Columnisten (mark twain)

Ik heb een abonnement op twee kranten. De VK en de NRC. Geteld heb ik het nooit; maar als ik me niet vergis hebben deze
twee kranten alleen al meer dan 25 columnisten in dienst.
Een columnist is iemand , die van mening is dat juist zijn oordeel er toe doet en dat de wereld anders zal zijn na het lezen
van zijn opinie.
Welnu; dat is me nog nimmer overkomen. De dames en heren zijn vooral en bovenal goed in het intrappen van open deuren.

Ik noem er maar een paar; Marcel van Dam; de Winter; Elian – totaal onleesbaar -; Bart Spruyt – voor wie het niet weet , lid van de Oud Gereformeerde Kerk.
Vroeger had je nog Brill; de man van het volmaakt overbodige. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Ik ken maar een echt informatieve en leuke columnist en dat is Schaberg. Die schrijft in de NRC en wel op zaterdag. Lees die man !
En Lex; maar dan moet U wel geabonneerd zijn op de FT.

Bent u het niet me me eens; laat het aan Piq weten wie dan wel iets aardigs in zijn column te melden heeft.

104 Reacties to “Columnisten (mark twain)”

  1. “Ik zit op den berg en kijk in het dal der plichten. Dat is dor, er is geen water, het dal is zonder bloemen en boomen, Er loopen veel menschen door elkaar. De meesten zijn wanstaltig en verwelkt en kijken voortdurend naar den grond. Enkelen kijken nu en dan op en dan schreeuwen zij. Na eenigen tijd sterven zij allen, toch zie ik niet dat hun aantal mindert, het dal ziet er steeds eender uit. Verdienen zij beter?
    Ik rek mij uit en kijk langs mijn armen naar de blauwe lucht.
    Ik sta in het dal op een pleintje van zwarte sintels, bij een kleine stapel afbraakplanken en een onbruikbare waschketel. En ik kijk en zie me zelf zitten, daar boven, en ik jank als een hond in de nacht.”

  2. Youp.
    Nét niet té belegen.
    En ikzelf natuurlijk, als ik zin heb (niet om te neuqen, maar om te schrijven).
    Leuk en vermakelijk ben ik overigens altijd, dit geheel terzijde.

  3. Ik heb altijd nog een zwak voor de columnisten uit de “oude tijd”.
    Laatste column van Henk Hofland, wellicht niet meer zo scherp als een jaar of 20 geleden, maar nog altijd zichzelf gebleven.
    Zijn laatste column in het NRC :

    woensdag 16 december 2009 door Henk Hofland

    Worsteling met de nasleep
    Oorlogen in verre landen spoken door onze binnenlandse politiek. Terwijl onder Amerikaanse druk de ministers Van Middelkoop (Defensie, ChristenUnie) en Verhagen (Buitenlandse Zaken, CDA) zich langzaam maar zeker bewegen naar een besluit tot verlenging van de Nederlandse aanwezigheid in Afghanistan, heeft vicepremier Bos (PvdA) op het congres van zijn partij bezworen dat het in de tweede helft van 2010 definitief afgelopen is met ons aandeel in de expeditie.

    Moeten we rekening houden met een frontale botsing binnen het kabinet? Zoals het er nu uitziet zou zelfs een compromis – halvering van het aantal manschappen bijvoorbeeld of het opgeven van de rol als leading nation in Uruzgan – voor Wouter Bos woordbreuk betekenen. Als hij tegen de overtuiging van de ministers van Buitenlandse Zaken en Defensie (en waarschijnlijk de minister-president) zijn zin zou krijgen, zou dit betekenen dat hij op een van de hoofdpunten van het buitenlands beleid tenslotte aan de touwtjes trekt.
    http://weblogs.nrc.nl/hofland/2009/12/16/worsteling-met-de-nasleep-2/#more-107

  4. @oakie
    Ik lees veel liever jou dan Youp.
    Het vileine van Youp is en voorspelbaar; getuigt van dedain en zelfingenomenheid. (vind ik dan)

  5. Nescio wilde natuurlijk maar één ding zeggen en om die zin te kunnen opschrijven moest er iets voor en iets erna:

    Enkelen kijken nu en dan op en dan schreeuwen zij.

    * hoofdzaken altijd in bijzaken verpakt *

  6. Het is trouwens onbegrijpelijk dat de NRC Ellian als columnist in dienst heeft.
    De man kan niet schrijven en hij heeft maar een onderwerp; de islam.

  7. @Piq

    Ook gister had Hofland nog een column. WEliwaar onder zijn alter ego; maar zeer lezenswaardig. Onderwerp ; moumentale panden in Amsterdam,
    die gesloopt zijn of gesloopt gaan worden.

  8. @mark twain

    Ellian is idd onbegrijpelijk bij het NRC. Past niet in de NRC. Veel te rechts.

  9. Kunnen we nu wel rekenen op een kerst zonder sneeuw?

  10. @ Piquant
    Is een kerstkaart zonder sneeuw ook goed?

  11. Je zal maar gedoemd zijn om morgenochtend door deze bagger naar je werk te moeten glijden.

    Ghegheghe ..

    Ik voorspel een gruwelijk tafereeltje.

  12. En bedankt, Omerta.
    En de groeten van Hama, voor eenieder.

  13. Intussen heeft mevrouw Cramer ontdekt dat de VN niet de meest aangewezen organisatie is om tot een klimaatverdrag te komen.
    Bij de VN zijn 192 landen aangesloten en er hoeft er maar één dwars te
    liggen en je hebt geen verdrag. zei onze Minister in Buitenhof.

    Het is toch wel fijn dat ook mevrouw Cramer af en toe toch blijkt geeft
    van een miniem pietsje inzicht. Jammer voor ons wel weer wat laat.

  14. @Piq 14:26

    1e Kerstdag :2-5 graden.

  15. @ mark twain 3:59

    Stel dat er geen consensus vereist zou zijn, wie denk jij dat dan z’n zin niet gekregen had, Obama of of Tuvalu?

    * twain onschuldig vragend aankijkt *

  16. @ Oak 15.56

    Altijd goed, gast.

  17. @Bernard Bang 16:06

    Het komt mij zo voor dat een model waarbij Tuvalu net zoveel te vertellen heeft als Obama niet erg werkbaar is. Omdat Tuvalu zelf niets kan doen aan de oplossing van het probleem is het ook niet nodig dat dat land meebeslist.

  18. @ mark twain

    Interessante visie… korte samenvatting: weg met alle slachtoffers! Hitler gelezen ofzo?

    * blij dat twain politiek niks in de melk te brokkelen heeft is *

  19. Ik zie dat BB een voorstander is van het model waarbij de patient bepaalt
    hoe de chirurg de operatie dient uit te voeren.

  20. @ mark twain

    Even niet zo traag denken en snel praten, jongen. Gesteld dat er zoiets als het klimaatprobleem bestaat, dan is dat niet bepaald het gevolg van het hoogontwikkelde thought leadership van de industrieel ontwikkelde landen, right? Dus je vergelijking zuigt grote tijd.
    Wanneer je jouw manier van denken zou toepassen op het besluitvormingsproces binnen de VS zelf (of China, for that matter), dan pleit jij voor niks anders dan het verstevigen van de machtspositie der ziekmakers. Zoveel voor jouw chirurgie-metafoor…

    * handen wassen gaat *

  21. @BB 16:28

    Onnavolgbaar. Maar dan in de minus-variant.

  22. @BB
    Het is in de melk te brokken en dan gaat het er idd meestal om in de minus-variant🙂

  23. ‘Heilige koe’ geboren met kruis op voorhoofd

    STERLING – Het anders zo rustige Sterling in Connectikut is opgeschrikt door de geboorte van een kalf met een kruis op het voorhoofd. Het nieuws wordt ons gebracht door de zender WFSB-TV.

    Volgens eigenaar Brad Davis is dit een teken van God. Welk teken precies, daar is hij nog niet uit. In een vlaag van collectieve vroomheid hebben de plaatselijke kinderen het kalfje alvast de bijbelse naam Mozes gegeven.

    Het bruine kalf – half Jersey en half Holstein – werd inmiddels al onder de loep genomen door de faculteit Dierkunde van de University of Wisconsin-Madison. Decaan Ric Grummer verklaart aan de krant Norwich Bulletin dat Holsteinkoeien wel vaker een witte vlek op het voorhoofd hebben. “Maar een kruisvormige vlek is uniek”, zegt de professor.

  24. Een koevormige vlek in je kruis. Dat is pas uniek.

  25. Erlimpressie van Cowkie:

  26. Ja zeg, Piquant, die kan ik natuurlijk niet over mijn kant laten gaan (ook een vreemde zegswijze trouwens): http://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01_01/stoe002nede01_01_1540.htm

    Maar goed, twain dus. Waar jij voor pleit is een verhouding tussen staten waarin elke diplomatie overbodig is. Laten degenen die technologisch kunnen weten te monopoliseren voor ons allemaal uitmaken waar het met de wereld naartoe moet, zoiets? Gaat niet tot vermindering van ellende leiden vriend, want dan was alles toch allang opgelost…

    * op voorhoofd van dom gansje wit min-teken aanbrengen doet *

  27. @ Benno

    dom gansje wit minteken

    i.p.v.

    dom gansje wit min-teken

  28. @BB

    Ik heb slechts gezegd dat 100% consensus niet kan. Vervolgens ga je lopen schelden en tieren en Hitler aanhalen.
    Je doet maar.

  29. “Omdat Tuvalu zelf niets kan doen aan de oplossing van het probleem is het ook niet nodig dat dat land meebeslist.”

    w.g. mark twain

  30. Intussen nog steeds geen antwoord op mijn vraag:

    “Stel dat er geen consensus vereist zou zijn, wie denk jij dat dan z’n zin niet gekregen had, Obama of of Tuvalu?”

  31. @ Erlkönig

    Weet wel wat kurkeken zijn, maar nooit gehoord van een mintvariant…

    * wegens geen gevaar voor begripsverwarring liggend streepje weglaat *

  32. Sneeuw, *A Man and a Woman*, niet kunnen komen waar je wilt zin brengt melanchomie bij mij boven.

  33. @@BB

    Lees M.T 18:12 nog maar een keer. Ik ben even helemaal klaar met jou.

  34. Is goed joh…

    * M.T iets te lezen voor de kerst cadeau doet: http://tinyurl.com/yegou8l
    *

  35. Mark T. en zijn familie het succes van Kopenhagen vierend (Mark on drums):

  36. LOL.
    Benno en Julius die elkaar het leven zuur maken.

    Wel weer verzoenen met de kerst he?

    Inspirerend liedje erbij?

    *zal het aan zijn reet hebben roesten of de klimaathoax door niemand of iedereen getekend wordt*

    Hitler was overigens enorm aanhanger van een schoon milieu. Als er destijds al roetfilters bestaan hadden, had hij ze op de schoorstenen in de kampen laten zetten. Zeker weten.

  37. @ Piq

    Benno noemt jou unverfroren een ‘dom gansje’…

    En dat wijl een weldenkend ieder weet dat jij eerder een flamingo bent!

    € op lombrosovoorhoofd van botte Benno zwart minteken aanbrengen doet €

  38. @ Erl

    Vertel eens over de rol van jouw familie in de oorlog, gewoon ter vermaak.

  39. € bobby trap onder rollator Bob Plop monteren doet €

  40. @ Bobdolf Popler

    Erls familie bracht de oorlogsjaren deels in Canada, de VS en deels in Zwitserland door. Erls père evenwel streed als hoge officier fier en kloek mee, pal achter het front. De carrière van Erls mère als concertvioliste nam in die jaren een hoge vlucht in New York. Mère en père zagen malkander pas weder na de bevrijding.

    Erl zou vele uren, ja, vele dagen, kunnen vertellen over deze tijd.

  41. Nah, dat klinkt dan weer niet echt boeiend, tenzij je vader in een Duits uniform gestoken was. Dan hoor ik graag je ambivalente gevoelens over deze kwestie.

    Ik heb nog een filmpje van een concert gevonden waarin je moeder een solo had. Zeldzame opname, kerstcadeautje:

    Dames en heren, de werpster van Erl:

  42. @ Bloseph Ploeppels

    Erls mère speelde geen piano edoch viool, jij satansgebroed.

    € Blob vervloeken doet tot in dertiende nageboorte €

  43. Ik had altijd al het vermoeden dat Plop niet weet hoe een viool er uit ziet.

  44. En dan hier het eerste publieke optreden van Erl’s baarmoeder.

  45. Bob Plops eerste schreden in de hoereca, toen Bob nog een Bobje was:

  46. Bob doet ook fast food:

  47. zo… lekker… bossen en sneeuwheuveltjes🙂

    *erwtensoep*

  48. Bob Plop Zegt:
    zondag 20 december, 2009 @ 19:04 bij 7:04 pm

    Mams had wel wat harige armen. Hep mams Bokito ook geworpen?
    *Hoofdje schuin intresseert kijkt*

  49. vluk is kritiese docu over zijn Prins Wim-Lex aan het bekoekeloeren?

  50. @Erl

    Is nu afgelopen . Wat vond jij ervan?

  51. Ik vraag me al een tijdje af en vandaag weer, hoe het toch komt dat er veel mensen via de VK aanklikken. Zie onderaan de pagina.

    http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1282683.ece/Laura_Dekker_voorlopig_onder_toezicht

  52. @ Pikantje
    Tsjek je gmeel!

  53. @ Piq

    Ôch, elk volk krijgt de koning die het niet verdient…

    Erl weet uit betrouwbare bron hoe zeer de Oranjes schaamteloos en lispelend misbruik maken van al hun poenerige privileges – meer dan de gemiddelde landgenoot weet of weten kan. Dit bewijst weer eens dat dat huis in de kern toch immer een pathologisch liegende concoctie van parvenu’s en opportunisten is gebleven in het spoor van de pathologisch leugenachtige grandparvenu en grootopportunist Willem van Oranje, wijl de wáre oeradel – een zeer goed en waardig voorbeeld is de Erlfamille – zich niet bezondigt aan deze grotesk kleinzielige liederlijk- of opzichtigheden.

  54. @Erl

    gezien je post van @18.52, moet jij toch niet meer zo ‘piep’ zijn.🙂

  55. @Erl

    In de loop der tijd is er nogal wat ordinair (lees plebs) bloed binnen de Oranjes geslopen en dan krijg je dat….

  56. @ Piq

    Wiezo is Erl niet piep?

    € Piq met goedendag flagelleert vanwege liederlijke vrijpostigheid €

  57. @ Piq

    Erl lijkt oud, maar is het niet. Sterker nog, hij is zeer jeugdig.

  58. @BobP

    Wat ben jij errug!!!!!

  59. Hey… onweer.

  60. @ Sytze
    Nee hoor. Dat zijn gewoon Erl en Bob.

  61. Hier dondert en bliksemt het al de hele dag.

    @ Piq

    Ik ben niet erg. Het zijn de feiten die zo hard zijn dat ze bijna niet te geloven zijn.
    Laten we Erl niet afvallen en hem blijven steunen. Het is immers ook voor hem tijd voor feestdagen.

    *geeft Erl een huisdier onder de kerstboom en ziet stralend kinderhoofdje*

  62. Hier ook al een uurtje donder en bliksem. Is dat geen rare combi met sneeuw?

  63. Heb je een nieuwe fetisj Bob?

  64. Het zijn Thunder and Bliksem. twee van de rendieren van Santa.

  65. @ Piquant
    Ik denk dat God zelf net terug is uit Kopenhagen.

  66. Blop blijft een vurig tiepje

  67. @ Cookie

    Nee joh, ik fetisj niet. Dat is jakkie bah.

    Kun jij me trouwens helpen met een zoekopdracht?

    Ik ben op zoek naar een negroïde dwerg zonder benen, maar tot nu toe vind ik alleen blanken. Als je een negerdwerg te koop hebt die nog wel de benen heeft, dan regel ik het zelf wel met mijn polaroid, maar liever heb ik een kant en klare.

    Mag man of vrouw zijn he, dat maakt het makkelijker.

  68. @Cookie

    Nu heb ik zoveel programma’s gezien over Kopenhage dat ik inmiddels zelf een deskundige ben, maar heb nou weer nergens gehoord dat god himself er ook was.

  69. @ Piq

    jij roodharige tandeloze stoep-edit- !

  70. @ Bob 0:24
    Ik zal eens voor je tussen het speelgoed van de kleine van deegjes zoeken.

  71. @ Cookie

    Das stimmt: Erl was gewoon alhier aanwezig, ten onzent in het vaderland.

  72. @ Piquant
    des te pijnlijker voor ‘m

  73. @ Erl

    Wat ben jij gemeen. Mij een beetje afbeelden alsof ik in brand sta.
    Jij zou maar wat graag het lucifertje er bij houden he?

    Jij arsonistig stuk nihil!

  74. @Erl

    Wat heb ik voor ergs gezegd dat je zo uit je bol gaat?

    @Cookie
    In tegenstelling wat iedereen denkt, kan god zich echt niet overal mee bemoeien. Ik denk dat hij nu aan het skieen is.

  75. Blob is soms ook wel eens niet vurig, doch gewoon zichzelf

  76. @ Piq

    Excusez-Erl ma poupou, Erl verzakte even in een bewaakt moment in een Sly-Blop-vluk-combo mode…

    / Sly-Blop-vluk-combo mode OFF /

  77. Erl poseert graag voor een foto als hij ter ontspanning de stad met een bezoek vereert

  78. @ Piq

    Und neen, Erl is nu niet aan het skieen noch skieën.

  79. Blobs wants love dead or alive

  80. Erl hoort na vier glazen bessen-ijs dat hij gekozen is tot best geklede op de kerstborrel van zijn uitkeringsinstantie

  81. @ Piq

    U doet wachten op Erl?

  82. Bonobob was al verregaand verdorven als spelend kind

  83. @ Vmbob

    bessenijs

    i.p.v.

    bessen-ijs

  84. Erl ondersteunt zijn wagen zodat deze niet omvalt

  85. On topic: kortste column ooit geschreven:

    Blop sucks.

  86. Blob tankt bio

  87. @ Erl

    Omdat het hier een niet een samenstelling betreft, maar een samenvoeging van twee afzonderlijke ingrediënten, te weten bessenjenever en ijsklontjes, is het weldegelijk bessen-ijs ( of bessen met ijs).

    *slaat taalverkrachtErloloog (geen typo) met grammaticale en spellingspagina’s om de flapperende Dombo-oren*

  88. Wat een huildraad is dit zeg.

  89. @ Blop

    bessenboom [bes·sen·boom], de[m.], bessenbomen [bes·sen·bo·men]
    bessengelei [bes·sen·ge·lei], de
    bessenijs [bes·sen·ijs], het
    bessenjam [bes·sen·jam], de
    bessenjenever [bes·sen·je·ne·ver], de[m.]
    bessensap [bes·sen·sap], het
    bessenstruik [bes·sen·struik], de[m.], bessenstruiken [bes·sen·strui·ken]
    bessenwijn [bes·sen·wijn], de[m.]

  90. Erl, dat ze niet meteen voor je weg liep en je niet een draai om de oren gaf toen je haar begon te kussen is te verklaren en betekent niet dat je haar nu maar als je vriendin moet beschouwen.

  91. Precies, dus bessen-ijs of bessen met ijs of bessenjenever met ijs.

    @ Cookie

    Tranenopvangdoekje hebben?

  92. Blob blowt zijn vriendin vandaag niet op

  93. Blob gaat vreemd met blonde girl-next-door

  94. Erl zijn vriendin heeft 1 poging gewaagd bij Erl te vertrekken en betreurt het tot op heden

    *trekt verveeld de slaapmuts over de wenkbrauwen en duikt onder de wol*

  95. @ Blob

    Hoe dúrf je foto’s van Zsa Zsa te plempen?!

    € Blob op bilwangen flagelleert met zweepje van Piq €

  96. He cookie ga jij ff janken zeg he!

    ik heb tenminste lekker gegeten en geslapen. Is er nog iets gebeurd vandaag?

  97. For the next whatever zeg ik bij voorbaat: “sure”

  98. iets met plug en play qya server zegt dat ik nu een update krijg qua comments.
    Blieb @ blurb aka update.

Reacties zijn gesloten.

