Jargon (Piquant)

Afgelopen week zat in in een Thais restaurant op mijn disgenoot te wachten. Achter mij zaten twee vrouwen en al had ik het niet gewild, ik kon hun gepsrek woordelijk horen.

Altijd benieuwd wat anderen elkaar te vertellen hebben, spitste ik mijn oren. Het was al snel duidelijk dat er achter mij twee hulpverleensters in de jeugdzorg zaten.

“Ik moet nog wel even onderzoeken wie de probleemeigenaar van dat kind is” , hoorde ik de een tegen de ander zeggen. “Ondertussen rechercheer ik het onderliggende probleem en dan moet er nog een veranwoordelijke voor het uit te stippelen traject worden uitgezet maar de hulpvraag moet eerst nog duidelijk contouren krijgen”. Ik geloofde mijn oren niet en het gesprek kabbelde voort in steeds weer terugkerend jargon.

Ondertussen was mijn disgenoot gearriveerd en volgde ik het gesprek niet meer. Totdat er weer een zin mijn oren binnendrong: : “dat moet ik wel met het thuisfront communiceren”.

“Het schuurt in mijn gevoel ; tegen mijn grenzen aanlopen; misschien valt het nog op zijn plek”.

Zo kabbelde het gesprek voort . Eindelijk gingen de dames bestellen. Ik mijn oren weer op steeltjes. Ja hoor, een voorgerecht een (1) maal graag, maar wel 2 borden….. en daarna IEDER een soepje.

Gelukkig was mijn disgenoot gearriveerd en kon ik mijn oren weer inklappen. Na het eten waren ook zij klaar en werd er gevraagd of de dames een dessert wilden.

Ja hoor, ik verwachtte het al; een (1) thee, er werd nog net geen twee kopjes gevraagd…..

Wij namen een dessert en een koffie en verlieten het restaurant. Nee de dames zaten nog in hun jargontaal en ondanks dat er al een aantal mensen ‘geweigerd’ werd i.v.m. ‘vol’ , maakten de dames geen aanstalten om op te stappen.

Waarom heeft mij het gevoel, nu dagen later, nog niet verlaten dat deze dames onmogelijk goede hulpverleners kunnen zijn ?

 

 

 

 

 

47 Reacties to “Jargon (Piquant)”

  1. Ik kan het niet volgen….
    *koffie mokt*

  2. Straks Gerda Verburg bij Buitenhof.

  3. @ Piquant

    A1: omdat buitensporig jargongebruik duidt op verward hersengebruik?
    A2: omdat knieperig bestellen de uitdrukking is van een rancuneuze inborst?
    A3: omdat homoseksueel restaurantbezoek angstig maakt?
    A4: omdat gebrek aan voelhorens cliëntvijandigheid veroorzaakt?
    A5: omdat hulpverleners sowieso geen hulp kunnen verlenen?
    A6: omdat Thais eten überhaupt de ziel verhardt?
    A7: omdat Piquant’s geheugen te goed werkt (vooral voor de verkeerde zaken)?

  4. Ik baseer mijn oordeel liever op de feiten😉

  5. Verburg lukt de tijd vol. Van Ingen heeft nauwelijks verweer tegen deze strategie.

  6. Freudiaanse typo: lukt = lult

  7. Verburg claimt succes… is best knap eigenlijk.

    * de hand van spindoctor Vliegen herkent *

  8. @BB
    Verburg is een boerentrien met een slim boerenverstand maar voor mij niet overtuigend.
    Ik vraag me af waarom ze volhardt in haar boerenkinkelige kapper. Ik denk om ons te pesten met die geitensik voor op haar kop.

  9. @BB @11.23
    Ik denk/weet dat overmatigjargon gebruik wijst op:
    *incompetentie, dus overdekking.
    ** interessant willen zijn
    *** onderscheidend willen zijn
    **** geen normaal gesprek kunnen voeren
    ***** de gewoonheid willen verhullen etc etc

  10. @ Piquant

    Inzake Verburg bega je een vergissing. Deze mevrouw is lid van de Nederlandse regering.

    [/vlunk mode = on]

    Lees even pagina 505 en 506 van het Handbook of chemical and biological warfare agents door D. Hank Ellison: http://books.google.nl/books?id=E58GAKMgcR4C&pg=PA505&lpg=PA505&dq=biological+warfare+%22agent+OU%22&source=bl&ots=km-lFAFcbB&sig=Ida_OV2UEYu1cKuHuhrEESpWheA&hl=nl&ei=ItMkS5eGGMLJ-QaJxKi4Bg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2&ved=0CBIQ6AEwAQ#v=onepage&q=&f=false

    [/vlunk mode = off]

    * de absentie van dit aspect in de berichtgeving tot nu toe compleet NIET begrijpt *

  11. So much for terrorisme bestrijding…

  12. Agent OU, that’s me!

  13. de koorts van Q…

  14. Mark Twain verbaast zich hogelijk over het feit dat Piquant zo goed
    in staat is om juist dit soort jargon te onthouden. Voor Twain zou zulks onmogelijk zijn.

  15. Probleemeigenaar van een kind? WTF?

  16. OT
    Vanavond vanaf een uur of tien Geminiden-regen. http://science.nasa.gov/headlines/y2009/08dec_geminids.htm De voorspelling van de sterrenregen Leoniden was wat optimistisch, maar goed, kan gebeuren. De Geminiden komen uit het sterrenbeeld Tweelingen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Geminiden Verwachtte aantal meteorieten: 100 – 150 per uur. Maar da’s wel bij ontbreken van strooilicht. En da’s bij ons niet het geval. Toch, licht omstandigheden zijn niet slecht, het is bijna nieuwe maan.

  17. Iemand ooit van een Biondanza feest gehoord? Ik bespeur een nieuw topic haha….

  18. Biodanza

    i.p.v.

    Biondanza

    “je hart openen en terugkomen bij je zelf en je opgenomen voelen in de menselijke gemeenschap” die natuurlijk wel weer geleid wordt door Biodanza leraren die zijn gekwalificeerd volgens het Systeem Rolando Toro en verenigd in de Vereniging voor Biodanzadocenten Nederland… hahaha.

    Sinds de Viva het uitgevonden heeft (“Omdat het fijn is om jezelf te zijn” in een wekelijkse oplage van 260.000) is er weing vernieuwing op dit front…

    * “School voor Authentiek Bangzijn” op te richten overweegt *

  19. “gekwalificeerd door het Authentiek Bangzijn College en verenigd in de Vereniging voor ABC docenten Nederland”…

    * niet veel kost *

  20. Piq voorziet topics (van gastschrijvers) van allemaal allang bestaande nieuwe dingen, waar zij nog nooit van heeft gehoord. Biodanza, ik moet er niet aan denken. Danzen is leuk, maar bio, bahhhhhh. *gemakkelijke kleren;-schoenen- haren-geen make up visioenen krijgt*.

  21. Over het ABC college en de leraren ook wel meer wil weten.

  22. Voor wie het wil weten.
    Piq gaat zich nu in NIET gemakkelijke schoenen, niet erg practische kleding hijsen en ook nog ladingen make up op doet om naar een eet ‘event’ te gaan. Btw wel per ongemakkelijke fiets.

  23. Laten we dansen…

    *maar eerst druk is*

  24. Vlunk en ik kunnen elkaar lastig (zeg maar niet) vinden op emotioneel gebied. Hij heeft hier begeleiding in van een professionele hulpverleenster, maar het gebeurt nog steeds dat hij toch uit de bocht vliegt. Als ik ergens mee zit en wil dit met vlunk bespreken, dan vertel ik erbij wat het met me doet. Vervolgens krijg ik dan een rationeel antwoord waar ik helemaal niets mee kan. Ik mis aan zijn kant met name het inlevingsvermogen. Ik weet best wel dat hij dit mist natuurlijk, maar soms heb ik dat gewoon nodig. Dit leidt tot enorme misverstanden en ik hou daar dan vaak een rotgevoel aan over. Nou ben ik benieuwd of hier ook anderen zijn die hier een stukje herkenning bij hebben, vanuit zichzelf, of net zoiets vanwege iets anders. Ja sorry hoor.

  25. @ Piq
    We wachten in spanning op het verslag van uw eardropping-inspanningen van vanavond! Kunt u geen minilaptop meenemen, zodat we nog enigszins realtime mee kunnen lezen?

  26. Ik zeg: sense and simplicity. Way to go.

  27. @ BB
    Klinkt als de communicatieve relatie die ik heb met ex-von Zeikhoven…😦

  28. Ik had er dinsdag nog een knallende ruzie door, ik ben kennelijk te emotioneel voelend… En ex gaat dan lekker zitten provoceren.

  29. Berlusconi voor z’n murf!

  30. Men zegt dat loslaten dan het beste is, maar ja, na zo’n rel zijn de vervelende stofjes alweer volop aangemaakt… Zie die dan maar weer snel kwijt te raken….

  31. De Raad voor de kinderbescherming is een onderdeel van Justitie..deze onderdeel hoeft niet aan waarheidsvinding te doen dus onderzoek gebasseert op feiten…de raadonderzoekers zeggen: we rapporteren alleen maar…ondertussen mag de verdachte pedofiel Joris Demmink gewoon zijn topfunctie blijven beoefenen bij Justitie en word hij beschermt als een bedreigde diersoort door Hirsch Ballin die eerder al eens moest aftreden wegens de IRT.

    Dat betreft..beter een Probleemeigenaar dan een schender van mensenrechten…Na de oorlog hebben wij ook al eens de NSBers aangepakt en zullen we het weer doen..dit maal heet het Jeugdhulpverlener.

    Betreft hulpverlener…nou die bestaat niet…een gezinsvoogd is geen hulpverlener maar een hulpmanager..ze verlenen geen hulp maar moeten zorg voor dragen dat je hulp krijgt.

    Word vervolgt dus……..letterlijk!

  32. Buitenom dat er mensenrechten worden geschonden, word kinderen opgezadelt met het P.A.S Syndroom en de ouders met het PTSN..We krijgen als samenleving nog een hele hoge rekenening gepresenteert.

  33. Bernhard Bang Zegt:
    zondag 13 december, 2009 @ 19:20 bij 7:20 pm

    Mooi, toch

  34. Jeugdzorgmedewerkers krijgen zelfs een hitsige olifant nog slap geluld

  35. Ach, wat je mooi vindt… het schorriemorrie wordt op z’n bek geslagen door het schorriemorrie…

    * Leo vol op de kaak raakt *

  36. Het schorriemorrie zegt… het schorriemorrie wordt op z’n bek geslagen door het schorriemorrie…

    Yeah, right.

  37. @ Leo

    Ga Massimo Tartaglia lastigvallen, man.

  38. Fysiek geweld is voor verliezers…

  39. Ik vind het wel prettig dat er jargon bestaat. Zo weet je onmiddelijk dat
    iemand niets te vertellen heeft.

  40. @ mark twain

    Ja, ‘k weet niet hoor, ik hou toch ook zoiets van gaat dit wel echt over jargon, za’k maar zeggen. Ik bedoel, je hebt gewoon luie mensen, niet dan? En dan mag je nog van geluk spreken als ze hele zinnen vormen. Dat je niet van die halve zonder onderwerp of gezegde… het aanhoren helemaal niet waard, zeg maar. Maar of dat nou jargon…?

    * sterretjes ziet *

  41. Zo Piq is er weer maar wel veel te veel gedronken….

  42. zuipschuit!

    *te bedde gaat*

    Tabee snoodaards.

Reacties zijn gesloten.

