Over egoisme en bloedtransfusie (Piquant)

Gisteravond keek in naar Netwerkwaar het ging om Jehova getuigen en bloedtransfusie. Ik zag artsen die bijna in huilen uitbarstten over de vrouwen die ze hebben moeten laten doodgaan omdat zij een bloedtransfusie weigerden.
Het komt o.a. bij bevallingen nogal eens voor dat er aan vrouwen bloedtransfusie moet worden gegeven maar dat vrouwen die Jehova’s getuige zijn dat weigeren.
In de bijbel staat kennelijk dat je niet van andermans bloed gebruik mag maken en ondanks dat er in de tijd van het schrijven van de bijbel nog geen sprake was van bloedtransfusie, men dat nu nog interpreteert dat dat ook voor levensreddende bloedtransfusie geldt.
Op de vraag wat er dan gebeurt als een vrouw daar dan toch toe besluit, zei een vrouw en dat werd beaamd door (mannelijke) ouderlingen, dat zij dan geen recht hebben op de hemel en dus ook niet op het eeuwige leven.
Geen afweging wat dat dan NU betekent voor een net geboren kind of de al eerder geboren kinderen om op te groeien zonder moeder…..
Volkomen (in mijn ogen) idiote antwoorden, als God heeft het beste met mij voor, ook al betekent het dat ik moet sterven….
We zagen een derde zwangerschap van een vrouw die al bij een eerdere bevalling op het randje van de dood had gelegen en die toch zeer blijmoedig, weer het risico nam.

Wie is het met mij eens dat dit toch een ultieme vorm van egoisme is, want de drijfveer is als ik maar het eeuwige leven krijg.

346 Reacties to “Over egoisme en bloedtransfusie (Piquant)”

  1. Uitgaande van de integriteit van het lichaam en de vrijheid van keuze vind ik dat iedereen zelf moet beslissen wat er aan een lichaam geklust wordt. Dat de motivatie om conform te beslissen compleet achterlijk is, is een ander verhaal.

    Dat heeft niets eens zozeer met egoïsme te maken, dat heeft eerder met zwakzinnigheid te maken.

    Niettemin dient een dergelijke keuze gerespecteerd te worden.

  2. Tja, ik wilde iets typen, maar volgens mij is mijn toetsenbord op de notebook van Sytze aangesloten.
    Wat Sytze zegt, dus.

    Vrijheid, blijheid.
    Met egoïsme associeer ik het niet, laat staan met een ultieme vorm ervan.
    Waar ligt de grens eigenlijk? Mogen die mensen wel medicijnen slikken, een paracetamol of ibuprofennetje bij hoofdpijn?

    Het is de eeuwige discussie. Als God wil dat ik overleef, overleef ik wel. Maar God heeft er blijkbaar ook voor gezorgd dat we die medicijnen, bloedtransfusies en en andere behandelingen hebben uitgevonden. Of is dat dan weer het werk van de Duivel? En wie bepaalt dan wie wat heeft uitgevonden?

  3. Mag een moslim een huidtransplantatie van varkenscellen ondergaan?

  4. En mag een vegetariër dat?

  5. Ach, als het dan toch allemaal voorbestemd is, kunnen we ons net zo goed helemaal bewusteloos zuipen.
    Ja, elke dag maar één keer, hè. Uitwassen, daar houden we niet van.

  6. Maar goed, ik moet even in het tweedelig wegens ontvangst hoog bezoek en daarna op hoog bezoek.
    Deo volente.

  7. Elke dag dronken is tenslotte ook een geregeld leven…

    *aannemer aanpakken gaat*

  8. Het enige dat mij aan het denken zet is dat die artsen bijna in huilen uitbarsten. Waarop is toch die fantasie van medici gebaseerd dat zij God’s persoonlijke vertegenwoordiger op aarde zijn?

    Vergeet niet: wij zijn het virus en malaria en Aids en H1N1 en Q-koorts zijn allemaal vaccins die het niet doen…

    * ondanks alles & met behoorlijke tegenzin die fundamentalisten van het Wachttoren- Bijbel en Tractaatgenootschap uit Emmen toch goede survivalkansen hebben ziet *

  9. Soms zou Darwin iets meer de ruimte moeten krijgen🙂

  10. @bb
    het enige wat i.p.v.
    het enige dat

    Gods i.p.v.
    God’s

    Wachttoren-, bijbel- en traktaatgenootschap i.p.v.
    Wachttoren- Bijbel en Tractaatgenootschap

    *op hoog bezoek is, lees: Erl zelve*

  11. Nou, we zijn het al wel eens geloof ik.
    Lekker vij de rest van de dag.

  12. Ik ben het helemaal met je eens Cookie.

  13. Le grand Charles Aznavour. Hij ontroert me altijd.

  14. Is-ie-dood dan?

  15. Even ter explicatie;in de bijbel komen geen artsen voor. Vandaar.

  16. @Mark Twain:

    En hoe zit dat dan met Nehustan?

  17. Overigens kan ik me heel goed voorstellen dat de geneeskunde in de bijbel doorgezwegen wordt…

  18. @Sytze 13:39

    Zo,zo. Was dat eeen arts.? Nooit geweten.

  19. symboliek Mark, symboliek…

    Ik zeg ook niet dat Nehustan arts was, er is wel in ieder geval een verwijzing naar de “artsenij” in de bijbel aanwezig.

    Voor het overige: de bijbekl is een sprookjesboek dat niet al te letterlijk gelezen moet worden, al helemaal niet door volwassenen.

  20. Van bijbelpagina’s kun je mega joints bouwen.

  21. Een bloedtransfusie mag niet, maar bloedvergieten; daar heeft Jaweh geen enkele moeite mee.

  22. Zelfmoord mag ook niet volgens het dikke boek.

    weigeren van bloed staat dan toch gelijk aan zelfmoord.

    *confus is*

  23. dat bloed op het schijnheilige smoel van berlusconi was aardbeienjam…

  24. Het drinken van bloed is daarentegen weer niet verboden. Marcus 14-24.

  25. Vooropgesteld natuurlijk dat het legaal bloed is. Maar waar vind je dat tegenwoordig nog?

  26. Bloedbank?

  27. @Drempelloos.

    Het tefefoonboek van van Den Haag is omgerekend al dikker.

  28. @twain
    de mensen in den haag zijn ook veel dikker.
    thanx nog

  29. grrrrrrrr
    @twain
    de mensen in den haag zijn ook veel dikker.
    thanx nog

  30. grrrrrr vanwege niet_vlunk weer

  31. grrrrrrrrr vanwege niet_vlunk weer
    en die mag nu ook al niet meer posten.

  32. grrrrrrrrr vanwege het feit dat niet_vlunk nu ook al niet meer mag posten

  33. oh, piq is terug

  34. @piq
    jij ook nog thanx

  35. Piq is back. Verder niemand. Iedereen aan de bloedtransfusie?

  36. Bloedworst mogen de Jehova’s dat wel eten? Ik ben er ook niet zo weg van, maar ik mag het wel…

  37. Vrouwelijke Jehova’s getuigen mogen ook niet bloedmooi zijn.
    Hmm, dat verklaart wel het straatbeeld op zondagochtend.

  38. Wel bloedirritant, dat mag dan weer wel.

  39. @Rodney
    LOL
    Bloedgeyl mag dat wel?

  40. Bloeddruk, mogen ze ook niet hebben.

  41. @Rodney
    Heb jij nog een heeeeel lekker visgerecht of vegetarisch mag ook.

  42. @piq
    Gebakken mediterrane visfilet, of anders een vegetarische soep of vegetarische pasta? Wat zoek je?

  43. Bloedgeyl mag al helemaal niet, natuurlijk.
    Ik ga even een paar eieren pocheren voor het hoofdgerecht van vandaag.

  44. @Rodney

    Moet lekker eten maken voor mensen die liever geen vlees eten. Onlangs ben ik gefeteerd (met dakje) op een etentje in een luxe restaurant en ik wil nu zelf even “uitpakken”. Is pas voor vrijdag.

  45. Hier ligt een vegetarische kip in de oven te stoven… Het beestje heeft nog nooit vleesch gegeten😛

  46. @man met de hoed
    Vegetarische kip mag ook, maar ben er zelf niet zo heel erg gek op. Ennnnnn een confidentie van een watje. Ik krijg kippenvel (!) van het doorknippen van de botten en het karkas.

  47. Pikantje, ik ben gewoon gek op gevogelte (en ook wild). Vis? Neh, na een uur heb je weer honger. Vegetarisch? Neh, na een uur sta ik een pakje boterhamworst leeg te scheuren😉

  48. Geef mij maar een bokking.

  49. Eenvoudig is tongfilets met tomaten-bieslook saus. Lastig is gevulde tarbot met kreeftmousse.

  50. @mark twain

    Tnx.

    Tomatenbieslooksaus? Ken ik niet. Kreeft eet ik niet.

  51. @Piq
    Dat is een tomatensaus met wat bieslook erdoor. Jekunt ook dragon nemen.
    De vis pocheren met sherry en visbouillon.
    Vervolgens na het pocheren de vis uit de schaal . Het resterende vocht aanvullen met tomaten – ik zelf gebruik altijd een blikje – en slagroom en bieslook/dragon. In laten koken tot saus van gewenste dikte.

  52. @piq
    Ik stuur je een en ander, maar het wordt wel morgen.
    Nu ben ik elders.
    En out.

  53. Ghi, ik typte Troter…

  54. @mark twain
    Met dragon klinkt het lekkerder, ik vraag me alleen af of de tong niet te licht is voor zo’n zware saus. Heb jij wel eens een andere vis genomen?

  55. @ Piq 18.24

    Gebakken.
    Op de markt.
    En dan je handen aan de jas van een schoenpoetser uit Casablanca afvegen die voor je voeten loopt.

  56. @Omerta

    Ik heb een andere methode voor vette handen. Ik zie dan zgn een leuk (kut) kind en geef hem een aai over zijn bol. Kroeskoppie doet het het lekkerst.

  57. @Piquant

    Mul is wellicht meer geschikt. Het recept met tong is overigens van eensterrenkok. Saus wel dun houden.

  58. @mark twain
    Ik vraag me eigenlijk af waarom jij me nog nooit voor zo;n lekker etentje hebt uitgenodigd. Wel een beetje recepten hier plempen….🙂

  59. @ Piq

    Kijk, dát moet ik dan weer niet zien.
    Ik ben gek op kinderen.
    En zij op mij.

    Het zijn kleine mensjes, Piq ..

  60. @Omerta

    Ach kinderen zijn gek op gel.🙂

  61. Even eten. Grote pan met draadjes-vlees. Verse spinazie en puree. Hollandser kan het niet.

    Laterzzzzzzzz

  62. Aanrader: De hel van ’63
    Zojuist gezien.

  63. @ Sytze

    Zit je weer in het plakboek over je geboorte te bladeren of zo?

    @ Rodney

    Alle correcties kan ik mee leven, maar Jehova’s getuigen corrigeren op hoe zij de naam van hun obscure sekte willen schrijven begin ik toch liever niet aan…

    * het jou ook afraadt *

  64. kijk ff naar de VN propaganda:



    schandalig gewoon

  65. Pikantje bij 7:29 pm
    Bij draadjesvlees hoort géén spinazie!
    Spinazie serveer je bij lichte vleessoorten en (wit)vis.

  66. @Vlunk
    Kun je niet eens iets posten wat me opbeurt ?

  67. @man met de hoed

    Ik had er ook spercibonen bij voor mijn disgenoot. Ik lust bijna geen groenten. Spinazie is dan nog te eten😦

  68. @v***k

    Humor, om te lachen.

    Loosen up!

  69. @piq
    twitter from: BarackObama

    The stakes are too high to allow our differences to prevent us from passing reform. Call Congress: 202-559-1161
    3 minutes ago from web

  70. @leo

    ik vond dit wel om te lachen, ware het niet zo triest.
    onze politici zijn as we speak bezig met grootschalige genocide en wij weigeren dat in te zien

    maar ok, ik zoek wel een leuk muziekje

  71. @Vlunk

    Kan ik ook al niet blij van worden.🙂

  72. /OT

    Wie oh wie van mijn geliefde Piquantolinos kan er al sneeuw melden?

    *meesballen links en rechts uitdelen doet*

  73. @Leo
    Ik geloof ergens in het Noorden en Noord-Oosten van het land. Ik hoop dat het hier nog even wegblijft.

  74. @leo
    niemand van hen, maar ik lekker wél
    rond 3 uur lag er een laagje op de (platte) daken, maar op de weg waaide het weg.

    @cookie
    sperziebonen

  75. Voor mijn vriend vlunk.

    In pdf.

    Oltmans kreeg uiteindelijk ook zijn gelijk.

  76. Bij draadjesvlees zou ik overigens stoofperen maken.

  77. Interessant hier. Het weigeren van een bloedtransfusie bij een bevalling, ook al wordt het kind daardoor moederloos, is een zaak van persoonlijke integriteit (waar ik het wel mee eens ben), maar spinazie bij draadjesvlees eten is “not done”.

  78. @leo
    maar die had zelfs geen humor tijdens zijn optreden in “Dit was het nieuws”.

  79. Voor sperziebonen heb ik overigens nog wel een lekker recpet of twee.

  80. @Rodney: nope, gezien, als rolprent zijnde🙂

    @MMDH / Piquant: mijn vrind Jon Sistermans zegt dat je moet combineren wat je leuk vind, qua eten.

    @ Vlunk: THX for the 22:55

    @Leo*: geen sneeuw te Utrecht, hoe is de stand van zaken onder de Maas?

  81. @ Piquant 23:06
    Ja, we moeten wel onze rug recht houden hier natuurlijk. Met je spinacy.

  82. @cookie
    1. blancheren, koken
    2. blancheren, door midden breken, koken
    ?

  83. recpet?

    * Te veel Komrij gehoord vandaag *

  84. Ik zou overigens bij stoofperen draadjesvlees maken.

  85. @sytze
    hé, vollenweider dacht dat hij met zijn muziek wereldvrede zou bewerkstelligen.

    vrede of ik sla je neer.

  86. Maar goed, als Piquant uit geloofsovertuiging spinazie bij haar draarjesvlees wil eten, dan vind ik dat we dat moeten respecteren.

    Nadat daar een rechter eerst een uitspraak over heeft gedaan naruurlijk.

  87. Vanavond heb ik zin om een aantal van die taalverniewers te vermoorden.

  88. En als ik draarjesvlees zeg, dan bedoel ik ook draarjesvlees!

  89. Vooral die sadistiche voorzitter van de jury. Die trouwens een volsterkt belachelijke uitleg gaf over de kop van Jut.

  90. @C

    Geen spoor van Korsakov.

    @FZ

    Onder de Maas vooral grondmorene.

    Vriend vlunk: feest va herkenning, goed kijken.

    *helaal losgaat*

  91. Dan maar vrede Vlunk😉

  92. @twain
    heb ik het nationale dictee weer eens gemist?

  93. Zo schrijven wij tegenwoordig statten i.p.v. stadten.

  94. @mark twain

    Misschien ben jij wel de enige hier die het dictee (diktee tegenwoordig?) heeft gezien. Ik was o.a. spinazie met verse gember etc aan het wokken.🙂

  95. O o o o oooo… Stoofperen is een bijgerecht. Wel lekker bij draadjesvlees maar juist draadjesvlees is mits voorzien van een juiste jus/saustransfusie het best te serveren met gekookte aardappels en een stevige groente als bloemkool, broccoli, sperziebonen, witlof.

  96. @mark twain
    Is stadten echt een goed nederlands werkwoord dan ?

  97. En ik was naar de film.

    Was het wat, dat dictee? Of stel ik nu een overbodige vraag?

  98. @ vlunk 23:09

    1) Op z’n mediteraans
    drie minuten koken / afgieten
    spekjes uitbakken in een braadpan
    twee tenen knoflook in de spekjes
    provencaalse kruiden er bij
    scheutje ketjap
    boontjes er bij en 15 minuten laten smoren

    2) Op z’n oosters
    Drie minuten koken / afgieten
    Rood uitje fruiten in de braadpan
    Lepeltje sambal
    Boontjes er bij
    Flinke schep seroendeng en een schuetje ketjap
    15 minuten smoren

  99. @ L*
    Correct. Mijn brein is onmetelijk.

  100. Draadjesvlees met pasta kan anders ook prima… beetje zoete Spaanse wijn erdoor, tomaten, knoflook, bouquet garni, ontvelde tomaten…

  101. Cookie bij 11:17 pm
    En op z’n Hollands?

  102. @piq
    zie Victor Halberstadt, permanent bilderberglid

  103. De man met de hoed is af.
    ( @ 23:15 )

  104. @cookie
    je doet je naam eer aan
    thanx

  105. Yo vlunk.

    Vet!

    Zat jij bij The Beatles?

  106. @ se man met.. @ 23:18
    Daar doe ik niet aan

    Aanvullende keuzemogelijkheden zijn hooguit:
    3) Op z’n Grieks
    4) OP z’n hondjes

    Dan houdt het wel op.

  107. Mag ik even van de kenners horen hoe lang draadjesvlees moet sudderen?
    Mag ik ook even weten of draadjesvlees al dan niet in bouillon moet sudderen?
    Mag ik even weten of het beter is om het vlees al dan niet eerst te marineren?
    Mag ik ook nog weten wat het meest geschikte vlees voor draadjesvlees is?

    Eerst dan praat ik verder.

  108. 5) op zijn Russisch.

  109. @leo
    ik was de eigenlijke enige echte microfoon van paul (niet verder vertellen)

  110. Op z’n Frans dan?

  111. ff wachten, piq is ff wat anders aan het doen…
    *zugt*

    @piq
    ik zucht niet om jou, maar om wordpress, laat dat duidelijk zijn, ik heb eerder medelijden met je op dit soort momenten.

  112. @ Man met.. 23:22
    Die stond al onder mediteraan.

    @ Sytze 23:22
    Met jou kan ik praten.
    (Let op: Er staat praten!)

  113. @Alle Piquantolinos:

    vlunk was de eigenlijke enige echte microfoon van paul.

  114. @cookie
    zelfs al heb je een waterhoofd, is je brein meetbaar en zeker niet onmetelijk
    in potentie wel, maar na 20% houdt het wel zo’n beetje op.

  115. @leo
    dank je
    als ik jou ooit kan helpen… geef maar een seintje

  116. Ik laat het meestal 1:30 tot 1:45 uur stoven Mark. In bouillon, in cognac, in pastis, bier… als het maar vocht is.

    Doorregen runderlappen…

    Marineren? nee! wel kruiden en eventueel door de bloem draaien. Even aanbakken hoor!

  117. Op de één of andere manier zijn er altijd bruggetjes van elk onderwerp naar lekker eten en sex.

    Ook een geloofskwestie neem ik aan.
    Piquante secte.

  118. @vlunk
    ennuh, hoeveel is 20% van onmetelijk dan?

    euhhhhhh

  119. Praten is toegestaan Cookie, zolang je maar niet wilt tongen😉

  120. @ vlunk 23:26
    Dat hangt er vanaf hoe je meet.

  121. @sytze
    wat is “stoven” eigenlijk?

  122. Mark bij 11:21 pm
    Het liefst gebruik ik doorregen riblappen.
    Kruiden naar smaak en een lik mosterd er over uitsmeren
    Aanbraden in boter in een koekepan op hoog vuur
    Oven voorverwarmen op 125 graden
    Als vlees goed bruin aangebraden is, uit de pan nemen en braadboter blussen met wijn of bier naar smaak, even doorkoken
    Vlees in braadpan leggen en afgebluste jus er over gieten
    Pan met deksel erop in de oven voor ca. 3 uur
    Af en toe vlees even keren/door de jus halen/bedruipen

  123. @Leo*

    Ik wil je ook wl helpen hoor en ik denk iedereen hier op de draad wel, dus voor de draad ermee.

  124. *leo helpt*
    zo
    klaar

  125. Niet marineren Mark.
    Cognac, rode wijn, langer dan wat Sytze zegt.
    En voor het bereiden van draadjesvlees kan je het beste draadjesvlees kopen🙂

  126. @Sytze
    Mag ik u de succadelapjes adviseren en deze tenminste 8 uur te laten stoven.
    U leest het goed 8 uur.

  127. @Cookie 23:30

    Wel marineren en wel insmeren met mosterd en een beetje olijfolie.

  128. @twain
    dabedoellik
    stoven duurt uuuuuuuuuuuuuren (+ of – een half)
    niet 1,5 tot 1,75 uur
    en al zeker niet in het geval van draadjesvlees

  129. @Leo*

    Geen prangende vragen? Ook goed, beter zelfs.

  130. Ik voorspel een schisma als het zo doorgaat.

  131. Ik zie zoeven dat Cookie een elementaire fout begaat bij het bereiden van draadjesvlees.

  132. gelukkig heb ik meer verstand van bloedtransfusies…

  133. Mark bij 11:30 pm
    Sucadelapjes moet je gewoon a point bakken…

  134. @Cookie

    Een draadjesvlees schisma?

  135. @cookie
    volg het rode draadjesvlees

  136. @ Piquant 23:35
    Precies.
    Mark dwaalt duidelijk af van de Piquante kudde. Sytze heeft te veel haast.
    Het wordt tijd om orde op zaken te stellen willen we niet uiteenvallen als secte.

  137. @Cookie

    Goede analyse. Grijp in!!!!!

  138. Aanvankelijk was ik voornemens om geen schisma te voorspellen maar een klisma.

  139. @piq
    cookie drijft over

  140. Alvirens het vlees in de pan aan te braden; dient men allereerst daarin ui en bleeksederij te smoren. Uit de pan halen; daarna het vlees aanbraden; de
    uien en bleekselderij weer terug + een liter vleesbouillon.

  141. Stoven is een soort pocheren Vlunk.

  142. @twain
    wat is het verschil tussen smoren en stoven
    bij smoren moet je er toch iets vloeibaars bijgieten eerst?

  143. Eert uw braadlap en uw sucadestuk;
    Opdat uw dagen verlengt worden in het koninkrijk Piquant’s

    Gij zult geen mosterd of marinade gebruiken.

    Haastige spoed sudddert zelden goed.

  144. Die 8 uur ga ik aanstaand weekend uitproberen Mark.

  145. @Cookie@23.40
    Is wel 3 piquanto’s waard.

  146. @twain
    oooooohhhhh
    je bedoelt dat je de ui en bleekselderij moet stoven, daarna het vlees aanbraden en vervolgens de ui en bleekselderij smoren met 1 liter vleesbouillon

  147. Ik sta werkelijk op het punt om van tenminste drie medebloggers een bloedtransfusie te weigeren.

  148. I object, your honour

    cookie gooit allerlei termen door elkaar en maakt er een (stoof-?)potje van

  149. Mischien is draadjesvlees en stoofperen wel wat te hoog gegrepen in dit huis. Zullen we anders morgen eerst eens overleggen hoe je het beste een zak friet kan halen?

  150. *zich wel kan voorstellen dat je met grote lappen 3 tot 4 uur bezig bent…*

  151. @Cookie
    Bloedtransfusie onder dwang ? Spannend🙂

  152. Voor dat we aan de hertenbiefstuk toe zijn is het wildseizoen al lang voorbij vrees ik.

  153. @ Sytze 23:43
    Op z’n Russisch zal dat wel meevallen toch?

  154. @cookie
    te laat
    ik gaf bloed toen ik nog jong en knap was en niet slechts nog knap
    talloze mensen die dat hebben ontvangen, hebben sindsdien ook bloed gegeven, zeer waarschijnlijk ook aan jou.
    Verder, de lucht die je de laatste tijd uitademt, vind ik niet te harden en die vermijd ik dan ook zo veel mogelijk qua inademen.

  155. Estoufade, Franse stoofschotel voor 3 personen
    ———————————————-

    Benodigdheden:
    ————–

    6 ons runderlappen
    7 sjalotjes
    2 teentjes knoflook
    1dl rode wijn
    1 theelepel tijm
    2 theelepels peterselie
    2 laurierblaadjes
    1 potje van 400ml hele mini champignons
    1 ons spekreepjes
    1 blikje tomatenpuree van 70 gram
    2 eetlepels cognac
    olijfolie
    peper en zout

    Bereidingswijze:
    —————-

    Sjalotjes schoonmaken en snipperen Knoflook schoonmaken en in hele kleine stukjes snijden Doe in een ruime braadpan iets olijfolie en bak hierin de runderlappen 3 minuten aan iedere kant mooi bruin. Haal het vlees uit het bakvet en bak hierin, op een niet te hoog vuur, de sjalotjes en knoflook. Plus minus 5 minuten. Bestrooi het vlees met zout en peper.

    Doe in de braadpan het vlees terug en roer het geheel even door. Voeg de rode wijn, tijm en peterselie eraan toe. Het vlees moet net onderstaan, eventueel iets water aan toevoegen. Breng het geheel aan de kook en laat het gerecht in ca. 3 uur lekker gaar stoven.

    In een aparte pan de spekreepjes licht uitbakken en voeg er na 5 minuten de mini champginons aan toe en bak deze ook even licht mee.
    Voeg en enkele minuten de tomatenpuree en cognac eraan toe en maak het op smaak met iets zout en peper. Als het rundvlees gaar is, kan de spek/champignonmengsel aan het rundvlees worden toegevoegd. Eventueel met iets zout en peper op smaak brengen.

  156. @Cookie… jammie, grote lappen op zijn Russisch: 15 minuten?

  157. de nacht allen🙂

  158. Ik neem alvast 2 eetkepels cognac.
    De rest zie ik morgen wel.

  159. @Cookie
    Zie je morgen !!!(hier dan)

  160. @Cookie
    Zei ik de verkeerde gedag?

  161. pannenkoeken:

    -1 doos pannenkoekenmix
    -2 eieren (volgens de doos 1, maar dat is een doos)
    -3 2 dl melk

    flikker de zooi bij elkaar in 1 emmer.
    haal de grashark erbij en blijf roeren tot je er moe van wordt.
    steek een gaspit aan (electrisch en magnetisch kokenden, en doei hè)
    pak een pollepel en een niet al te grote koekenpan en giet één pollepel deeg in de pan.
    wacht ff tot die zooi lijkt te binden tot 1 pannenkoek en draai de pannenkoek met 1 soepele polsweging om in de pan via de lucht.
    ff wachten, nog ff wachten, daarna gewoon bestrooien met drop, tomaat en yoghurt.

  162. Mijn “zie ik morgen wel” betrof alleen de niet alcoholische ingrediënten uit Sytze’s recept. Ik ben nog lang niet klaar met allerlei termen door elkaar gooien er een (stoof-?)potje van maken.

  163. nou ja zeg, ik had mijn recept nog niet eens gepost en iedereen is al weg…
    Ik had niet eens aangekondigd dat ik een recept zou geven…

  164. @Cookie
    Gelukkig vergiste ik me.🙂

  165. @piq
    oprollen mag naar believen

  166. Het zijn verwarrende tijden Piquant.

  167. @Cookie
    Weer zo’n wijze opmerking.

  168. ik word hier wel zo bloedjenerveus en bloedjelink van…

  169. @vlunk @23:46

    Dan lul je niet meer over inentingscampagnes van de bilderberggruppe

  170. @Vlunk

    Ik raak hierdoor jarenlange vriendschappen kwijt. Chatten is onmogelijk geworden.

  171. @piq
    mijn puntje bij het paaltje:
    die arts kan nog zo verdrietig worden, het blijft de keuze van de moeder, hoe geïndoctrineerd ze ook is.
    Anders moet je abortus ook niet toestaan.

  172. @Vlunk 23:55
    Kan jij niet de nieuwjaarsconference doen. Drie X Roflol.

  173. Vang ergens in koud water een vis en dompel ‘m dan een tijdje in warm water…

    * niks moeilijk vindt *

  174. @Cookie

    Jij bent ook al vermoeiend met je antwoorden op posts van lang geleden 😦

  175. @piq
    hierdoor…
    waardoor precies dan wel?

  176. @ Bernhard

    Heb jij m’n sleutels toevallig gezien?

  177. @ Cookie

    Al aan je bos gezocht?

  178. @ Piquant
    Ik wordt gesponsord door de uitvinder van het scrollwieltje.

  179. @piq@12:02
    eggzacktley
    ik had ook al geen flauw idee meer waar hij het over had, toen

  180. @Vlunk @00.01

    Heb ik ook meegenomen in mijn overweging, dus ik vind het ook een persoonlijke keuze. Ik wil er wel aan toevoegen dat abortus soms wat ruimer moet worden toegepast🙂 (gebbetje)

  181. @twain
    helaas
    dan heb ik het te druk met het kijken naar oudejaarsconferences.

  182. @ Pikantje
    Misschien een aardig topic; Wat eten we de komende kertdagen?

  183. nevermind
    bennie is back
    om de sfeer te verzieken met zijn volgens hemzelf dan toch briljante rethoriek…
    @all behalve bennie
    oat moen

  184. En hoe zit dat dan met de lichamelijke integriteit van dat draadjesvleesdier?

  185. D’r zit trouwens helemaal geen scrollwieltje op Cookie z’n muis…

    * altijd goed Gravatars bekijken doet *

  186. @ De man met.. @ 0:06
    Ja, jottum. En dan gewoon alle post vanaf 22:00 uur van deze draad er onder zetten. Kunnen we allemaal een avondje vroeg naar bed.

  187. @man met hoed

    Geweldig idee. Je hebt mijn e-mail adres.

  188. kun je nagaan: ik haat dat monafiguur van sbs-6

  189. @ BB
    vandaar die gespannen kop. Valt vast niet mee om in te zoomen op alle details van die ava’s.

  190. @ vlunk

    Overal waar ik opduik was de sfeer vlak daarvoor nog opperbest…

    * het weer uitgerekend zó uit te zoeken weet *

  191. Okee Pikantje… Komt er aan🙂

  192. @BB

    Vlunk vindt dat ,maar ik helemaal niet hoor🙂

  193. Bon, ik zal mijn moeder vast vragen of ze morgen namens mij wil reaguren. ’s Mans topic moet wel juist worden voorzien van plemps natuurlijk.

  194. @beste piq
    de man met zonder hoed heeft geen greintje humor
    ik denk, ik vertel het je nog maar ff, voor het geval dat, jeweetwel

  195. @man met de hoed
    🙂 🙂 🙂

  196. @bennie
    ach, iedereen is wel érgens goed in, tog?

  197. @Vlunk@00.11

    Ik volgens jou ook niet, dus heb ik niet door.

  198. @ BB
    Daar zie je er niet alleen meer ontspannen uit, maar ook een stuk jonger🙂

  199. @piq
    niet alleen volgens mij hoor…

  200. @ Cookie

    Heb jij ook iets om op in te zoomen…

    * slapen gaat *

  201. @piq
    kijk ff hoe bennie cookie probeert te paaien

  202. Het laatste waar we hier behoefte aan hebben is mensen met humor. Daar is nog nooit een stuk draadjesvlees beter van geworden.

  203. @cookie
    ik heb laatst nog een schaterlachend stuk draadjesvlees op
    heerlijk

  204. @Cookie

    Humor is voor dijenkletsers.

  205. zouden bloedtransfusies van lachende mensen beter zijn dan die van plichtsgetrouwe aderlaterlaters?

  206. Jaja, mijn kleine bekkentrekkertje was er al vroeg bij: http://tinyurl.com/yamdlql

    * vlak voor slapen gaan nog één keiharde passeerslag performt *

  207. @Bennie
    jammer
    net uit.

  208. @ vlunk

    Ja, maar wel erlangs…

    * tennisleraar zwijgen oplegt *

  209. niet eens chalkdust…

  210. @ Piquant
    Ik had anders wel weer eens zin om een dij te kletsen. Los van alle humor.

  211. ghi
    die single heb ik zelf nog

  212. @vlunk
    Wil jij zo liev zijn om verder te reageren onder een van je andere nicks? Ik moet a) zo hard werken en b) wil ik vroeg naar bed.

  213. Ik lees net op MSN dat ik zo naar bed ga.

  214. @Cookie
    Mag ik dan toch lachen ?

  215. @piq
    test

  216. @piq
    have a good snurk

  217. @Vlunk etc

    Gelukt en gelikt !!!

  218. @ Piquant
    aha. Dat zal dat befaamde gebrek aan humor van je zijn denk ik🙂

  219. ok, nou ga ik sytze, lorre, omerta, cookie, helen, piq en leo wel zo vreselijk verrot schelden onder deze nickname dat de honden er geen brood van lusten.
    in gedachten dan, dat dan weer wél.

  220. @Cookie

    Jij snapt hem. Ik ben niet stom. Ik lach liever een paar honderd keer teveel dan 1x te weinig.

  221. @Vlunk etc

    Onder deze nick ben je een stuk verstandiger🙂

  222. @ Piquant
    Instrumenteel lachen. Heel goed.

  223. @Cookie

    Ik ben een grammofoonplaat met een kapotte naald en die is gelukkig in een lachsalvo blijven steken. Ik heb daar zo;n mazzel mee.

  224. @piq
    ik moest meer lachen om je @12:28 dan om je @12:30
    enniewees
    slaapzak
    mafkees

  225. @Vlunk etc

    Wat ben jij wreed. Nu ik me eindelijk niet meer kapot hoef te werken, ben je weg.

  226. @eigenlijk_vlunk_toch 00:28

    Waar is Bennie BanG?

  227. @piq
    ben ik weg?

  228. Ik ben ook net een grammafoonplaat.
    Maar dan donkerder van kleur en ronder.

  229. @twain
    kan mij dat nou verrotten…

  230. @piq
    cookie is een zwart gat
    niet te dicht bij komen dus.

  231. @Vlunk

    Jij niet maar ik nu wel en @Cookie jij bent een CDROM toch?

  232. @ Piq

    Jehova’s Getuigen

    i.p.v.

    Jehova getuigen

    of

    Yoga’s Getuigen

  233. @eigenlijk_vlunk_toch 00:35

    Je opsomming ; daar had ik het over .Daar kwam ben niet bang niet in voor. Eerst graag goed lezen.

  234. of

    Jehova’s Tuig

  235. @ Piq

    zo’n mazzel

    i.p.v.

    zo;n mazzel

  236. sushi kouki iemand?

  237. @ Piq

    egoïsme

    i.p.v.

    egoisme

  238. Ah, het nationaal dictee is begonnen.

  239. @Erl

    Kunnen we niet eens afspreken dat je ietsje eerder op de avond komt ?

  240. GVanavond gaat het over draadjesvlees Erlkömrij.

  241. In 1974 zijn wij geen Weltmeister geworden, omdat onze beste linksback aller tijden niet op zondag wilde voetballen en dus mee mocht.

  242. @ Twain

    Je opsomming; daar had ik het over. Daar kwam Bennie Bang niet in voor. Eerst graag goed lezen.

    i.p.v.

    Je opsomming ; daar had ik het over .Daar kwam ben niet bang niet in voor. Eerst graag goed lezen.

  243. @Cookie

    Erl blijft altijd naar het suddderende draadjesvlees kijken en wel net zolang tot het gaar is. Daarom is ie vaak wat aan de late kant.

  244. @ Kokkie met zonder Peppie

    Ah, het nationaal piqtee is begonnen.

    i.p.v.

    Ah, het nationaal dictee is begonnen.

  245. @twain
    BS, maar hoe heette die vent ook al weer?
    janus, jeen?

  246. Ik vrees dat Erlkömrij nog wel een uurtje nodig heeft om zijn correctiewerk uit te voeren.
    Dat wacht ik niet af.

    Slaap zoet allemaal.
    * oventje *

  247. @ Twain

    sudderende draadjesvlees

    i.p.v.

    suddderende draadjesvlees

  248. Zou het wel willen zien. Erl + Piq als deelnemers aan het nationale dictee.

  249. @ dough

    Gerrit Komrij = anagram van ‘ik rijm erg rot’

  250. @lorre
    wat een prachtige paraphrasering: “ben niet bang”
    dat had ik nou zelf nooit kunnen bedenken, denk ik

  251. @ Twain

    Erl + Piq als deelnemers aan Het Groot Dictee der Nederlandse Taal.

    i.p.v.

    Erl + Piq als deelnemers aan het nationale dictee.

  252. @lorre
    wat was jouw score vanavond?

  253. @ het vlunk an sich

    parafrasering

    i.p.v.

    paraphrasering

  254. 40-60 fouten weer?

  255. @ vlunk für sich

    Wat was jouw score vanavond?

    i.p.v.

    wat was jouw score vanavond?

  256. @lorre
    ik read de hele dag meestal english, that’s vandaar

  257. Erl had nul fauten.

  258. @lorre
    ik doe niet aan hoofdletters tenzij ik dat zelf wil en ooit zul je mogelijk nog wel begrijpen waarom (hint: juridische kwestie).

  259. @lorre
    meld je aan voor komend jaar

  260. @ vlk

    You have again Erl’s advice beaten in the wind?

    Sigh…

    Pfff…

  261. @lorre

    enniewees ze wind blows…

  262. Erl doedt niet mee aan plebse spielereien.

  263. @lorre
    moi non plus…

  264. @ vluk

    Luister liever naar

  265. @lorre
    alweer?

  266. @ Piq

    Gisteravond keek ik naar Netwerk waar het ging om Jehova

    i.p.v.

    Gisteravond keek in naar Netwerkwaar het ging om Jehova

  267. @ vluk

    Jawohl

  268. @ vluk

    Luister dan maar naar

  269. @lorre

    vou te contar
    os olhos já naum podem ver
    que só o coraçao pode entender

  270. @lorre

    João bebeo toda cachaça da cidade

  271. @lorre
    kijk dan toch:

  272. @ vluk

    南韩五岁失明钢琴神童 乐曲过耳不忘

  273. @lorre
    boca (boquinha) da garrafa betekent flessehals

  274. @ vluk

    Kijk liever naar

  275. @ vluk

    南韩五岁失明钢琴神童 乐曲过耳不忘 betekent: tandeloze stoep- edit –

  276. @lorre
    ja, dit betekent precies wat jij denkt dat het betekent

  277. @lorre
    kijk liever naar:

  278. oeps, mijn vorige post moest zijn:

  279. babar= kwijlen

  280. @lorre
    ok, jij bent in de anale fase blijven steken, ik in de puberteit.

  281. waar is de rest trouwens gebleven?

  282. @lorre
    28, 29, 30
    en schoon is je kunstgebit, maar dat helpt niet echt in onze “discussie”, muziek posten zonder tekst behalve “kijk liever naar”.
    luister liever naar:

  283. dat is muziek
    muziek is geen wiskunde zoals bach en anderen ons willen doen geloven.

  284. ja, het is wiskundig te beschrijven en zelfs te definiëren, maar 1 noot verandert de vergelijkingen al.

  285. @lorre
    snap out of it
    zat je je anale fixatie weer eens te verkennen?

  286. Quatsch.

    Alles heeft tenminste een ritme en is daarmee structureel wiskundig van aard – laat staan ingeval van harmonie en/of melodie.

  287. daar gaat mijn Lord of Malta-ship…

  288. @lorre
    in een perfecte wereld wel
    ik hoor zelf heden ten dage nog talloze valse tonen in computermuzak.

  289. fotografisch geheugen, een absoluut gehoor en geen sociale (aangeleerde) vaardigheden meer.
    that’s me

  290. @ vluk

    Harmonische dissonantie kan uiterst muzikaal functioneren.

  291. Dabei, de wereld is reeds pervers – heu, pardon, herstel: – perfect ~

  292. @lorre
    en is ook weer wiskundig te beschrijven
    maar de algemene formule gaat dan niet meer op qua perfecte muziek

  293. Het gehoor is immer relatief, nimmer absoluut: dat is een absoluut fabeltje.

    Verdiep je maar eens in musicologisch onderzoek en de stemmingenleer, jij absoluut ongehoorde – edit –

  294. De algemene formule gaat juist omdát zij dan niet meer opgaat juist wél op…

    Harharhar!

  295. @ vluk

    Luister dan toch naar

  296. Droom en leef zacht ~

  297. @lorre
    ik wil je al een kwartier iets laten horen en ik kan het niet vinden op youtube…
    verder staat het op de pc die nog steeds in beslag genomen is onlangs.

  298. @lorre
    het gehoor is aboluut
    in mijn geval dan toch
    dat kan ik via diverse tests aantonen intussen
    ik begrijp zelfs semantisch beter wat ik hoor dan de gemiddelde 98% van de rest van de bevolking.
    Dat is juist mijn psychische “aandoening”.

  299. correctie, 99,5%

  300. @lorre
    wanneer mag ik bij jou op audiëntie?
    je mag ook hierheen komen, maar dat zal je tedere gestel wellicht niet believen

  301. ach gut.
    lorre is er van tussen, schijnt.

  302. oef
    gelukkig geen world government, maar world governance
    dat scheelt meters.

  303. heeft lorre weer wat te doen qua vertalen van chinese ondertiteling van portugees in het nederlands…

Reacties zijn gesloten.

