Geldwolven of geen fantasie? (Piquant)

Vanavond ben ik afwezig omdat ik ‘acte de présence’ moet geven op een feestje voor iemand die vijftig jaar wordt.
Het zijn geen vrienden van mij, maar ik moet er heen. Enfin, alhoewel feestjes niet iets is waar ik me op verheug, is het allemaal niet zo erg en ik ga gewoon.
Ik trek leuke kleren aan, doe mijn dansschoenen in mijn tas, trek een gezicht van “o wat leuk dat ik hiervoor ben uitgenodigd” en ga aan de bar staan kletsen met de eerste de beste die naast me staat. Allemaal goed te doen.
Een cadeau kopen is dan wel weer een vervelende bijkomstigheid, want zo goed ken ik haar nu ook weer niet, dat ik een leuk, grappig en persoonlijk cadeau kan kopen.
Bloemen meebrengen is vaak niet gewenst, want waar laat je die in een kroeg, want daar is het feest.
Nu wil het geval dat zij helemaal geen cadeau’s wil. Nee, de jarige heeft op de uitnodiging geschreven dat alleen geld een goed cadeau is.
Bij zo’n vraag, word ik helemaal agressief. We hebben het hier over een vrouw, die getrouwd is en zij samen hebben een heel goed inkomen. Daar wordt ook goed van geleefd. Drie keer per jaar een dure reis maken is usance. De nieuwste electronische snufjes worden aangeschaft.
Voor alle duidelijkheid; het geld ix niet bedoeld voor een goed doel, want dat zou ik alleen maar toejuichen.
Ik verbaas me en erger me ook een beetje aan het gemak waarmee allerlei zaken worden gekocht, maar dat is niet iets wat mij aangaat. Iedereen mag natuurlijk leven zoals hij/zij wil.

Maar dan geld vragen , dat vind ik wel zo niet kunnen. Als het goede vrienden zouden zijn, dan zou ik zeggen dat ik daar niet aan mee doe.
Nu de vraag: vinden jullie dat ik me aanstel en gewoon geld moet geven of ???

136 Reacties to “Geldwolven of geen fantasie? (Piquant)”

  1. @piq
    ik heb een doosje vol met centen.
    van die ouwe gulden-centen, ik zou haar zomaar een exemplaar schenken in een envelop

  2. LOL @Vlunk

    @Piq, ik vind de oplossing van Vlunk echt briljant. Heb je niet nog wat geld liggen van een reis die je ooit gemaakt hebt? Het liefst kleurrijk wat geen drol waard is. Mooie sacrastische kaart erbij, en je bent weer helemaal klaar.

  3. Maar ja, je wilt vrienden blijven hè?

  4. Cookie van eigen deeg Says:

    Het ergste vind ik wel wanneer je een uitnodiging krijgt met heel’subtiel’ onderaan:

    Kadotip: null

    Dan moet ik altijd meteen aan een scene van Najib Amhali denken. Het bruidspaar dat ook deze tekst op de uitnodiging had staan kreeg een hele doos enveloppen van een oom. “Ik wist niet dat jij spaart envellop. Her hele doos. Als op is zeggen, ik nog genoeg envellop thuis”

  5. @ Piq
    Je kan ook altijd een VVV- of platenbon in een envellop stoppen. Iedereen heeft die altijd nog wel ergens liggen. Ook van een ‘leuke kennis’ gekregen meestal.
    Niet je naam er opzetten. Op het feestje maakt toch niemand die envellop open.

  6. Of je stopt 100 briefjes van vijf in een envellop.
    Wedden dat ze beschaamd kijken en je voorlopig niks meer vragen?

  7. @ Piq

    Nooit geld geven en ook geen cadeaubon.
    Uiterst onpersoonlijk.
    Geef iets van jezelf.

    Ik noem een voorbeeld:

    Op school zat ik naast een jongen die al twee weken van tevoren rond liep te toeteren dat zijn verjaardag er aan kwam.
    Ik had mij voorgenomen hem een gepast cadeau te bezorgen.
    Op de ochtend van zijn verjaardag ging ik naast hem zitten toen hij mij vorsend aansprak met de vraag: “en? ”
    Zonder blikken of blozen reikte ik met mijn hand achter in mijn broek, rukte een pluk onderrughaar boven mijn bilspleet weg en drapeerde dit op zijn leliewitte schoolschriftje.

    “ASJEBLIEFT!”
    _

    Heb jij haar op de onderrug, Piq?

  8. Ik snap het niet helemaal. Het zijn geen goede vrienden ? Dan bel je af ? Is het goed voor je “netwerk”, beschouw het dan als entree geld.
    En zorg dat je nooit meer door dat soort uitgenodigd wordt.

  9. Cookie van eigen deeg Says:

    @ Omerta

    Ik zet zo even mijn adres op de mail. Met vermelding van de dag waarop ik verjaar, dat spreekt.

  10. @ CvE

    Ik denk dat ik jou maar het best met een 50 liter Tupperware-schaal oliebollenbeslag kan verassen.

  11. @Ramm

    De reden dat ik “moet”zal jou aanspreken, dus deze post is alleen voor jou. Anderen mogen het niet lezen.! Ik ga mee met mijn ex a) omdat hij geen auto heeft en b) omdat er iemand (ik dus) niet bezopen terug moet rijden. c) ik kan dus ook niet met lege handen komen, want ik ken ze wel….

  12. Alle ideeën hier lezend, heb ik in een lade gekeken en Cookie heeft gelijk. Ik heb twee (ooit gekregen) VIP kaarten voor een filmpremiere , met recht op een fles champagne. Niet gegaan natuurlijk (!).

    Bij de aankoop van een auto, zo’n jaar of 8 geleden, kreeg ik twee kaarten voor een musical naar keuze.🙂 Allang verlopen, maar daar zal toch niet vanavond al naar gekeken worden?

    Buitenlands geld heb ik, ivm mijn recente verhuizing, allemaal weggegooid.

    Ik ben wel verheugd te lezen dat iedereen op de draad het ook “not done”vindt als er geld wordt gevraagd. Eufemistisch heet dat idd een envelop met inhoud Cookie.😦

  13. @ Piq

    Maar ik krijg geen antwoord, zie ik?
    Terwijll ik zélf zo openhartig ben?

  14. @Omerta

    Ik kan natuurlijk een haar die op mijn tanden groeit, geven.🙂

  15. @Omerta

    Na mijn eerlijke antwoord, afgeschrikt? *altijd een goede selectie, eerlijk zijn*.

  16. dit doe je toch niet! je gaat en kunt je gasten toch niet dicteren en voorschrijven welk kado wenselijk is?. dergelijke personen kunnen van mij de pot op.
    mijn passende oplossing in dergelijke gevallen!
    bij de xenos zijn met geld bedrukte rollen pleepapier te koop, 1 rol is genoeg om honderd enveloppes mee te vullen, laat ze zich daar haar achtereind maar mee afvegen.

  17. @ Piq

    Ik ben idd even lamgeslagen.
    Ik kreeg zojuist een rekening van de reparatie verwarmingsketel.

    Ik ga even bijkomen, het jaar is kennelijk weer begonnen.

    Laters!

  18. @trivius

    Geen slecht idee en welkom op Piquanterieen.

  19. @Omerta

    Omdat ze weten dat je niet zonder verwarming kunt met dit weer, slaan ze hun slag.

  20. Ik zou afzeggen: “neen dankuwel… ik ben geen chauffeur”.

    En als je dan toch de uitnodiging aanneemt; wat is de eerste vraag die je stelt als je een uitnodiging krijgt? “Heb je nog wensen?”. Voila, dat antwoord heb je inmiddels. Dát is de wens van de jarige.

    Ik vind het een beetje raar dat je je weerzin tegen het geven van geld aan de jarige laat kleuren door het feit dat je er gedwongen heen moet. Als het nu een lief vriendinnetje was dat geld vroeg, hoe zou je dan reageren?

    Ik wens u allen een jaar met objectieve afwegingen🙂

    *naar gezellig ruig feest gaat (moonshinning als in “illegaal stoken”).*

  21. @Sytze

    In mijn topic staat precies hoe ik zo reageren als het vrienden waren. Het chauffeur willen zijn, is mijn keuze en daar heb ik wel een goede reden voor. Mijn aversie tegen het geven van geld heeft niets te maken met het feit dat ik meega.
    Ben ik zo onduidelijk geweest of heb jij niet goed gelezen ?

  22. @Piquant
    Mooi. Ex betaalt. Opgelost.

  23. Ik zou een heel lulllig bedrag geven € 9,98 én een briefje: 50 en nog niets geleerd! Dan lekker naar huis gaan en een neut nemen!
    Als deze mensen kinderen hebben, dan hebben ze als material parents gefaald!

  24. @Yvonne

    Welkom op Piquanterieen.
    Wel een creatieve oplossing. Voor vanavond heb ik vast zoveel tips gekregen dat ik er moeiteloos een kan uitpikken.

    Nee, geen kinderen. Misschien word je daar wel een beetje vreemd van🙂

  25. Ik realiseer me dat ik ook wel erg Hollands ben in mijn opvattingen.
    Bv bij Marokkaanse en Turkse bruiloften is het gebruikelijk dat iedereen een envelop met geld geeft. De eerste keer dat ik dat meemaakte viel ik bijna van mijn stoel van verbazing, toen elke envelop door een soort spreekstalmeester werd geopend en er luidkeel werd geroepen wat er in de envelop zat en door welke familie dat is gegeven.

  26. @Piq: moeten is geen keuze😉

    *vliegen moet*

  27. Ik vind het stiekum wel makkelijk wanneer mensen geld vragen in plaats van cadeaus. Scheelt een hoop gedoe. Tijd. En uiteindelijk geld.

  28. @piq

    Ik heb al mijn buitenlandse geld wegggegooid? Nooit gehoord van die inkeerregeling?

  29. @mark twain

    Bakken met Egyptische ponden;Franse francs ; Peseta’s; Thaise bath en veel meer heb ik weggepleurd. Nee nooit gehoord van de inkeerregeling. Die Egyptische ponden waren nogal stom, omdat ik binnenkort weer ga.

  30. @ramm

    gemakkelijk is het wel, daar heb je gelijk in.

  31. @Piq 14:29

    Bij de actie Open het Dorp gebeurde dat ook al. Daarvoor hoef je dus niet naar Marokko.

  32. @mark twain

    Wat ben je toch grappig🙂🙂

  33. @mark twain

    BTW je bent uit de spambox gebleven.

  34. Wat is er mis met geld vragen? En dan ook nog bij een speciale verjaardag/gelegenheid? Het zou zomaar kunnen dat de jarige helemaal niet zit te wachten op allemaal verschillende leuke (maar vaak onleuke) kadootjes en graag dat geld wil besteden aan een grote uitgave…
    Een dure fiets of een verre reis of weet ik veel wat, wat nadien nog vele jaren herinnert aan die ene (speciale)dag.

  35. MMDH

    Dat niet ziiten wachten op allerlei cadeau’s ken ik. Ik zeg dan NIETS menemen, maar vaker nog , zoek ik een goed doel. Geld vragen vind ik gewoon niet kunnen, maar dat is mijn opvatting.

  36. Nah, vooruit… Als antwoord op je vraag aan het eind van de topic; ik vind dat je je aanstelt😛

  37. @DMMDH

    Jij bent de enige of misschien wel de eerste !🙂

  38. Cadeautjes zijn eigenlijk alleen maar leuk als ze onverwachts komen.

  39. Pikantje, ik denk dat anderen het niet durven te zeggen tegen je vanwege je topic ‘Omgansvormen’ en bang zijn voor een ban😀

  40. @DMMDH

    He lekker al die reetlikkers🙂
    @mark twain

    Mee eens, maar dan kan je meestal lang wachten😦

  41. @Piq

    Het wachten is natuurlijk al fout; want dat doen die mensen , waar je vanavond naar toe moet ook.

    Wat denk je; zouden ze vanavond aan het eind van het feestje al gaan telllen?

  42. @mark twain

    Ik denk dat ze een telmachine hebben, die de stand bijhoudt en het op een scorebord wordt geprojecteerd. Mijn hoop is nu dat het glad wordt voordat ik wegga en een excuus heb.

  43. Pssst…. Pikantje
    Hier is je excuus😉
    http://www.nu.nl/binnenland/2154387/koude-week-in-vooruitzicht.html
    “Later zaterdagmiddag gaat het sneeuwen in het noorden en noordoosten van het land. Daar moet het verkeer dan ook rekening houden met gladheid.”

  44. @DMMDH

    Ik moet jammer genoeg niet naar het noorden of het noordoosten. Ik kan je meedelen dat ik naar Hoofddorp of all places moet.

  45. @ DMMDH

    Ik moet vanavond naar Ridderkerk-haven.
    Sneeuwt het al bij jou?

  46. Omerta, hier lag al een centimeter en het sneeuwt nu ook weer. Heb je nu nog steeds geen wintersloffen?

  47. Ow… Het is alweer wat minder, het miezert een beetje.

  48. @ GMMDH

    Wintersloffen zijn voor mijn bandenmaat altijd duur.
    Twee normale regenbanden kostten me afgelopen voorjaar al haast 650 euries.

  49. @ DMMDH

    Bandenmaat voor 265/70R17
    Bandenmaat achter 265/70R17

    GoodYear.

  50. @ DMMDH

    Ik zie zojuist dat daar een kleine beurt van de Toyotadealer bij zat.

    Pass mij dat adres nog eens door van die bandenstunter van jou?

  51. Omerta, mot je eens kijken op http://www.autobandenmarkt.nl
    Ik rij alweer een tijdje op All Season banden met M+S keurmerk en stikstof gevuld..
    In ‘jouw’ maat kom je op ca. 160 euri p.st. uit…

  52. @ Piq

    Ôch, wat is een envelop met geld nu dan helemaal in het licht van de Eeuwigheid?

    Maar als je dan toch wilt of moet geven: gééf! Met heel je hart en sans rancunes.

    Sowieso: over geld praten heren niet, geld is er gewoon.

  53. Adresje in Islemunda voor bandruftige Oma plempen doet:

  54. Geef gewoon een envelop

  55. @ DMMDH

    Exclusief montage volgens mij.
    Maar daar zit sowiezo wel even een fors prijsverschil tov de dealer, idd.

    *Mept Erl*

  56. € Oma’s gewaagde nieuwe ‘2010-look’ best ge-open-minded waarderen kan €

  57. Cadeaus vragen voor je verjaardag is sowieso een verschrikking, wat ik graag wil hebben is te duur voor een ander om te geven en dingen als randapparatuur voor de computer heb ik meestal zelf al gekocht.

  58. @ Omerta
    Dat scheelt inderdaad een hoop geld. Mijn garagist rekent € twaalfvijftig per band voor montage, balanceren en vullen met stikstof.
    Voordeel van stikstof is dat de band altijd op de juiste spanning blijft en dus niet zoals bij gewoon ‘lucht’ de spanning vermindert… En natuurlijk krijg je dan van die te kekke groene ventieldopjes🙂

  59. @Erl

    Mein GotT. Welk rariteitenkabinet heb jij in je bookmarks?

  60. @Jos

    Kies een goed doel. Verdubbel de giften en je hebt ook nog een goed gevoel en dat is onbetaalbaar.

  61. Wat Ronzo zegt:

    Wat is er mis met geld vragen? En dan ook nog bij een speciale verjaardag/gelegenheid? Het zou zomaar kunnen dat de jarige helemaal niet zit te wachten op allemaal verschillende leuke (maar vaak onleuke) cadeautjes en graag dat geld wil besteden aan een grote uitgave…
    Een dure fiets of een verre reis of weet ik veel wat, wat nadien nog vele jaren herinnert aan die ene (speciale)dag.

    Overigens mogen alleen mensen die weinig geld verdienen, geld vragen?

  62. @ Piq

    Je mag Erl ook wel gewoon als ‘MeinErl’ of ‘Mein Herr’ aanspreken: Erl zal het je niet euvel duiden.

    Overigens kan Erl het ook niet helpen dat Oma nu eenmaal eruit ziet zoals hij eruit ziet. We zullen hem moeten accepteren als medemens…

  63. Hier 5 cm sneeuw overigens, and counting.

  64. @Raar

    Ik vind het leuk te lezen dat er 2 soorten opvattingen zijn. Voor en tegen. Alle meningen zijn natuurlijk prima en heel persoonlijk.

  65. @ raar

    Is de sneeuwval in uw contreien nog steeds evenredig aan de lengte van uw geslacht?

  66. @Piq: Dat is ook leuk. Niets saaier dan een cluppie gelijkgestemden die elkaar de hele avond gelijk geven. Ik word daar meestal behoorlijk recalcitrant van.

  67. @ raar

    Erl is het gans en roerend met je eens!

  68. @ Piq

    Ook jij hebt meer dan gelijk.

  69. Okeeee. *inlijst*

    @ raar

    Erl is het gans en roerend met je eens!

  70. @Erl

    Wat zeg je als in de contreien van Raar de sneeuw 27 cm dik wordt ?

  71. @ Erl

    Uiteraard heeft ook U weder onconditioneel en incontingent het gloedvolle gelijk aan Uwe machtige zijde.

  72. @ Piq

    Net als sneeuw voor de zon verdwijnt, staat het geslacht(je) van raar erom bekend spoorloos te verdwijnen in het aangezicht van het andere geslacht.

  73. @Erl

    Waar haal je het allemaal toch vandaan. Knap is het wel.

  74. @ Piq

    Dabei, als zijn geslacht 27 cm dik in plaats van lang wordt dan zou hij een perfecte brievenbus-tegen-vuurwerk-beschermer zijn.

  75. @ Piq

    En wederom moet Erl u gelijk geven…

  76. Erl verveelt zich…

    Waar is Hij Wiens Aandoening Niet Genoemd mag Worden?

  77. @ Piq

    Erl vindt het saai hier.

    Zullen we iemand ontvrienden?

  78. Ontmannen dan?

  79. @Erl

    Ik heb het al eens tegen Vlunk gezegd. Om te kunnen ontvrienden, moet men eerst vrienden hier hebben….
    @18.12 LOL

  80. Zwaar beledigd. Zo voel ik me. En zo tegen de nieuwe regels in.
    Maar sommige hier zijn more equal dan de rest geloof ik.

  81. @ raar

    Maar sommigen hier zijn ‘more equal’ dan de rest, geloof ik.

    i.p.v.

    Maar sommige hier zijn more equal dan de rest geloof ik.

  82. @raar

    Lol trappen mag natuurlijk best. Maar niet gemeen en vals doen tegen elkaar. Bedien Erl van repliek. Kom op je kunt het !!!

  83. @ Piq

    Zijn er nieuwe ROE alhier ter blogge?

    € gevoel iets gemist hebbende heeft €

  84. @piq: Ik heb er de kracht niet meer voor. Mijn zwellichamen zijn lek geloof ik.

  85. @Raar’

    Geloof ik niks van.🙂

  86. Ook raars neus spreekt boekdelen in casu

  87. OUT om bekende redenen. Als het meezit, meld ik me weer vroeg vanavond .

  88. Het verdriet van raar:

  89. @ Piq

    Neem je een goedgevulde doggie bag mee?

    € daar niet de jarige gastvrouw mee bedoelen doet €

  90. Je zult ongetwijfeld je redenen hebben om je ex te chaufferen. Zou alleen het probleem van het cadeau ook bij hem neerleggen. Of geef het geld dat ze willen aan hem en laat hem daar een taxi voor nemen.😉

  91. Nou als ik het zeggen mag, als mensen vragen, worden ze overgeslagen🙂
    Je mag gewoon geven wat je wilt geven, maar om nou te zeggen dat ze geldwolven zijn kan ik niet zeggen. Zw geven notabene een feestje in een café, als je knieperig bent doe je het wel thuis!
    Misschien willen ze inderdaad wel iets leuks doen met het geld, nadat het feestje is voldaan denk ik, dat dan weer wel🙂 (Ik zou denk ik toch gewoon een bon hebben gekocht hoor!)

  92. * ERLINZAMELINGSACTIE VOOR NOODRUFTIGE PIQ *

    Begin het nieuwe jaar met een liederlijk goede daad en steun Piq moreel en financieel: maak € 25 euro per letter van je nick over op haar bankrekening (via email te verkrijgen) en help haar uit deez’ acute gewetensnood.

    Toon je solidair en humaan: dat is de gedachte, dat is het idee.

    Erl zegt: gewoon DOEN!

  93. Nieuwjaarswensen doe ik niet. Niet gemeend.

    On topic.

    Ik herken de situatie. Ik heb ook mijn oplossing.

    Neem niks als cadeau mee. Het feit dat je komt is al een cadeau.

    Als het feest uitgedoofd is, kijk je rond en bepaal je wat je wel zou willen hebben. Neem dat mee; kan van alles zijn, een vaas, de garde, het gordijn, je fantasie vult het verder wel in. Jullie zijn vast ook wel eens op het Boekenbal geweest.

    Mijn pièce de résistance is ooit de gastvrouw geweest.

    *harde neuqsex, daar waar ze nog nooit geweest was*

    Seau, 2010 belooft een vruchtbaar jaar te worden.

    Zorgen jullie er wel voor de kliko op tijd buiten te zetten?

  94. Nah Erl, dat kun je niet menen, doneren in deze tijd, neuh lijkt me niet. Piquant komt er wel.

  95. @ Leo

    Was dat die ‘gastvrouw’ die achteraf een travestiete dwergnecrofiel bleek te zijn?

    Harharhar!

  96. @ altegader altesaam

    Piq is du moment aan het ‘genieten’ op het feest-tegen-stank-noch-dank. Zij moet straks de Bobplop spelen om haar laveloze toekomstige ex-ex weder veilig bij de Jellinek af te leveren.

    Wie wil er een fles whisky Macallan Fine and Rare onder verwedden dat Piq de drank niet zal kunnen ijs en wederstaan?

  97. Daar ben ik alweer. Het begon te sneeuwen een betere reden om te vertrekken is er niet.

  98. Okee Pikantje, je bent weer veilig thuis. Maar dan nu de vraag… Wat heb je nu gegeven??

  99. @DMMDH

    Er is geld gegeven maar niet door mij. Mijn bijdrage was een wenskaart uit 1910. Ik heb er niets op geschreven zodat ie zijn waarde behoudt.

  100. Trouwens wel behoorlijk veel sneeuw onderweg. Beter thuis te blijven de komende weken.🙂

  101. Ah Okee… Origineel die wenskaart😉

    Thuis blijven voor een beetje schnee? EchNie…

  102. @Omerta

    Helemaal goed die muziek !

  103. Ah… Daar is Omerta. Nog heel thuisgekomen uit Ridderkerk of toch maar thuisgebleven?

  104. Piq doet het nu wel voorkomen dathaar spoedige wederkeer iets met sneeuw van doen had, maar de drank was natuurlijk gewoon op en de jarige wilde graag de opbrengst gaan tellen.

  105. @mark twain

    Een chauffeur drinkt niet en een chauffeuse ook niet. Ieeeeeeeeeuw, vergat ik nog te vertellen. Ze maakte de enveloppes onmiddellijk open. Zo schaamteloos.

  106. Maar er was geen spreekstalmeester die het bedrag luidkeels roeptoeterde? Dat valt dan nog mee…

  107. @DMMDH

    Ik vroeg wat ze ervan gaat doen. Wist ze nog niet. Jij zal dat normaal vinden🙂 maar ik niet dus. Lekker wel zo’n VIVA topic.

  108. @Piq

    Dee Mies Bouwman ook al.

  109. Spreekstalmeester:
    Miss Pikantje…; 1 Wenskaart uit 1910, geschatte E-Baywaarde, 18 euro!
    Ghehehehe

  110. Ik zie het al helemaal voor me. En van Piquant…. Muziek en daarna het bedrag. Moet een topavond geweest zijn.

  111. @DMMDH

    Het gaat om de exclusiviteit en het idee !

  112. HahahaHap😛

  113. @DMMDH

    Wie krijgt er nu een suikerzoete kaart met strikjes en kwikjes uit 1910 . Nou ???

  114. Hoeveel wil je er hebben Pikantje?
    Zusje in CA (USA) heeft er duizenden van in een collectie en zwagertje in FR ook…

  115. Pikantje
    Ook, maar ook handelaren…
    Ze hebben ook een hele belangrijke en unieke collectie (underground)comix en zusje ook nog de volledige nalatenschap van een zekere beeldhouwer….

  116. @Wow Lijkt mij iets ala hobby, passie en dan ook nog geld verdienen.

  117. Nah, die nalatenschap van de beeldhouwer mag niet verkocht worden. Alles staat in permanente tentoonstellingen in de USA en Polen en wordt soms uitgeleend aan andere musea. Het kost dus geld.

  118. @DMMDH

    Lijkt me geweldig.

  119. Pikantje, tsjek je mail😉

  120. @MMDH

    Tnx. Interessant. Niet de eerste de beste.

  121. @ Piquant
    Over oude ansichten gesproken🙂

  122. Dat was er nog eentje uit mijn privécollectie.

  123. Ik heb nog wel een beginnerssetje voor je @ Piquant. Als je het sparen serieus overweegt. Het is een setje van vijf.

    Eentje met een kerk,
    een kar met paard.
    een slagerij
    een kroeg
    en een juffrouw op de fiets

  124. Naam van de slagerij is me even ontschoten.

Reacties zijn gesloten.

