het altijd feest, begrijp dat nu eens.
    Ik wil me uiten, niet inslikken.

    Daarbij, jullie zijn er klaar voor.

  80. *kraakt de vingers*

  81. @ Helen

    Ja, kijk .. nu sla ik dicht.
    Dat heb ik dus als ik gepusht word.
    Ik kan niet presteren onder druk.

    Ik .. ja, ik ..

    GVD!

    En ik hád me een berg letters in gedachten!

  82. Was je dood ofzeau?
    Waar was je nou??

  83. @ raar

    Wie, ik?

  84. *grijnst*

    *schudt met wijsvinger heen en weer en knipoogt*

  85. @ Omerta

    Het zou niet eerlijk zijn als je al je spinsels binnen je eigen brein houdt, dus spui er maar op los!

    *zwaait even hallo naar Bennie*

  86. Verder ben ik er trouwens niet, maar dat is niet van belang.

  87. @Omerta: Ja. Ik heb je dagen niet gelezen!

  88. @ Bob

    Ik heb een geweldig ei liggen.
    Maar het komt niet uit.
    Ik koester het, heb het lief .. maar geen scheurtje in de schil.

    Ik ben wanhopig.

    Zó wanhopig, dat ik nu Opgelicht ga bekijken.

  89. @ Raar

    Nah, ff druk, gast.

    Ik mail je morgen ff.

    Ah, what the hell, ik mail jullie allemaal.

  90. @ Omerta

    Als je ei niet uit wil komen, heeft dat te maken met de druk op de schil tijdens het verlaten van de maker van het ei. Door te hard te knijpen tijdens het leggen van het ei wordt de massa van de schil ineen gedrukt en daardoor harder. Een ontspannen kringspier zal een ei later veel makkelijker doen uitkomen. Het zou een oplossing zijn als eieren fontanellen hadden die na de leg zouden dichten. Het lijkt me overbodig te zeggen dat een keizersnede bij een kip niet mogelijk is als die elke dag een ei legt. Een vrouw die elke dag een baby baart zou ook een consequente keizersnede niet lang overleven.

  91. Wel even een paar zielen van het plafond getoverd. Echte magier ben ik toch ook he. Ik laat dingen verschijnen ik laar dingen verdwijnen, alsof het niks kost.
    Omerta mag altijd wel los vind ik…zn garde vind ik iets minder, maar dat vond ik voor het VOC verdrag al..

  92. Ah, leuk, Al Caps de II, nu met zonder spelfouten *gaap*
    Out=

  93. Hup nr 1 al te zwaar op zn pikkie getrapt, zou je denk terecht?
    Ja, want als je niet eens van al caps kan winnen zal iemand anders ermee vergelijken je ook niet echt redden.

    verfrommeld commentje van raar in het prullenbakkie deponeert..

  94. Al Caps is toch al sinds zijn hysterie aanvallen jegens Helen en Ace afgeschreven?
    Of praat iemand nog tegen hem?
    Laat staan dat ie ook nog van je wint en je zuur bent op Al Caps, zoals raar, hahaha….dan sta je laag..

    Toch?

  95. Maar goed ontopic, voordat piq me bant..al denk ik niet dat ze zo flauw is.

    OOGETUIGE COCAINE-ORKAAN
    Fimmaakster Jeanette Groenendaal schrikt van effekt documentaire.
    Enorme foto. Bijschrift:
    Jeanette weet niet goed wat haar allemaal overkomt. Haar documentaire ‘The Dutch Cocaine Factory’ legt bloot hoe Nederland verweven zit in de wereldwijde cicainehandel:
    “Ons land was tot de Tweede Wereldoorlog zelfs het grootste producerende land ter wereld wie weet dat nou?”.
    Weergave artikel:
    Een anonieme Colombiaan zegt in de film: “Die oorlog tegen cocaine is slechts een dekmantel van de grote Multinationals die het vooral gemunt hebben op de olie en mineralen in Colombia. De paramilitairen Massacres hebben cocavelden helemaal niet op hun kaarten staan, wel olievelden want het gaat feitelijk helemaal niet om cocaine”.
    In de film documenteert zij ook haar vriend Arend die ongeveer 24-miljoen euro aan cocaine heeft verbruikt.
    Ja er zaten inderdaad duikers onder zijn woonboot en er landde ook een politiehelicopter op zijn dak.
    Volgens haar is de film een ‘pro paranoia docutective’ want de film draait om het waargebeurde komplot om haar vriend uit de cel te bevrijdden. Het werd zelfs haar afstudeerproject aan de kunstacademie Das Arts. De film leidde ook tot een talkshow met niemand minder dan Werner Herzog maar de Duitse regisseur is niet de enige.
    “Het lijkt erop dat ik een internationaal netwerk heb blootgelegd” – staat in het kader te lezen.

  96. Ik kan mijn gezicht ook niet eens ergens laten zien of in de aanleunwoninkjes gaat meteen weer de blogkoorts heersen…

    * vaseline op alle thermometers (behalve één) smeert *

  97. Dit is allemaal VOC..

    Iemand een andere mening?

  98. Waar was jij dan?
    Niks gezien..

  99. @ Ego

    Als je nou nog iets te melden had over die cultivar-techniek die nodig was om Cocaplantjes op Java te laten groeien… tja, dan nam ik je serieus.

    * een Wikiholic kent als hij er ziet een *

  100. Kristus wat duurt dat lang… hij kan nog niet goegelen ook eens!

    * weer naar het andere net schakelt *

  101. Zo noemde ik jou toch al, leuk dat je dus eindelijk gelijk eens iets herkent..
    Was ook zo moeilijk, he ouwe..?

  102. Bovendien niet eens op een wikipagina geweest..haha….jij zelfverlinker..

  103. Niks VOC, Ego.
    Het zijn doortrapte zakenelui.
    Je stukje zou eigenlijk zo moeten zijn;
    OOGETUIGE COCAINE-ORKAAN
    Filmmaakster Jeanette Groenendaal schrikt van effect documentaire.
    Enorme foto. Bijschrift:
    Jeanette weet niet goed wat haar allemaal overkomt. Haar documentaire ‘The Dutch Cocaine Factory’ legt bloot hoe sommige Nederlandse zakenlieden verweven zitten in de wereldwijde cocainehandel:
    “Die zakenmensen zijn tot de Tweede Wereldoorlog zelfs tot grootste producerende types ter wereld, wie weet dat nou?”.
    Weergave artikel:
    Een anonieme Colombiaan zegt in de film: “Die oorlog tegen cocaine is slechts een dekmantel van de grote zakenmensen die het vooral gemunt hebben op de olie en mineralen in Colombia. De paramilitairen Massacres hebben cocavelden helemaal niet op hun kaarten staan, wel olievelden want het gaat feitelijk helemaal niet om cocaine”.
    In de film documenteert zij ook haar vriend Arend die ongeveer 24-miljoen euro aan cocaine heeft verbruikt.
    Ja er zaten inderdaad duikers onder zijn woonboot en er landde ook een politiehelicopter op zijn dak.
    Volgens haar is de film een ‘pro paranoia docutective’ want de film draait om het waargebeurde complot om haar vriend uit de cel te bevrijdden. Het werd zelfs haar afstudeerproject aan de kunstacademie Das Arts. De film leidde ook tot een talkshow met niemand minder dan Werner Herzog maar de Duitse regisseur is niet de enige.
    “Het lijkt erop dat ik een internationaal zakenmensennetwerk heb blootgelegd” – staat in het kader te lezen.
    En hoe deze mensen heten laat ik nu zien…
    Zou beter geweest zijn.

  104. Maar goed.
    Als de documentaire getiteld zou zijn; ‘En DIT is de duivel’, en er een weerzinwekkende partij horror zou worden uitgestrooid over het volk, dan zou men zeggen: ‘Ach, het was een leuke docu. Ze doen maar’, en gaan slapen. Dát is de tijdgeest.
    Het volk is ontaard.

  105. Maakt dat de praktijken dan anders?
    Nee toch. Al noem je het duivelsaanbidders. Het blijven vooral leden van het koninklijk huis. Als we het daar dan iig wel over eens zijn.
    Of ook al niet?

  106. Ik denk dat ik al een ban heb..

  107. Zeer zwak, piquant.

  108. Het volk is ontaard omdat het in de mensen in het hoofd leven. Ze zijn onder invloed van de techniek, sinds de industiëele revolutie, steeds meer los van het lichaam in het hoofd gaan ‘zitten’ met hun ego. Het ego, dat is de geest, is los van het lichaam, zijn bron, komen te staan. Dát noem ik ontaard. Noem het ontlichaamd? Of is het lichaam ontzield?
    Men zit dus heel veel in het hoofd.
    Dát is de pest van deze tijd.
    Men kan geeneens meer een aardappel kweken bij wijze van voorbeeld.

    En er is bijna niemand die het ziet…

  109. Ik heb een ban soof..mijn antwoord zul je nooit weten…:)

  110. ‘het in’ mag weg

  111. Wat een rust hier.

  112. ff kijken of er soms een nieuw topic (wat een @#$woord, trouwens, volstaat onderwerp niet meer) is.
    Nee, dat is er niet.

  113. Rust…zo zwaar onderschat. Zelf beschouw ik het als een eerste levensbehoefte. Het is de eerste situatie waarin je komt na verwekking en het is de eerste situatie na je dood. Rust!

  114. Maar goed. Plato heeft de dialectiek voor eens en voor altijd duidelijk gemaakt. De dialectiek, het dualisme. De wil van de geest is gevangen in de tweeslachtiigheid; goed en kwaad. Doch filosofen zoals Schopenhauwer hebben deze wil geanaliseerd, tot op de draad. De wil acher de mens. De Ziel.
    Het wezen.
    En dan word ik verdrietig.
    De mens is. Is. Hij is…
    En hij denkt te worden…
    Eeuwig misverstand. Worden…
    Er is niets als zijn.

  115. Er is niets te weten,
    niets te kennen,
    er is niets.
    En een heel klein beetje iets.
    Maar das ook bijna niets.
    Daarom is het ietsisme ook bijna een… nietsisme;
    Noem het alomvattende een ietsiepietsiïesme, voor mijn part.

  116. ‘ietsiepietsieïsme’ lijkt me beter.

  117. De mens bereikt het hoogste genot eerst in een toestand van rust, waarin net lichaam vrij is van alle smart en de ziel vrij van alle stoornis.
    Om die toestand van welbehagen te verwerkelijken, is het nodig zijn begeerten te beheersen en te onderdrukken, omdat alle verlangen een spanning teweegbrengt, die de rust verstoort. Ook het contact met de wereld en met de mensen moet tot het uiterste worden beperkt, aangezien ook dat de ware gemoedsrust in gevaar brengt. Alle werken naar buiten is ongewenst; de wijze behoort door de wereld te gaan als een godheid, groot en eenzaam en vrij van alle banden.

  118. @Ego
    (Nog) geen ban ,maar nog 1x IRL info en je hebt hem te pakken; zonder waarschuwing vooraf.

  119. Rust is ook een goed moment om even te plassen, een biertje en een hamburger te halen en dan snel weer terug om op tijd voor de tweede helft te zijn.

  120. Tweede helft?

    Bob, mijn beste… ik heb net een uitnodiging afgeslagen om Utrecht – Twente mee te maken in de VIP-lounge op Galgenwaard. Ik heb niets met voetbal… ook al vraagt van Seumeren het zelf. Denk je dat ik de juiste keuze gemaakt heb?

  121. Heeft Def nu al weer een ban?

  122. @ Sof

    Jij incompetente Trouwlezende plagiaatpleger!

    ietsiepietsisme

    i.p.v.

    ietsiepietsieïsme

  123. @ Sytze

    Als jij geen vermaak haalt uit voetbal dan is de keuze uiteraard juist, hoewel de boxen bovenin de stadions altijd wel goede netwerkplaatsen zijn.

    Overigens heb je ook tweede helften bij andere sporten. Zo kan ik me nog goed mijn eerste hamburger herinneren. Dat was in de rust bij de wedstrijd Karpov-Kortsnoi. Mijn eerste bier dronk ik tijdens de rust bij de finale synchroonzwemmen tijdens de OS van Moskou.

  124. Bij synchroonzwemmen moet ik altijd aan schaamlippen denken. Ik weet niet hoe dat komt…

    MIsschien moest ik de uitnodiging toch maar aannnemen. Komen daar ook lekkere wijven?

  125. @Sytze
    Snap jij nu hoe moeilijk wij vrouwen het met al die balsporten hebben qua associatie’s?

  126. Bij voetbalwedstrijden kom je types als Patricia Paay, Tatjana Simic, Vanessa “Conny” Breukhoven en Leontien Borsato.

    Als je geen voetbal kijken wilt, ga je gewoon zuipen aan de bar en het ingehuurde meisje helpen van de schaal bitterballen af te komen.

    Volgens mij denk jij trouwens bij alles aan schaamlippen.

  127. @piq: uh huh😉

    nog sterretjes gezien vandaag?

  128. Iemand zin om in te schrijven voor het kampioenschap endoscopiëren?
    Wie de meeste meters laat verdwijnen heeft gewonnen.

  129. @Sytze

    Ik zal mijn memoires pas laten publiceren , na mijn dood🙂

  130. Dat wordt dus zuipen en bitterballen vreten. Zojuist Frans gemaild dat ik toch erg graag kom…

    Op 20 december is er toch geen fuck te doen.

  131. @ SundaBob

    jj bent toch regerend titelhouder?

    Harharhar!

  132. Ronald Giphart bij DWDD die heeft inmiddels ook adhd opgelopen.

  133. Dat had hij al lang Piq. Ik herinner me 1998, gemeenteraadsverkiezingen te Utrecht… Mijn hemel wat een ADHD-er was dat.

  134. De catering ziet er overigens niet bijster interessant uit in De Galgenwaard.

    Misschien niet onverstandig om een gevuld broodtrommeltje mee te nemen.

  135. @ Piq

    Erl is drukkend bezig met een zwaarlijvig topiq voor jou over de tijdsgeest – of wellicht iets anders. Wil je hem in je Crocs of onder de kerstvleesboom?

  136. Hij maakte mij uit voor humorloze lul, ik hem voor waardeloze stukkiesschrijver. Damn was was hij pissed…

  137. @Sytze
    Bart C; Jules D; Rob G allemaal vriendjes. Je zou denken dat je daarvoor deze aandoening moet hebben.

  138. *3 zakken taco chips in rugzakkie doet*

    zeau…

  139. Had ADolf HiDler ADHD?

  140. @Erl
    Ik heb en geen Crocs en geen kerstboom en komt er ook niet en geen vleesboom, dus gaarne gewoon in de mail. Tja, saai maar wel de handigste manier.

  141. Piquant Zegt:
    woensdag 25 november, 2009 @ 00:26

    Ik heb er momenteel een opdrarht bij en bij alle contractpartners heb ik zoiets van: “doe eens even rustig man!”.

    ADHD gaat het helemaal worden.

  142. @ Erlnie

    Aangezien het de eerste keer is dat het georganiseerd wordt, is het nog niet mogelijk dat er een huidige titelhouder is.

    Jou hebben we nodig om in te brengen, te analiseren zou je kunnen zeggen, te beginnen bij de delegatie uit Zambia of Samoa. Mag jij kiezen.

  143. @Sytze
    Ik heb soms de indruk dat het een sublimatie is…..

  144. Sublimatie of onmacht?

  145. @ Piq

    In je Birkenstocks of je Burberrysok dan maar?

    En wat heb jij tegen feestelijke bomen in buik of huis?

    Heb je dan ook iets tegen Buikhuisen?

    $ aan 18 jaar oude whisky zitten doet $

  146. Onderwijl word ik prettig dronken van de Weduwe Joustra in combinatie met Appelsientje Light… ongeveer halfom…

  147. Misschien zijn mensen die gediagnostiseerd zijn met ADHD wel kerngezond en is de rest van de samenleving gewoon te lui, laks en onbeweeglijk.

    In de oertijd kreeg je de mammoet ook niet boven het vuur door in je grot te blijven en een beetje de muren te beschilderen.

  148. @Sytze.
    In ieder geval een pose (niet voor de echte natuurlijk) om te doen alsof je het zo druk druk druk hebt.

    @Erl
    Au contraire heb ik iets tegen Buikhuisen. Ik heb sowieso iets tegen planten in huis en laat staan bomen. Birkenstocks (die teendingen) heb ik dan weer wel. Daar op lopen is Hollywood, maar zo ugli dat ik ze alleen aandoe bij intimi of mensen waar ik een hekel aan heb.

  149. @ 010Bob

    Harharhar, dat is een goede bobservatie!

    Net zoiets als mensen die nog nooit een burn-in hebben gehad.

  150. @bob
    Een interessante gedachte…

  151. Anderzijds, weer een bobtypische esthetopopulaire inversie van het vigerend psycholabel ADHD die tussen kant noch wal valt.

  152. Und wat heeft ADHD in Bobsnaam met de VOC zu machen?

  153. Kan iemand door ADHD een burn-out krijgen?

  154. Komt ADHD ook buiten het Westen voor?

  155. Erlstelling:

    De aandacht voor ADHD, ADD, PDD NOS enzoverder is in feite aandacht voor aandacht en zal allengs resulteren in een groeiende vraag naar meditatieve technieken, praktijken en leefsferen.

  156. @Erl
    Ik denk dat het ‘op ‘is voor vandaag. Morgen weer een nieuw topic. Traum prettig.

  157. @Erl
    Piqstelling : ….zal allengs resuteren dat iedereen aan de medicatie is. *kan het net zo goed in het drinkwater* (Vlunk modus uit).

  158. @ Piq

    Signaleer je nu dan een blog-burn-out?

  159. @Erl
    Now and then wel bij mijzelf , qua blog-burn-out.

  160. Erl verveelt zich…

    Ist da jemand?

  161. @ Piq

    Now and then wel bij mijzelf, qua blog-burn-out.

    i.p.v.

    Now and then wel bij mijzelf , qua blog-burn-out.

  162. @ Piq

    Droom en lerf zacht ~

    Erl verschwindet in Nacht und Nebel ~

  163. @Erl
    Zeikertje, ik ga nu spaties dromen.

  164. @ Piq

    Is dat een soort van stippeltjes-in-bed-plassen?

    Harharhar!

    $ in koele meren duikt $

Reacties zijn gesloten.

