Briefwisseling tussen Piquant en Arthur van Amerongen.

Ha A! @Don Arturito,

Voordat jij naar het Iberisch schiereiland vertrok en we naar een manier zochten om het contakt te kunnen onderhouden, kwam jij met het idee , elkaar brieven te schrijven en die wekelijks te publiceren op De Jaap.

Ik aarzelde want Bert Brussen en ik zijn geen vrienden. Op twitter botsten wij geregeld en hij heeft een jaar of twee geleden,getweet dat ik een een gereformeerde trut uit Boertange ben, die een dikke negerlul in haar reet moet hebben.

Toen ik repliceerde dat zelfs hij beter kon, blockte hij mij.

Een maand of 3 geleden, had je Bert B aan de telefoon en je gaf hem mij. Toen ik zei dat hij met Piquant sprak, zei hij, geen Piquant te kennen.

Ah, dacht ik, dat is ook een manier om zaken achter je te laten. Sommige dingen zijn inderdaad te onbeduidend om er lang bij stil te staan dus, we gingen vorige week op De Jaap, van start.

Zondag jl. stuurde je mij je 2e brief en vertelde over de vreemde types die je op je Face Book wandje hebt en vroeg mij naar mijn ervaringen op twitter. Ik antwoordde op mijn manier dan, lollig dat ik een verkeerd gekozen nickname heb, die niets anders betekent dat stekelig en prikkelend maar dat er nogal wat mensen zijn die denken dat ik een pikante dame ben, die de 100 meter horden, glimlachend op haar stiletto’s neemt.

Echter ,schreef ik, zijn er ook tweeps die dat niet denken en dat iemand in mij een geformeerde trut uit Boertange etc. ziet. (wat wel heel erg close bij de werkelijkheid, komt)

Tja, mijn brief werd niet geplaatst…. en dus de jouwe ook niet.

Lieve Arthur, dit blog is een paar jaar geleden gesloten omdat het me teveel werk was en er allerlei ranzige types , nog ranziger dingen gingen posten maar Piquanterieen is bij uitstek het medium om onze briefwisseling voort te zetten, zonder dat anderen bepalen wat wel en niet geplaatst wordt.

Ik kan niet wachten te lezen, wat jij allemaal meemaakt en wat je plannen zijn. Hoe gaat het met de voorbereidingen van je promotie(onderzoek)?

In je column de Volkskrant, las ik dat je Amsterdam maar zo zo vond. Betekent dat ook dat je Amsterdam niet mist? Geloof ik helemaal niks van.

De avonden en nachten dat je doorzakte in dat ‘saaie’ Amsterdam en die keer dat je ‘s nachts – voordat ik naar bed ging – nog tegenover mij aan tafel zat en toen ik ‘s morgens naar beneden kwam en je weg was….

Je jas, je schoenen, alles was er nog. Alleen jij was weg. Ik kon je nergens vinden en jij bent de enige die ik ken, zonder mobiele telefoon, dus kon je niet traceren.

Gek genoeg was ik ongerust . Doodleuk, kwam je na een tijdje aangelopen. Je was naar de kroeg gegaan OP JE PANTOFFELS.!!!

Lieve, lieve Arthur, wat mis ik je gekkigheid; je zorgzaamheid en je brille.

Je t’embrasse,

Piekje

________________

Piekkie!

Wat maak je je toch weer druk om mijn vrind en gewaardeerde Volkskrantcollega Bert, heb je je pilletjes wel genomen, en wie laat hondje Yaya nu uit, en wie haalt de koekjes en de chocolaatjes bij de Lidl? Nou, het doet mij deugd dat je je ontdeugende butler mist. Het zonnetje in huis! Dat van die pantoffels, dat zit zo: jij was zoals gewoonlijk weer eens vroeg naar bed gegaan en ik keek naar de herhaling van DWDD, en ik werd daar zo droevig van! Ik bedoel, ik ben academisch geschoold en mag graag een spannend leesboek tot mij nemen, en ik vind jouw lievelingsprogramma DWDD een belediging voor mijn intelligentie. Enfin, ik heb je dat honderd keer recht in gezicht verteld, maar je bleef daar heel stoïcijns onder en vroeg dan, typisch jij, of ik wel genoeg at! Nou ja! Ik ben drie kilo aangekomen in die tijd met jou, nu ren en zwem ik mij dagelijks het schompes om die kwabben en die zwemband kwijt te raken. Nog bedankt! Oh, ja die pantoffels, ik dwaal af. Goed, ik had toen zin in een kopstoot, en wel in café Het Molentje aan het Singel, waar de snelste barkeeper van Amsterdam werkt, Jeron, je kent hem wel, die guitige knul met dat rode haar. In Het Molentje doe ik altijd mijn zakelijke besprekingen met mijn uitgever Vic van de Reijt, nadat ik hem eerst flink in de olie zet uiteraard, dat bespreekt wat makkelijker. Ik wilde je niet wakker maken, die houten trap naast de voordeur maakt enorm veel lawaai als ik daar over heen stamp met mijn (foute) laarzen van Zwartjes, goed na de oorlog. Ik deed dus mijn pantoffels aan, empathisch als ik ben. Ik kwam vervolgens om negen uur terug, een keurig toffelemoons tijdstip, en jij zat daar helemaal te hyperventileren in je peignoir waarvan je gewoontegetrouw de bovenste knoopjes weer eens was vergeten dicht te doen. En ik had croissants van de Lidl bij me, notabene, 5 voor een euro, en die Toscaanse dingetjes met zaadjes (gedver) er op, ook 5 voor een euro. Is de waarde van je huis nu gedaald trouwens, met die Lidl om de hoek? There goes the neighbourhood, zeggen ze in Amerika. Pero bueno. Ik ben dus drie kilo afgevallen in een week, in Portugal, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Ik zie er uit als jonge God, het is maar goed dat al je vriendinnen (en met name Vera) mij niet kunnen zien, die zouden mij meteen meesleuren naar de notaris en al hun eigendommen op mijn naam zetten! Jij kijkt wel beter uit, na jouw perikelen met de malafide klusjesman Bert, en ik geef je geen ongelijk. Ik zit nu nog bij mijn ex-Paula, na een lang juridisch gevecht heb ik recht om mijn honden Raya, Tita en Jamba weer te zien, al is jouw hondje Yaya natuurlijk de beste! Wij gaan elkaar ontmoeten in Sevilla, nietwaar, ik kijk daar erg naar uit, naar onze cursus flamenco-dansen, neem je je stilletopumps mee? Nu moet ik rennen naar Tantje Betje, heb gisteravond weer eens bedorven vis gegeten, het leven is lijden, maar dat wist je vast wel,

Big bisou, je Tuurtje

58 Reacties to “Briefwisseling tussen Piquant en Arthur van Amerongen.”

  1. Jaaaaaaaaaaaaa , gelukt !!!!

  2. Maar kom jij nou uit Boertange of niet Piq?😉

  3. G E W E L D IG ! ! ! Piek en Arthur op hun best! Keep on writing. Looking forward to the next letters:))

  4. Waarom pik(!) je er Boertange uit? (weet niet eens waar het ligt. Klinkt als zeeuws).

  5. Neeeeeeeeeeeee vlunkie. Jij niet -;)

  6. Duwt de deur voorzichtig op een kiertje, hallo volluk….

  7. Dat is leuk ! Een hele oude bekende, stamgast van piquanterieen ! Welkom.

  8. Bourtange is een schitterend vestingstadje Piq. Ongeveer 350 kilometer van Zeeland. Echt een aanrader.

  9. Hey Piq, leuk om te zien dat de toko weer open is.

  10. Een leuke plaats voor een tweetup?

  11. ENIG!!!!!!!!!!!!!!! Blijven doen!!!

  12. Yep, Oww en er is nog geen bar.

  13. Tweetup in middeleeuws kostuum in het pannekoekenhuis in Bourtange. Geniaal plan.

  14. Als jij het zegt is wel een heel erg leuk compliment . Dank Johanna.

  15. Voor jou natuurlijk , altijd. Je kent de weg. Geen drempels vandaag.

  16. Cookie, ik opteer toch voor ergens waar een kroeg is en ik geen klompen aan hoef of heb ik nu weer teveel babbels?

  17. Dan doen we toch een keertje een dagje Amsterdam… Ook leuk.

  18. Ook leuk, vind ik een understatement !

  19. @piquant nou je het zegt, hij komt me vaag bekend voor…

    @drempelloos Moien. Hoest in Lëtzebuerg?

  20. *kijkt om de hoek*
    Staat de frituur al aan?

  21. Het is pas half vijf hier Bob.

  22. Zin in de brieven van morgen:) !

  23. Is dat een nieuw tv programma….Boer zoekt Tange?
    Tweetup bij Boer Tange? Gezellig!

  24. Vlunk, zodra de vijf in de klok zit, mag er gedronken en gefrituurd worden, zo heb ik altijd begrepen, en volgens mij zit de vijf al in de klok sinds het eerste ontwerp, dus kom maar door met die vlammetjes, bitterballen en stierencojones.

  25. Ga zo door, heerlijk deze ontboezemingen, vol venijn, liefde en meer van zuks, nogmaals…genieten met de grote G!
    Liefs van een groupie.

  26. Ik kan er helaas net niet bij Bob

  27. Ik zie het nu pas. De tijd klopt hier niet. *geen idee natuurlijk hoe dat werkt*

  28. Ik ben al bezig Kitty.

  29. Kom je alleen hier om te eten Bob? Same ol’. Zet gefrituurde hanenkammen en gekookte hagedissenpoten neer. Dipsauzen zijn nog in de maak.

  30. Ik heb mijn eigen dipsaus bij me, Piq.
    *trekt sokken uit en spreidt tenen*

  31. Ook nog even goor dus Bob. Niks veranderd. Nog altijd gek op kaas, lees ik.

  32. Treurig hè Harv. Niveautje en dan gepikeerd zijn als ik zonder naamsvermelding eraan refereer.

  33. Is het een net blog geworden? Ik wil ook wel fatsoenlijk doen als dat moet.Moet ik wel even een opfriscursus volgen. Ik ben dat fatsoenlijke niet meer gewend.

  34. Altijd al een net blog geweest maar sommig blogtuig had dat niet begrepen of kan niet anders maar jij kan netjes zijn. Weet ik TOEVALLIG !

  35. Heeft Arturito al een WordPress account, of moeten wij weer multi-browseren om het allemaal nog een beetje te kunnen volgen?
    #dtv

  36. Ow God, Piquant krijgt weer jeuk.
    Even kijken hoelang het duurt eer ik weer ongewenst gewenst ben.

  37. Ik denk dat Arthur (nog) geen WP account heeft. Zoals ik schreef, hij heeft geen mobile -:( dus kan het hem niet vragen. Ook maar beperkte i netverbinding dus af en toe doe ik een rooksignaal.

  38. @ Piq

    Dat van die negerlul .. dat is niet waar, he?

  39. Klopt, leven is lijden. Van de ene meevaller naar de andere. Plezier hebben in DWDD, croissantjes van de Lidl, kroegen op pantoffels. P.S. ik hoop nog veel van jullie meevallers te mogen lezen!

  40. Sylvia , het is je gelukt en nog wel zo leuk. Komt meer !

  41. @ Piq

    Ah, je bent boos.
    Wat een kinderlijk en tevens ondubbelzinnig signaal dat je uiteindelijk toch klein van geest blijkt te zijn.
    Bert Brussen zou zomaar gelijk kunnen hebben.
    Zal ik je even confronteren met hetgene je nog niet eens zo lang geleden over mij schreef?

    http://pruikgruis.wordpress.com/2010/12/17/vanpruikem/

    Ik bedoel maar.

  42. @ Piquant: ik von wel dat jij beter leek dan hem.

  43. Jij lijkt anders ook precies op jezelf.

  44. ter besluit met zijn allen even off topic?

  45. Het is natuurlijk TOT besluit.

  46. Het is Bourtange. Met ou.

  47. Maakt niets uit op welke site jullie pikanterieën uitwisselen, als jullie het maar doen! Zo ontzettend gaaf om de keukentafelgesprekken terug te lezen. Vooral omdat ik kan getuigen dat ze echt plaats vonden! Die passie, dat gevoel, dat leven, alles zit er in! Doorgaan en niet meer stoppen!

  48. Zonder bril ben ik knapper (hoor ik van anderen, zelf zie ik dat niet)

  49. Wat een bijzonder aangename briefwisseling. De mooiste sinds lange tijd gelezen. Ik zeg; meer willen we.

  50. Dank @Durk. Ik ben nu aan het fröbelen er nieuwe brieven op te zetten en een foto van Arthur er op te krijgen. Dat laatste gaat me ws niet lukken -:(

  51. Tuurke de Vos meldt zich eventjes in het kippenhok!

Reacties zijn gesloten.

